Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Eka kamera

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana evis, 11 Huhtikuu 2008.

1. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Vs: Eka kamera

Jos se filmi on 80-luvulta, niin eikös se todennäköisesti ole jotain normaalia c-41 filmiä? Muistelen, että 80-luvun alkupuolella sai T-maxiakin 126-kasetissa. Voin kyllä muistaa väärinkin. Mutta ainakin c-41 filmejä sai. Pikalabrassa ne kasetit revittiin pussissa ja filmi kelattiin purkkiin. Valmiista kuvasta leikattiin sitten vielä saksilla valkoinen reuna pois.

2. zenig

zenig Member

997
    0
    16

Eka oma kamera oli Sony-Ericsson Z800i:n sisäänrakennettu 1.3mpix-räpellys. Alkuvuodesta 2006.

sillä oon ottanu ainakin yhden kuvan johon oon edelleen tosi tyytyväinen (tääkin tosin on panoraama kolmella valotuksella):

3. JiiEe

JiiEe

16
    0
    0

Ekan kameran ostin 15-vuotiaana, kesäduunirahoilla. Vuosi oli -77. Se oli Pentaxin halpis järkkäri, jossa ei ollut valotusmittaria. Linssejä sain ostettua kaksi kappaletta, normaaliopiskan ja venäläinen 300mm/4 tele. Niillä sitten kuvailemaan, luontoa enimmäkseen ja paikallisen kameraseuran opastuksella filmejä kehittelemään.

4. Moulus

Moulus Member

502
    0
    16

Itse taisin olla juuri toisella kymmenellä kun sain Agfamatic 100 sensorin, johon menee niitä 126-kasetteja. Ostin siihen aina väärää filmiä. Ikimuistoisin kuva on puolikas Juha Miedosta kun tulee maaliin Alatornion Pirkkojen hiihtokilpailussa. Oli hieno jälleentörmätä kameraan anoppini kirjahyllyssä. Löytyi paljon myös kuvia ja negoja. Miksi sitä itse omat jossain vaiheessa siivosi roskiin. On sitä ihminen tyhmä ja lyhytnäköinen, kun ajatteleekin, niin vihaksi pistää.

5. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Eka kamerani oli Minolta SRT-101 MC Rokkor 58/1.4 pf optiikalla.

6. JKoole

JKoole

24
    0
    0

Iskän Pentax MX:llä taisin joskus ekat räpsyt pamauttaa.. varmaan ysärin alussa ylä-asteikäisenä. Saatan muistaa kyllä väärinkin, nimittäin niihin aikoihin isi hankki vähemmän komean MZ-5:sen. Ekan ihka oman kameran ostin kesällä 2007, sitä ennen kuvasin muutaman vuoden koulun kaikenmoisilla pelottavilla ihme haitareilla - wtf? ja talon kokoisilla kameroilla jotka söi ihan hillittömiä slidejä x_x. Niin ja nykysen kenkälaatikon merkkihän ei ole luonnollisesti vaihtunut tuosta alussa mainitusta, eikä sen AF kehittynyt sitten ysärin.

7. Vs: Eka kamera

Ensimmäinen kamera jolla aloittelin kuvaamaan joskus -75 oli isoäidin Bilora Box 10 ja samaan aikaan kuvasin myös äidin Biloran Luxus-Boylla.
    Aikansa vinguttuani sain uuden Agfamatic 100.sen joka silloin tuntui aivan hienolta laitteelta kasettifilmeineen ja kuutiosalamoineen ja sillä tulikin kuvattua varsin paljon huolimatta kasettien ja salamoiden korkeasta hinnasta.

Olympus järkkäriin tuli siirryttyä vasta -85 kuvattuani sitä ennen jonkin aikaa kaksisilmäisellä venäläisellä Ljubitel peiliheijastukameralla.

8. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ensimmäisiä kuvia otin vanhempieni AgfaMatic 100 sensor kameralla. Ensimmäinen oma kamera jonka ostin oli diana (tein kuvat myös "itse" naapurin sedän opastuksen kanssa, tais olla niin että setä teki ja mä olin vieressä). Ja eka järkkäri jonka vanhemmat mulle osti oli Cosina CSM.....siitä se on lähtenny.

9. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Aika vähän meillä kuvattiin lapsuudessa, ainakaan kamerat ei jäänyt mieleen eikä niitä kokeiltu/rikottu. Jotain pokkareita tietty ja negoista päätellen 6x6 foldereita aikaisemmin.

Eli eka oma oli samalla perheen eka järkkäri: Canon AT-1 ja FD 3.5/35mm S.C. objektiivi. Taisi olla 1977 ja lukion ensimmäinen luokka menossa.
    Sinänsä hauskaa, että "automaattikamera" AE-1 ei kelvannut, piti olla manuaalisäätöinen. Onneksi AT-1 tuli markkinoille, koska sain sen puolitutulta Canon-maahantuojalta (Tema?) huokealla.
    Muuten ois varmaan ollut OM-1.

10. T_Ni

T_Ni

507
    0
    0

Agfamatic 100 Sensor oli mullakin ensimmäinen kamera. Eka oma järkkäri oli Nikkormat FTn.

11. Moulus

Moulus Member

502
    0
    16

Pahoittelen offtopiikkia mutta jännä kuin yleinen tuntui olleen tuo Agfamatic 100 Sensor. Tekisi niin mieli verestää muistia. Tuolta saisi 7 vuotta vanhaa filmiä  http://www.mv-kuvat.fi/poistolista.php ja tuolta kehityksen http://www.colorkolmio.fi/harrastekuva.htm. Anopilta saisi varmasti sen kameran. Tosin se viimeksi oli lelukopassa kun käytiin. Muistaakseni ne kuvat oli neliskanttisia.

12. evis

evis Member

499
    0
    16

Ohoo, ei haittaa offari kun on tällaisista asioista kyse. Piti ottaa selville filmiprosessi Instamaticissa olevasta filmistä ja onhan se c-41.

Mulla olisi eräs toinenkin kasettikamera johon olisi suorastaan pakko kokeilla filmiä..

13. pere

pere

2
    0
    0

Ensimmäinen ainakin lähes oma :) kamerani oli äidin vähälle käytölle jäänyt Canon FTb. Taisin omia sen joskus 90-luvun alussa. Aluksi objektiiveina oli muistaakseni FD 35mm F2.8 ja FD 135mm F3.5. Paria vuotta myöhemmin innostuttuani lintukuvauksesta ostin Sigman 75-300mm F4-5.6:n, joka palvelikin hyvin 90-luvun loppupuolelle ja EOS 50E + EF-linsseihin siirtymiseen asti.

Muistelisin, että tuo FTb (ja objektiivit?) oli ostettu 70-luvun alussa Turun Rajalasta. Se pelaa edelleenkin mainiosti, kunhan vain muistaa aina varsinkin rullan loppua kohti vähän löysätä filmiä rullalta ennen virittämistä :)

14. Vs: Eka kamera

Ensimmäinen käyttämäni kamera oli Voigtländer Vitrona.. Etsinkamera jossa kiinteä optiikka ja sissäänrakennettu salama. Salaman teho-osa tuli apukahvaksi kameran alle, valotuksen mittaus erillisella seleenikeno-mittarilla.
    http://www.ritzcam.com/catalog/images/Vitrona-DBaa.jpg

Ensimmäinen oma kamera oli Yashica FR järjestelmärunko ja siihen yashican 42-75 (?) optiikka.