Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Eikö kouluissa ole enää äidinkielen opetusta?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kasimir, 24 Tammikuu 2016.

1. motris

motris Well-Known Member

4 892
    766
    113
    Vs: Eikö kouluissa ole enää äidinkielen opetusta?

Tuo voi olla totta. Toisaalta ihmisen persoona kehittyy 25-30-vuotiaaksi. Noin suunnilleen. Toisin sanoen kolmikymppisenä ei pitäisi hetkauttaa enää kielioppivirheet. Ja jos hetkauttaa, niin "yleisiin käyttäytymisnormeihin" kuuluu kertoa, jos ei ymmärrä jotain.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

No siihen, mutta muuten luulin että viittasit kimon ja mun sanailuun kun Savo kuulemma voitti Stadin ja siksikin etsin virheitä omasta jutustani, jotta olisin ymmärtänyt kuinka se tapahtui.  Käytin myös sanaa kadunkieli.  En näe sitä virheeksi, eli kenties se on vakiintunut ilmaus kuten kehonkieli.  Lehmän kielen kanssa on toisin, ellei tarkoiteta lehmää, jota lehmät tunnetusti puhuvat.

edit.  Isot kirjaimet Savo ja Stadi. Paikoista oli siis  kyse siinä kohtaa eikä kielistä.

3. motris

motris Well-Known Member

4 892
    766
    113

Juu. Sori. Ei ollut niin vakavissaan. En kirjoittanut kielikeskellä.

Aloitukseen palatakseni. En ymmärrä.

Toisaalta aina niitä kielioppivirheitä itse kullakin on. Esim. "edukas", onko se jokin opiskelleille tarkoitettu juttu? Tai "tunnettavuus"; viittaako se (kenties lapsuuden aikana koettuun) empatiavajeeseen vai sittenkin tarkoitetaanko sillä oikeammin "tunnettuutta"?

4. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Ennen oli helppo syyttää wordiä joka ei osannut yhdys sanoja. Henkilökohtaisesti minkä itse olen oppinut kielestä, sen olen oppinut lukemalla. Ja virheet unohtamalla. Alkaa olla jo niin yleistä virheily, että ei enää jaksa tulistuakaan. Naimani kielinatsikin alkaa olla jo vanha ja leppoisa.

5. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 305
    393
    83

Paino oli välimerkissä; ei sisällössä.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 130
    3 468
    113

+1

7. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Ensin perustetaan nipotusketju ja sitten valitetaan nipotuksesta. Koskaan ei ole hyvä.

8. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  9. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Ja Parhautta on karmeaa kuultavaa!

10. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113

Mikä vitun voitti ? Varmasti kaikki ymmärtää mistä puhutaan, vaikka oli isolla tai pienellä. Toi stadin slangi kuullostaa oikeastaan aika naurattavalta jos totta puhutaan. Toki Savo vie naurattavuudessaan voiton,mutta eipä juuri ahdista. Yhtä lämpöstä paskaa työnnetään :)

11. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Mun arkipäiväkaupassa Alepassa on alettu _halpuuttamaan_ hintoja. Ottaa niin pattiin, että harkitsin jopa kaupan vaihtoa. Tiedä mikä tässäkin on. Kummallisia äkkivääryyksiä alkanut ilmenemään vanhemmiten.

Muuten en ole kovin tarkka. Kunhan nyt on yhdyssanat ja välimerkit sen verran paikalla, niin ja kappaleet, ettei tarvi erityisesti alkaa tekstiin keskittymään.

12. Mirrored

23 779
    748
    113

Yleensä kun numerot ilmoitetaan Savo - Stadi 1-0, viittaa se jonkinlaisen pelin voittoon.  Kannattaa seurata keskustelua, niin tietää mistä puhutaan.

