Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 28 Syyskuu 2014.

    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Löytyykö jotain lähdettä tälle faktalle? Asia saattaa hyvinkin olla kuten sanot, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.

    Itse kuvaan tyytyväisenä vuoden 2008 peilillisillä ja isompia rungonvaihtopaineita ei ole näkynyt. Varmemman automaattitarkennuksen voisin ottaa, mutta en tiedä tarjoaako sitä vielä mikään peilitön kamera missä kenno on vähintään 1.5x kroppi.
     
  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Taitaa olla kulutusjuhlat ohi monessa perheessä, kun jompi kumpi tai kummatkin ovat työttöminä. Peilittömät ovat lisäksi halpoja.
     
  2. Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Näinpä, edelleen on usein äärestkiltävää paperia käytössä, vaikka se on lukijalle ja katselijalle raivostuttava pinta. Tosin se ei ole tietenkään painon vika, että tilaaja sellaista haluaa...
     
  3. Matero

    Matero Well-Known Member

    424
    249
    63
    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Kyllä ja ei. Kuvailin Olympuksen OM-D E-M10:llä ja kyllä, se meni vähän liian pieneksi meikäläisen kouriin. Mutta ei siitä sentään pitänyt loikata 5DmkIII tyyliseen "hirviökokoon". Kyllä Fujin X-T1 riitti ihan jotta sai paremmin käsiin sopivan rungon. No, optiikassa ei sitten enää olekaan paljon eroa koon suhteen Canon vs Fuji, ei ainakaan niin paljoa että kannattaisi lähteä torille huutelemaan :)
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Sepä se. Jollekin ne välikoon mallit sopivat paremmin kuin minulle, mutta kukaan tuskin haluaa mitään kunnollista lasitavaraa roikottaa missään designiltaan kännykän rungon tapaisessa liuskassa. Paljon mukavampi ja tukevampi ote tulee kunnon muotoillusta rungosta.

    P.S. Äh, mä en nyt muista mitä numeroita niissä EPL-rungoissa oli, mutta mun mielestäni esimerkiksi juuri Olympuksen rungoista näkyy miten niiden designerilla ei ole mitään hajua ergonomiasta. Ihme limppuja ilman minkäänlaista balanssia optiikan kanssa. Puhumattakaan namikoista, joista tulee mieleen juurikin se Toyotan ohjaamo.
     
  5. Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Usein tilaaja ajattelee ekologisuutta ja valitsee päälystämättömän valkaisemattoman paperin joka tappaa värit ja sävyt. Siihen kun vielä rasteroidaan kuvat 80-linjaisiksi/cm niin varmasti kuvat ovat siltäosin pilalla. Suosikki papereita oli semimatta esim.Calleria Art tyyppinen paperi.
     
  6. MRe

    MRe Member

    118
    1
    18
    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Tämä (peilitön vs. peili) keskustelu velloo aika väsyneesti samojen teemojen ympärillä koko ajan ilman että mitään uutta tulee. En sitten tiedä pitäisikökään. Sulanto hehkuttaa peilittömiä niin, että hänellä olisi jo kohta peiliin katsomisen aika. Ja mukaan on nyt lähtenyt Forsgård:kin, joka kehuu kuinka sai vaihdettua Rahalassa känonit olyyn päikseen.

    Peilittömissä nostetaan aina esiin pieni koko ja paino. Jollekin tuntuu olevan kauhean vaikea hyväksyä ja ymmärtää, ettei kaikille se koko tai paino ole se juttu. Toki kevyt kalusto on mukavampi silloin, kun sitä joutuu kantamaan. Muuten siitä voi olla jopa haittaa. Pieni koko ei ole ollenkaan yksiselitteisesti se tavoiteltava asia, koska se helposti lyö ergonomiaa korville.

    Itse kuvailen D810:llä ja vitriinistä löytyy myös ILCE-6000 sekä NEX-5N(IR) + n. kymmenen E-mount natiivilasia. Ei mulla ole yhtään rahaa kiinni Nikonin osakkeissa, joten jos jostain syystä kokisin että peilitön tuo mun kuvaamiseen jotain uutta ja ihmeellistä, menisin tänään sinne rahalaan vaihtamaan nuo Nikonit parempaan. Mutta kun se ei tuo.

    Tyttäreltä löytyy D300 sekä EM-5. Kuvasin juuri eilen tyttären blokia varten parisensataa kuvaa tuolla Olyllä ja mun vaan täytyy myöntää, että ergonomia ko. kameralla on sieltä mihin aurinko ei paista ja ylistetystä EVF:stä mun oli vaikea saada tolkkua miltä se kuva lopullisesti näyttää. Ei siitä näe tarkennusta eikä oikein valotustakaan. Joku näkee, minä en.

