Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Eiri 50x70

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana toninikkanen, 28 Huhtikuu 2007.

1. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Ajattelin tilata kokeeksi Eiriltä 50x70 kuvan ja yksi juttu askarruttaa. Terävöitänkö kuvan Photoshopissa itse tappiin vai tekevätkö ne sen automaattisesti? Minulla on 8627x6162 pikselin kokoinen kuva.

..pistänkö tiffinä menemään vai suosiolla jpegginä? Tiffi on noin 304-megainen, mun linjat kyllä kestää jos niillä levyt riittävät.

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Eiri 50x70

Siitä vaan. Tuskin kukaan on kokeillut

3. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Mä laittaisin jpgginä, ihan turhaan tiffeillä eiriläisiä kiusaat, ei kait siitä printistä sitä eroa kuitenkaan huomaa. Paitsi jos oot laakadiasta skannannu suoraan tohon kokoon jonkun auringonlaskumaiseman.
    Lievin pakkaus vaan jpgille ni pieneneehän se kuitenkin.

4. Anonymous

Anonymous Guest

Jpg:nä menemään, Eirillä sen kuitenkin muuntavat jpg:ksi. Normaali terävöitys eli ei ihan tappiin saakka.

5. Discordianist

Discordianist Member

276
    17
    18

Itse lähettelin tiffeinä ja sain palauttaa kuvat paluupostissa takaisin, jotain outoja harmaita pikseleitä oli ilmaantunut pitkin kuva-alaa. Sitten kun pistin kuvat cd:llä tuon pilalla olleen vedoksen kanssa asiakaspalautuksena sain kyl onnistuneemmat kuvat myöhemmin. Terävöitystä on muttei mitenkään tappiin asti väännettynä, myöskään eirin automaaginen värinkorjailu ei ollut täysin onnistunut tuhoamaan kuviani. Laatu on kouluarvosanalla 7, parantamisen varaa on ja rutkasti, mutta noilla pärjää. Varsinkaan jos kuva ei vaadi tarkemman tarkastelun kestoa. Hinta/laatu suhde on ihan kohdallaan, lähinnä tuon naurettavan halvan hinnan takia.

6. toninikkanen

1 628
    0
    36

Mä en oo vielä saanut aikaiseksi lähettää mitään tilausta joten vielä ehtii suositella muitakin paikkoja 50x70 kuvalle... sen pitäisi onnistua sen verran hyvin, että jaksan kuvaa katsella seinälläni jonkin aikaa kypsymättä.

7. Discordianist

Discordianist Member

276
    17
    18

Itse suosin nykyisin halpojen kuvien teettämisessä Fotonetti.fi sivustoa, niiden pro kuvat ovat olleet vähintäänkin hyvän näköisiä. Eikä tuo about 16euron hintakaan tolle 50x70 kuvalle päätä huimaa. Mut jos kyseessä ei ole mitään kovinkaan kriittistä, niin ainahan eiriltä yhden kuvan tilaa kokeeksi. Jos vaikka sattuukin tykkäämään heidän jäljestään... :)

8. Vs: Eiri 50x70

Noin ihan lyhyesti vaan, että 304-megainen tiedosto vaivaista 50x70 -suurennosta varten on enemmän kuin liioittelua. Sitä paitsi Eiri muistaakseni printtaa kuvat 254 dpi:n terävyydellä, joka vastaa 10 linjaa eli 5 lp / mm ja jota ei näe aikuinen ihminen 25 cm:n etäisyydeltä, saati sitten siltä matkalta, miltä tuon kokoista kuvaa pitäisi katsella, niin että...

Missä kohtaa ajattelit, että 16 bit/väri tulee hyödynnettyä tuossa tulostuksessa?

...

Joskus minusta tuntuu, että kuvankäsittelyteoksien ns. totuudet ovat tärkempiä näissä nykyisissä projekteissa kuin itse kuvat. Olenkohan ihan yksin näiden ajatuksieni kanssa ?

9. toninikkanen

1 628
    0
    36

Tässä on kysymys ihan vaan siitä, että mulla nyt on se 304 megan tiffinä tossa levyllä puolivalmiiksi editoidussa muodossa ja mulle maksaa ihan yhtä paljon lähettää sinne se tiffinä tai jpegginä, joten miksei?

10. Vs: Eiri 50x70

En tiiä, eiristä. Ifille kanatti lähettää kahdesta syystä jiipekkejä, 1: niitä eivät pakanneet uudestaan, ja 2: ne menivät pieniniä läpi lähetysohjelmasta, jos tuuri kävi.

11. toninikkanen

1 628
    0
    36

No tuossa on ihan hyvät käytännön syyt lähettää jpegginä. Nyt on liian myöhä enää mitään lähetellä ja huomenna on vappu, mutta tiistaina on aikaa krapuloissaan tilailla kuvia. Pitää keksiä pari muutakin suurennosta, ei välttämättä noin isoja, samaan satsiin ettei postikulut harmita niin paljon :)

12. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Nojoo. Itekin ihmettelin tota 304mb kokoa, kun 152 megaa riittää oikein hyvin, mutta sehän olikin 16bittinen. Aivan turhaa on se.

Ja jos eirillä on 254dpitä printterin reso niin sitten sillä tuleekin taas pienempi. Eli 7000x5000 pikseliä, jokseenkin tasan 100megaa.

Mutta kyllähän se on tosiasia että kun näitä valokuviksi tekee niin se tulostimen resoluutio on parempi käyttää, esim. meillä tuo Noritsu tekee 300dpillä kuvansa, ja jos sinne sen kuvan laittaa 200dpinä mutta senttimitat oikein niin se konehan sen sitten interpoloi siihen 300dpihin, joka kyllä näkyy kuvassa.
    Edit: Tai siis näkyy jos tiiraa läheltä, kauempaa katsottaviksi tarkoitettujen kuvien kanssa ei sitten ole niin tarkkaa, mutta jotkut tykkää muhkummasta. Jokaisella se oma kipuraja on mikä on hyväksyttävän suttuinen ja mikä ei. Toisille kelpaa loistaviin kuviin 3meganen tiedosto ja toisille 30 meganen on ihan liian tuhru.

Mustesuihkujen kanssa on helpompaa, mutta nämä valokuvakoneet on krantumpia tuosta.