Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Eka filmijärkkärini

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jaava, 1 Heinäkuu 2017.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Tuli niin nostalginen olo, kun sattumalta törmäsin kuvaan mun ensimmäisestä (ja ainoasta) filmijärkkäristä ​Konica Autoreflex TC.

    Tää tuli ostettua kun ensimmäinen lapsi sai alkunsa ja piti päästä kuvaamaan ihmettä. Tai sitten hieman aiemmin - 70-luvun loppupuoliskolla.
    Mä olin jo unoshtanut ja useasti yrittänyt muistaakin kameran merkin, mutta nyt se​ vaan hyppäs muistista, kun näin kuvan. Piti oikein käydä eBay:ssä katsomassa mitä noista pyydetään - meinas iskeä ostoinnoitus.
    Meillä oli siihen f/1.7 valovoimainen 50mm objektiivi, joka oli tosi hyvä. Myöhemmin tuli hankittua jokin hieman pidempi putki, joka tuntui syövän kaikista kuvista kontrastin. Jonkun valokuvaajan kanssa ihmeteltiin mikä putkessa on vikana. Ehkä en vaan osannut.
    Mä tykkäsin kamerasta. Esteettisesti se oli kuin karkki ja toiminnallisesti riitti enemmän kuin hyvin mun tarpeisiin. Hienoa siinä oli myös se, että se toimi myös ilman patteria - vain valotusmittari tarvii sähköä (Pelasti yhden hiihtoreissun meren jäällä, kun saatoin jatkaa kuvaamista kun patterista loppui puhti). Rakenne oli enimmäkseen muovia, mutta kamera oli tosi kevyt ja aika pieni järkkäriksi.
    Kun digi-kamerat tuli, vaihdoin tämän ja siihen hankitun kahvan ja ison salaman Canon:n pieneen pokkariin Canon PowerShot S10, jossa oli 2.1 megapikselin kenno! Ja jouduin maksamaan vielä jotain väliäkin.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • konica.jpg
      konica.jpg
      Tiedostokoko:
      55,1 KB
      Katsottu:
      3 491
  2. jala78

    jala78 Member

    210
    6
    18
    Meillä oli pari viikkoa sitten Viron reissu ja halusin sinne joukkoon jonkin vähän Nikonin F5:sta pienemmän ja halvemman kameran, jos jotain sattuisi. Löysin paikallisesta Foto Formasta puoli-ilmaisen konica T3 autoreflex -rungon, jossa oli kiinni juuri tuo 50mm F1.7 normaali. Kamera on upeasti patinoitunut, kulmissa messinkistä paistaa mustan maalin alta. Kyseinen versio on painava ja metallinen sekä hieman kookkaampi kuin tuo tc-versio. Sellainen muuten löytyy juuri samalla optiikalla foto forman vitriinistä, jos haluat ruokkia herännyttä nostalgiannälkää. On kerrassaan upea kamera tuo ostamani. Hyvin samankaltainen fiilis kuin Nikonin F3:sessa. Olen nyt kuvannut kolme rullaa ja pidin paljon jäljestä. Ainoastaa. Leikkoetsin on minulle jotenkin vieras ja etsin hieman sumea. Oli huoppuostos muutamalla kympillä. :)
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Minulla oli Om1N ja siihen 50 mm ja 35-70 mm tsuumi.
    Ostin sen erään taidenäyttelyn avajaisissa trumpetistilta.
    Sitten hommasin 135 mm, 200 ja 28 mm Zuikot. Vaimoni sanoikin tuohon aikaan, että sängyssä ovat me ja Zuikot.
    Muistan, kun siitä pari kuukautta tein ensimmäiset vedokseni pimiössä ja katselin kuvia ihmeissäni kotona päivätolkulla.
    Jokunen vuosi sitten hommasin uudelleen 1n ja 28, 50 ja 100 mm Zuikot.
    Kyllä ovat erinomaisia kameravälineitä.
     
  4. Pelari

    Pelari Active Member

    942
    62
    28
    OM1 oli minunkin ensimmäinen.
    Sitten oli Nikon FM.
    Nyt sitten Leicaa ja Nikonia .
     
  5. Ranssu

    Ranssu Member

    58
    0
    6
    Practika LLC, valitettavasti ei ollut kovin luotettava. Seuraava kamera olikin Rolleiflex.
     
