Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ei sota yhtä miestä kaipaa

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana ppotka, 28 Maaliskuu 2013.

1. tnihtila

tnihtila Member

275
    4
    18
    Vs: Ei sota yhtä miestä kaipaa

Juuri näin..

Ja sitten näiden muutamien henkilöiden kohdalla, jotka ovat omalla nimellään ja "yleisesti tunnettuja", asetelma on vielä epäreilumpi. Toinen osapuoli "tietää" toisen ja huutelee nimimerkin takaa hävyttömyyksiä. Mutta joo, tätähän se on valitettavasti joka foorumilla nykyään. Ei tämä nyt ole edes pahimpia, täältä löytää jopa asiaakin joskus.

2. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Hyvä käytös on aina arvossaan, mutta toisaalta ei kannata ottaa itseensä aivan kaikesta mitä on netissä kirjoitettu.

3. Vita

Vita Active Member

2 789
    0
    36

kun voi anonyymisti huudella puskista niin sehän tilaisuus käytetään kyllä hyväksi.

vapaa sana tuo mukanaan vastuun sanomisistaan. jos keskustelijat eivät ota sitä itse niin sitten se on ylläpidon tehtävä ensin muistuttaa ja sitten ottaa se vastuu pois keskustelijalta.. ei tarvitse mennä ihan diktatuuriin asti, sopivasti jämäkkyyttä ja huumoria ylläpidon puolelta niin homma hoituu. olen itse eräällä älyttömän hyvin moderoidulla palstalla, joka on kyllä todella paljon pienempikin, mutta siellä keskustelut rönsyilevät, sanaharkkaakin tulee, mutta juuri koskaan ei nillitetä tyhjästä eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. kyseinen tilanne on ehkä juuri sen ansiota että kyseisiä toimintoja ei ole koskaan siellä hyväksytty, niitä ei siellä näy, eikä toiminta näin ollen ruoki itseään ja uudetkin keskustelijat näkevät heti mikä on homman nimi.

4. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Tällä foorumilla anonyymisuus on aika ohutta. Melkein kaikki postaavat kuvansa tavalla jolloin oma nimi on täysin selkeästi esillä. Lisäksi on olemassa facebook ja muut verkostot. Ja aika kovaa kieltä saatetaan käyttää heidänkin kesken jotka tuntevat toisensa face to face, joten sikäli anonymiteetin nostaminen keksustelukulttuurin syntipukiksi saa aika vähän evidenssiä tosiasioista.

Tämä foorumi on muuttunut kovasanaisemmaksi viimeisen vuoden-kahden aikana. On tullut uusia jäseniä ja varmaan julkisen keskustelun yleinen kehityskin tihkuu tänne. Siltikään en haluaisi moderoinnin nykykäytäntöjä muutettavan. Jotkut foorumilaiset voisivat kaksi kertaa tuumia sanavalintojaan. Itse kirjoitan mielestäni yleensä korkeintaan piiloilkeästi vaikka vi#u##aisikin - se kai sentään pitää sallia.

5. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Olisit kyllä aivan hyvin voinut jatkaa moderaattorina täälläkin!

6. Vita

Vita Active Member

2 789
    0
    36

kiitos vaan kunniasta mutta ei kiitos  ;D

7. markku55

markku55 Active Member

Et taida osata arvioida omia kirjoituksiasi, voit olla tosi masentava jos haluat, ja joskus niin tunnut haluavan.

8. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

;D ja selkäkeikka naurut päälle

9. markku55

markku55 Active Member

Mulle tuo selkäkeikka on tuntematon käsite, eli voisitko hieman valaista, ihan noin tavan tallaajalle ymmärrettävällä kielellä :D
    Jos taas suoraan sanon, niin nomad on kyllä melkoinen noviisi vittuilussa sinuun nähden, revi siitä sitten ihan mitä haluat;-))

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Harmi, kun PPotka (taas yksi osaaja) poistuu foorumilta.
    OT henkilöihin meneväksi vittuiluksiksi tämäkin ketju näyttää menevän, ei mitenkään yllättävää.
    T Jukka

11. AndyCapp

3 561
    159
    63

Potka on ihan oikeassa.
    Oma mielipide näihin avauksiin "mä meen nyt" säälittävää

12. AndyCapp

3 561
    159
    63

Ja sinähän et ole vittuillut?

13. markku55

markku55 Active Member

Sinänsä ihmettelen kun joku nimimerkki ilmoittaa saaneensa tarpeekseen ja lähtee sivustoilta pois, miksi ihmeessä, ei kai omaehtoinen poistuminen tarvitse mitään hautajaisia, häipyy jos häipyy.
    Jos suoraan sanon, niin minulle tulee mieleen ajatus, että poistuva henkilö haluaa jos ei jopa suoraan kerjäisi huomiota itselleen, olenko niin hyvä kaveri, että te toivoisitte minun palaavan sivustoille tai rukoilevan minun jäävän sivustolle.
    Potkan aihevalinta oli osuva, ei sota todellakaan yhtä miestä kaipaa, ei edes minua;-)))))

14. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28

Foorumilla on ollut erittäin hyviä keskusteluja digikuvauksen ympäriltä.
    Joissa Pekka kuin Nappekin muiden joukossa ovat pitäneet asiantuntijuuden rimaa korkealla.
    On modeilta löysyyttä, että erilaisten uusien 'ryntäilijöiden' kirjoituksia vastaan pitää Pekan,
    jos toisenkin, kerrata ja perata vaikka Om-kiinnostuksensa linkkejä.
    Verkostoituminen lienee vahvuutta, mukanaoloa uudessa.