    Siitä ei riita saada aikaiseksi, että onko tulevaisuus peilittömien. Kyllä se on. Jo pelkästään siitä syystä että peilikoneisto on niin kallis komponentti valmistaa. Mutta eikö kamera pitäisi valita sen tekemien kuvien perusteella, ei jonkun teknologia-hypen pohjalta? Vai mikä se kameran funktio sitten itse kullekin on. En muista nähneeni vertailua, jossa peilitön löisi kaikki peiletsinkamerat kuvanlaadun osalta. Niin ei tee edes se FF-peilitön, vaikka kennon pitäisi olla parasta mitä rahalla saa.
    ---
    Muoks: EM-10 -> EM-5...
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    En usko, että kameroiden tekninen laatu enää paljoa paranee, ergonomia toivottavasti, softat toivottavasti myös helpommin käytettäviksi ja loogisemmiksi ja objektiivien ominaisuudet saadaan jatkossa sovitettua digikennoille entistä paremmin ja/tai kennojen ominaisuudet sovitettua objektiiveihin paremmin.
    Vaikka E-PL5:n on sellainen kännykkälimppu, niin se on 98% mukana loput jakautuu APS-C ja FF runkojen kanssa, miksi, no juuri siksi, että se on se kätevin ottaa mukaan ja kuljetella, eikä loistavan 12-40mm F2,8 PRO lasin kuvanlaadustakaan ole haittaa.
    Meikäläisen ainoa FF runko on Sonyn A900, taitaa olla niitä pienimpiä peilillisiä edelleen, loistava etsin ja hyvä ergonomia ainakin minulle, mutta kun se on vaan niin paljon isompi kuin tuo E-PL5 setti, niin jää kotiin ja joskus on käynyt niinkin, kuten Russarön kuvauskeikallakin, että en siihen koskekaan vaikka se on mukana, jotenkin vaan E-PL5:n on alkanut olla hauskempi käyttää.
     
  8. Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Esim. Kotek.fi

    Parhaimmillaan Suomessa myytiin 115.000 peilijärjestelmäkameraa vuodessa. Vuosi oli 2012. Tänä vuonna päädytään 40-50.000 kappaleeseen. Lasku on siis ollut hurja kuukaudesta toiseen parissa vuodessa. Peilittömät yltävät tänä vuonna 30-40.000 kappaleeseen. Käytännössä peilittömiä myydään tällä hetkellä jo enemmän kuin peilillisiiä.

    Kyse tuossa peilijärjestelmien romahduksessa ei ole pelkästään peililliset vs. peilittömät -asetelmasta vaan koko valokuvauksen kentän muuttumisesta. Järjestelmäkameroissa oli huikea boomi, joka olisi loppunut joka tapauksessa. Samaan aikaan älypuhelimet ovat tulleet "tavallisille" ihmisille tärkeimmäksi kuvauslaitteeksi ja muut kamerat pölyyntyvät hyllyssä. Niitä ei korvata uusilla.
     
  9. Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Ketjun aloittaneessa kuvalinkissä Canonin ja Nikonin objektiivit olivat 600-millisiä (ei 300), mikä on korjattu nyt alkuperäiselle sivustollekin.
     
  10. Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Onhan tämä keskustelu tosiaan sävyltään välillä koomista. Onhan pieni autokin kätevä, ja silti kaikilla meillä ei ole mopoautoa. Merkillistä muutosvastarintaa. Ja toisaalta ajatus siitä, että se mitä tapahtuu on todiste paremmuudesta, sehän tarkoittaisi, että ebola on hyvä ja tavoiteltava. Tqai Suomen lama, se ainakin koskettaa meitä kaikia ja samoin ilmastonmuutos. Kaikki siis parempaa kuin edellinen tila ;-)
     
  11. Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Totta. Kameroiden suhteen se todellinen muutos ei ole peili vs. ei-peili vaan se on heijastusta isommasta muutoksesta eli juuri siirtymisestä kuvaamiseen alypuhelimilla. Parempi kuvalaatu ei ainakaan ole syynä. Taustalla on vielä isompi aiheuttaja eli sosiaalinen media ja sen osana kuvien jakaminen.

    Muutos on menossa. Maailmassa on vaikea erottaa hyviä ja huonoja muutoksia. Ebolaepidemian ja tsunamin kaltaisia ehkä lukuunottamatta. Jos tsunami nyt edes on mikään muutos.

    Yksilötasolla valokuvauksen historian (lähes) kaikki hyvät ja huonot vaihtoehdot ovat edelleen olemassa, ainakin kameraharrastajalle.
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Minulle kameran pitää olla tukeva kädessä, sopivasti painoa ja sen on istuttava lyhyisiin nakkisormiini. Riittävä paino antaa kuvausotteeseen tukevuutta, jota höyhensarjalaisissa ei ole. Ikää kun on karttunut, niin jonkinasteinen keveys on kyllä paikallaan. Peilittömänä kanniskelen Fujin XE-1 runkoa kittizoomin kanssa, joka on yleiskuvaukseen sopiva yhdistelmä. Ei istunut kuitenkaan kädessäni, joten piti tehdä virityksiä. RRS:n L-kisko kahvalla ja laukaisimenherkistin
    toivat sen tarvittavan tukevuuden ja pienen tarpeellisen lisäpainon.
    FF on Nikonin D800. Sillä tehdään töitä, ja töihin mennään usein autolla. Pelkkään huvikäyttöön ja koirankusetusretkille en tuota enää viitsi kanneskella. Kumpaakaan en vaihda kumpaankaan.

    Kapa

    P.S.

    Tuolla Nikonillani ja laatulaseilla tehdyt kuvat kyllä loistavat erilailla jonnekin 59x85 cm kokoon tehtyinä verrattuna kroppipeilittömän tuottamaan kuvaan. En kyllä vastustaisi peilitöntä täyskennoistakaan.
     
  13. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Kuriositeettina: Nikon F100 860g (sis 4xAA). Kutakuinkin saman kuin D610 :)
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    F2+As= 840 grammaa, kutakuinkin sama kuin F100 ;-)
     
  15. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Canon F1=820 grammaa :) ;-)
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Canon 5Dmk3 950 grammaa, se on jo aika painava.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Fuji xt-1, 440 grammaa! ;-)
    ei ihme, että peilittömiin vaihdetaan, minäkin vaihdoin :)
     
  18. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    Paljonko M4 painaa ? ;-)
     
  19. Vs: Eipä ihme, että vaihdetaan peilittömiin...

    545 g