Sinä nyt kuulut ryhmään joka ottaa tämän kovin vakavissaan, koska alat nipottamaan isoista ja pienistä kirjaimista tällaisen oikeinkirjoitusotsikon alla.  Minun mielestäni on luonnollista, että tässä voi koittaa vähän skarpata asiassa ja sellaisesta nipottaminen on liiallista vakavuutta.  Annetaanko nyt vaan laittaa pilkut paikoilleen, jos se vaikka vähentäisi kaikkialla muissa aiheissa tapahtuvaa pilkutusnipotusta?

On kaksi puolta:  suomen rakastajat jotka haluavat vaalia sen pysymistä rikkaana ja omanlaisenaan ja nauttivat lauseista ja sanallisesta ilmaisusta.  Sitten on ne, joille syntyy huonoja fiiliksiä näistä aiheista, koska ovat kai kokeneet että heiltä vaaditaan jotain, mikä ei kiinnosta tai suju kovin hyvin ja ehkä tuntevat syntipukin virkaa aina asiasta puhuttaessa.  Välissä on toki kolmas ryhmä osin molempine piirteineen johon kai lähes jokainen tarkemmin katsottuna kuuluu.

13. Mirrored

23 779
    748
    113

Kuulin radiosta yksi päivä kun halpuutukseen otettiin oikein kantaakin kielitoimistosta tms. asiantuntijataholta.  On se ihan loogisesti johdettua suomea.  Ymmärrän tarpeen uudelle muodolle, koska halvennus olisi jotensakin halventavan kuuloista, halpa-arvoista.

14. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  15. Mirrored

23 779
    748
    113

Eikö ole enää äidinkielen oppiuttamista? 

16. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Miksei hintoja voi alentaa tai laskea kuten tähän asti on tehty?

Siksi toisekseen hintoja ei voi halpuuttaa.
    Kun tuotetta halpuutetaan, muuttuu se halvemmaksi kun sen hinta laskee tai alenee. Toisin sanoen tuotteen halpuuttaminen on sen hinnan laskemista. Mutta itse hintaa ei voi halpuuttaa, koska hinnalla ei ole hintaa.
    Mutta kai on kohtuutonta olettaa, että mainoshenkilöt ymmärtäisivät kieltä näinkään paljoa.

17. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113

En osaa täydellistä äidinkieltä, myönnän. Jotenkin olen tullut toimeen. En myöskään googlettele päivät pitkät saadakseni hyvän vaikutelman ;)

18. Mirrored

23 779
    748
    113

Hintaan voi liittyä monenlaisia asioita kuten kalleus tai halpuus, korkeus, edullisuus... (mikä muuten olisi edullisen vastakohta?)  Minusta olette nyt kovin liian tarkkoja ja turhia uusia sääntöjä asettamassa suomelle.  On jyrkkää ja yksisilmäistä väittää että sinun tapasi on ainoa kieltä ymmärtävä oikea tapa.  Näen että perustelusi ontuu pahasti sille ettei hintoja voisi halpuuttaa vaan vain alentaa.  Hintoja voi jopa viilata, nakertaa, murentaa, syödä... ja syötättää.

19. Mirrored

23 779
    748
    113

Niin sinähän kysyt aina minulta yv:nä, saadaksesi hyvän vastauksen.  :D  "Sinä kun osaat etsiä tietoa, osaatko sanoa miten..." tai sen suuntaista aina tulee.

20. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Ihan huvikseni jankutan odotellessani ruoan kypsymistä. Koska halpuuttaminen on nimenomaan hinnan alenemista, ei hintaa itseään voi halpuuttaa. Hintoja sen sijaan toki voi viilata tai nakertaa koska sellainen toiminta kohdistuu itse hintaan. Halpuuttaminen taas kohdistuu myytävään tuotteeseen.

EDIT  Tottakai on jyrkkää se, että kukaan muu minun lisäkseni ei loppujen lopuksi ymmärrä miten kieltä kuuluu käyttää. En kuitenkaan voi sille mitään. Onneksi olen vähitellen oppinut tämänkin taakkani hyväksymään enkä kovin kovaan ääneen tässä asiassa vähempiosaisia tuomitse.