Fujirumors revittelee: RUMOR: Fujifilm X-H2 Coming with Pixel Shift Multishot for 160 Megapixel Images
No, 26 MP camera, jonka hinnalla saa täyskennoisen puolta suuremmalla pikselimäärällä (ja puolta suuremmilla pikseleillä). JOS olisin kameraa hankkimassa, niin valinta olisi melko helppo, tai siis pikemminkin itsestään selvä.
Sekoitat varmaankin X-H2:n jo julkaistuun X-H2S:ään. X-H2:een tulee 40MP "tavallinen" kenno. X-H2S:ssä on stackattu 26MP kenno. X-H2:n speksit ovat vähän vielä pimennossa, mutta käsittääkseni kummassakin kamerassa on ominaisuuksia joita ei samanhintaisista täysikennoista löydy. Jos ainoastaan kuvanlaatu on tärkeää, voi miettiä, että siinä mielessä missä halvempi täyskenno kelpaa vaikkapa Nikon Z9:n tai Sony A1:n sijasta, APS-C:hen tyytyvä voi myös ostaa puoli vuosikymmentä vanhan pikku-Fujin 3000€:n X-H2S:n sijasta. Vanha sanonta on, että kamerarunko on vain valotiivis laatikko filmille tai kennolle tjsp, mutta tosiasiahan on että nykykameroissa on huomattavia ominaisuuksia joista vaativammat ovat valmiita maksamaan. Ja vaikka isompi kenno on kuvanlaadultaan "aina" parempi, samalla hinnalla saa pienempikennoisen kameran paremmilla muilla ominaisuuksilla.
Koko keskustelu kroppikennon ”riittävyydestä” ja ff-kennon paremmuudesta on melko turhaa. Kaupan olevilla kameroilla kuvaaja ottaa kaikki ne kuvat, jotka haluaa ottaa ja niin hyvinä otoksina kuin osaa ottaa. Kuvanlaadullisesti ne kuvat kelpaavat vaikka Nikon D40:llä otettuina täysin Veturitalliin näyttelykuvina samaten kuin Kaapelitehtaalle ja Kämppiin, yhtä lailla Helsinki Sch painettuun vuosijulkaisuun. Kyse on eri jutusta kuin kennon koosta tai edes muista ominaisuuksista.
No nyt meni ihan kerettiläiseksi ja kamerauskovaisten solvaamiseksi! - Ettäkö muka halvalla kameralla voisi saada hyviä kuvia! No jo on aikoihin eletty!
Välillä tunnu saavan hyviä kuvia millään, kun ei taidot riitä... Tai jotain... Mutta just sopivasti tuli kaiveltua taas vuoden takasia kuvia vertailukohraks, niin pannaanpa tällanen screenshotti: Siinä on toinen kuvattu Sonyn a7R III A:lla ja 24-105 f/4 G:llä, eli hintaa kaikkineen joku nelisen tonnia. Toinen on räpsästy tarjoushintasella Panasonic GX80:llä ja samoin puoleen hintaan ostetulla Olyn 9-18 millisellä, joista vissiinkin maksettu yhteensä luokkaa seittemän ja puoli saturaista. Joku saattaa ehkä tosta screenshotista arvata, että kumpi on kampi, ehkä. Tottakai Lightroomissa raakafiluja työstäessä ero on päivänselvä, eikä sen halvemman eduksi. Mutta lopputuloksesta menee ehkä hankalammaksi arvata.
Muokatuista nettikoon parin MP kuvista ei koskaan voi päätellä mitään. Vastaavaa jälkeä saa millä tahansa puhelimella, jos valaistus on hyvä. Eroja saattaa näkyä sitten, kun kuvataan suurilla herkkyyksillä vähässä valossa.
^ No niin hyvää puhelinta mulla ei kyllä vielä ole ollut, etteikö sitä nettikoossakin olisi oikeasta kamerasta erottanut. Varsinkin kun monessa tilanteessa ne puhelinten AI-himmelit tekee aika omansa näköistä jälkeä kun yrittävät kompensoida sitä pientä kennoa ja kyseenalaista optiikkaa. On ne hyviä nykyään, mut ei nyt sentään ihan niin hyviä.
Pointtihan on enemminkin se kuvan idea ja visuaalinen toteutus kuin kuvaparien tiirailu. Siinä mielessä kummallakin m-kooteeveen kameralla saa ne halutut kuvat.