  6. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Minun ekani oli tuollainen.

    Kapa
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Oli tehokäytössäkin. Apuvalona Braunin nuija. Alemmassa olevaan Ennan 400 milliseen saatiin rahat Saksassa kesäduunissa, jossa etupäässä leikkelin 7x10 cm kuviin röpelöreunoja.
    Välillä sitten filmejä spiraalille kehitystä varten.

    Kapa
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 895
    154
    63
    Mun eka järkkäri oli Cosina CT7 35-70 millisen linssin kanssa. Aika nopeasti hankkiuduin siitä eroon ja hommasin Canon EF rungon ja 50mm/1,8 linssin. Canonilla kuvailin kymmenisen vuotta ja lopulta runkoina oli F1n ja A1. Nikonilla ja Pentaxilla kuvailin seuraavaksi monen monta vuotta, niin kinokoossa ja 645:lla. Nykyisin työt hoituu Canon 1DX II kameralla ja helvetinmoisella kasalla linssejä. Sekaannuin jossain vaiheessa 4x5" laakafilkalle, mutta se on nyt jäänyt hiukan vähemmälle. Hyvä setti makoilee kuitenkin kaapissa, joten saatan kaivaa sen esiin ja alkaa kuvata uudelleen.
     
  9. motris

    motris Well-Known Member

    4 773
    739
    113
    .
     
    Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu 2021
  10. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Minun ensimmäinen oli A1 ja FD 50mm f/1.4 S.S.C
     
  11. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 361
    1 323
    113
    Pentaxin ME vuonna 1979. Sen jälkeen pitkä liuta erilaisia K-bajonettirunkoja kunnes 2000-luvulla aloin siirtyä Nikoniin joita sitten nyt on ihan kohtuullisesti. Tosin eka käyttämäni järkkäri oli isoveljen Zenit. Siitä huolimatta jatkoin kuvaamista.
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Ja mistähän keksit, että sinulla olisi lupa esittää se kuva täällä?
     
  13. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Poistin kuvan.
    PS. (Arvostaisin ihmistä kunnioittavampaa retoriikkaa)
     
  14. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 064
    113
    Sääli on sairautta :) Kuka tuonkin kuvan perään huutelee :)
     
  15. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 709
    59
    48
    Mistä näitä aivopieruja oikein tulee. MVuori miettii ensin ennen kuin painaa lähetä!
     
  16. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Ja jälleen kerran mvuori on asiallisesti ottaen oikeassa, mutta ilmaisee itseään tavalla, jota voisi kuvailla vain sellaisilla sanoilla, joita ei ole syytä näissä keskusteluissa käyttää... Ikään kuin täällä olisi niin vilkas osanotto, että jatkuvasti tulisi pyrkiä karsimaan osallistujia. Ei luulisi olevan kovin hankalaa löytää tapaa, jolla tuonkin asian olisi voinut ilmaista mielekkäämmin.

    (Edit: No, Jsaasta ehtikin ottaa kantaa asiaan kirjoittaessani tätä. Jätänpä tämän silti tähän...)
     
  17. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Mutta , eikös ole aikojen alusta saakka, tällä foorumilla kielletty toisen ottaman kuvan suora liittäminen viestiin?
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Mistä näitä aivopieruja oikein tulee? Modelta? Mitä on mielestäsi jäänyt miettimättä?
     
  19. mkoskenn

    mkoskenn Member

    44
    1
    8
    Ensimmäinen järkkärini oli Fujica 701 ja vuosi oli 1972. Objektiivina oli Fujinon 2,8/100 mm ja myöhemmin myös 2,8 35 millinen. Olin toinen "virallinen" valokuvaaja Merisotakoulun reserviupseerikurssilla Suomenlinnassa ja hyvin tuo kamera palveli. Toki oli ensin harjoiteltu Ilford Sportsman "kompaktikameralla" vuodesta 1965 alkaen.
     
  20. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 596
    1 304
    113
    Canon FP + FL 85/1.8
     
  21. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Nikkormat FTn ja Nikkor 50/1,4 Malminkadun Heliokselta Helsingistä. Oli ehkä 1981. Tai 1980.

    Käytettynä tietenkin. Taisin olla yhdeksännellä luokalla. Tuota Nikkormatia valmistettiin ilmeisesti 1967-1975.