Hänen kirjoituksensa ovat seikkaperäisesti asiota valaisevia.
    Miksi emme antaisi hänelle, kuin muillekin kriittisille ja omaa asiantuntijuuttaan
    vapaaehtoisesti jakaville, omista näkökulmista valottaen,
    mahdollisuutta kirjoittaa ilman kinaa, toraa tai vänkäämistä.

Tämmöinen julkinen foorumi ei kai salli vaikenemista,
    pakottaen vastaamaan ohimeneviin letkaisuihin, syytöksiin,
    jotka syövät motivaatiota, varmaa aiheuttaen myös mielipahaa.
    Anteeksikin voi pyytää julkisesti.

Kai bannaamisen esiasteina modet voisi lähettää toistuvasti huonotapaisille, ryntäilijöille,
    kahdenkeskisiä myllykirjeitä.

Kaikki muuttuu niin nopeasti digikuvauksen alueella, että tällaisten foorien tulisi tukea osaavien
    ja tietävien ihmisten julkista keskustelua harrastajien ja ammattilaisten lomassa.
    Minä ainakin seuraan niitä, pyrin omaksumaan soveltuvin osin.
    Valokuvauksen sisällön mustavalkoisuus, on vain kuvitelmamme ajassa.

Toivoisin ainakin joidenkin maahantuojien ja kameramerkkien edustajien myös seuraavan
    näitä erimielisyydessään selkeyttäviä keskusteluja.
    Haluan uskoa että niillä on joitakin vaikutuksia siihen mitä hetken kuluttua meille kuluttajille tarjotaan.
    Joten älkäämme päästäkö heitä vetäytymään foorumilta.
    Pidetään tämä 'keittiökielemme' elävänä kepeyttäkään unohtamatta.
    t. manual 

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

ppotkaa on foorumilla varsin usein "haastettu perustelemaan" näkemyksiään.

Ilmoitus aktiivisen kirjoittelun lopettamisesta on ihan paikallaan, jotta haastajien ei tarvitse ihmetellä miksi hän ei enää vastaa huuteluihin.

Minä en ole havainnut ppotkassa narsismia.

16. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Ei ei.. Ei täällä ole modet sitä varten, että ohjailisivat keskusteluja tai mitenkään yrittäisi vaikuttaa sisältöihin, paitsi henkilökohtaiset vittuilut ja henkilöiden haukkumiset. Olisi varsin ala-arvoista miltään foorumin ylläpitäjältä pyrkiä ohjaamaan keskustelua tai vaikuttaa keskusteluun, paitsi ehkä tasa-arvoisena keskustelijana (modet ovat myöäs foorumilaisia). Moden homma on puuttua asiaan moderaattorina kun sääntöjä rikotaan ja joku kirjoittelija ylittää kohtuuden tarpeeksi selvästi. Minkäänlainen mielipideohjaaminen ei ole sitä.

Poistuminen on foorumista on huono asia, Pekalla on paljon asiantuntemusta ja ollut halu meille avata sellaisia asioita mitä on vaikea muualtakaan saada. Toivottavasti poistumis päätökseen auttaneella olisi edes vähän omassatunnossa ajatuksia, että oliko tarpeen?

17. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28

Niin. Eipä tienkään. Varsin vaikea homma.
    Pitäisikö foorumin etusivulla olla jokin 'palsta' uusille tulleille,
    merkkivuosia täyttäville, jäähdyttelijöille! 
    Siis leikkimielinen +- saldo, ihan vain vihjeeksi, näin meillä.
    ... 313 päivää ilman vakavempia tapaturmia.
    ehdotuksia...
    t. manual

18. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28

Tuohtuneissa jutuissa on kuitenkin asiaosionsakin.
    Nämä jäähyllemenot, kaadot ym. saavat helposti eturintamassa olleet kuin muutkin
    vetäytymään reserviin, jolloin koko kirjoittelu, luovassa aktiivisuudessan kärsii.
    Kato yltää foorumiinkin.
    Joten mitään julkista jälkipyykkiä tuskin kannattaa käydä.

'Uusia geissejä' ootellessa, voi kukin itsekseen hioa särmiään tai teroittaa.
    Kuvaaminenkin voi olla 'voimauttavaa'.
    Samoinkuin päätöksensä jäädä pois.
    Tarviiko niitäkään niin ulkomainoksiin laittaa.
    Jos viesti ei sitten ole muuallekin osoitettu.

Preppauksen jälkeisiä 'paluitahan' varmaan useimmat toivoo  t. manual

19. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Minusta on erittäin reilua ilmoittaa lähtevänsä katkolle. Ei tarvitse miettiä miksi jotakuta ei ole kuulunut. Asioista voi valita ajattelevansa myönteistä syytä ja sitten sitä kielteistä.
    Tässä asiassa ajattelen, että fyysisestä tilanteestakin lähdetään tekemällä selväksi että olen lähdössä sanomalla Näkemiin. Bannin ollessa kyseessä moderaattori välittää terveiset.
    Tottakai on aina niitäkin jotka hakevat ilmoituksellaan huomiota mutta se lienee ihmiselle normaalia - yksi perustarpeista on tulla huomatuksi. Tässä PP kuitenkin varsin selkeästi teki tällaisen kohteliaan poistumisen ilmoittamalla varsinkin pitkäaikaisille tuttavilleen että mistään yksittäisestä tilanteesta eiole kyse vaan omasta kypsyneestä fiiliksestä ja että päivää sanotaan nähdessä edelleen.
    Itse olen asiakaspalvelutyössä ja vilpittömästi ulostervehdin kaikki lähtijät niinkuin saapujatkin.

20. markku55

markku55 Active Member

Olet oikeassa, enkä minä puhunut Pekasta vaan yleisesti Pekan otsikkoon viitaten, Pekalla on omat syynsä kertoa asiasta kuten mainitsit.