Vs: Eka kokeilu C-41:llä Anteeksi että kaappaan hivenen tätä threadia, mutta onko teillä kokemuksia C41:lle soveltuvista bw-rullista, eli Kodakin BW400cn ja Ilfordin XP2? Mietin tässä, kumpaa lataisin F-1:n sisuksiin, urban ja rural maisemakuvaukseen. Kokeilla meinaan molempia jollain aikavälillä, mutta mielelläni kuulen kokemuksia ja mielipiteitä ko. rullia jo käyttäneiltä. Pahoitteluni sivuraiteista ja hijack touhuista
Vs: Eka kokeilu C-41:llä Minulla on ollut pari rullaa XP2:sta. Se on ihan ok ISO400 mv-filmiä, mukavan rouheaa jälkeä näyttää tekevän. Mutta kyllähän normaali mv-filmi (ja kehitys) on edullisempaa ja siinä on myös enemmän vapausasteita.
Vs: Eka kokeilu C-41:llä XP2 ja BW400 on molemmat hyviä filmejä. Muistaa vaan että ne eivät oikein tykkää alivalotuksesta mutta ylivalotusta ne kestävät kuinka paljon vaan. Eli kannattaa räplätä se ASA mittari vaikka 200:n kohdalle.
Vs: Eka kokeilu C-41:llä Jos jälki näyttää rouhealta, syy saattaa olla alivalottumisessa, jolloin vain herkin osa emulsiota on valottunut. Riittävästi valotettuna näiden kromogeenisten filmien pitäisi olla todella hienorakeisia, aivan kuten värinegojen. Kokeile puolittaa ISO-lukema, jos kuvaat niitä vielä.
Vs: Eka kokeilu C-41:llä C-41 on varsin kiva mv-prosessiksi. Laatu on tasaisempaa kuin muinaisilla mv-kehitteillä (Ei ole mm. Niin nuuka veden ominaisuuksien vaihteluille). Haittana loivempi jälki ja olematon alivalotuksensieto. Skannaajille loistavaa, roskien poistokin toimii.
Vs: Eka kokeilu C-41:llä Heh, C41-mustavalkofilmien krossailu E6-kemioissa on se yks kombo jota minä ainakaan en ole koskaan nähnyt missään... eli pakkohan sitä on jonkun koittaa Omasta mielestäni Ilfordin XP2 Super on loistokamaa ihan normaalisti käytettynä ainakin, kannattaa koittaa jos joku ei vielä ole ehtinyt.
Vs: Eka kokeilu C-41:llä Ei se nyt ylirouheta ollut, mutta voisi tosiaan kokeilla pientä ylivalotusta. Jos tulisi kepeämpi tunnelma.
Vs: Eka kokeilu C-41:llä Aikoinaan testailtiin vähän kaikkea, kun American Photon lukijat halusivat kokeilla värien kehittämistä värinegatiiviprosessissa jälkikäteen mv-kehitettyihin ja valkaistuihin diafilmeihin. Minun mielestäni se on ainoa toimiva crossaus. Muuta ovat aivan tuubaa.