Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ei otsikkoa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 7 Toukokuu 2012.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Otin samalta seisomalta portailta kaksi kuvaa. Toisen Canon 5DMkII ja toisen Canon 10D. Laitin aukoksi 4.5 molemmissa ja otin kuvat samalla opiskalla eli 70-200mm. Millit oli 200 kohdalla molemmissa.
     
  2. Vs: Ei otsikkoa

    Niin, mikäs oli jujuna?
    Ihan hyvä vertailukuva, mutta ei kovin tasapuolinen teknistenspeksien puolesta saati kennojenkaan.
    Kummallakin kameralla kuvaa vieläkin ihan ok ja nettikokoon riittävät pikselit vanhemmallakin, jos ei tarvitse hirmuisesti jälkikäteen sommata/croppailla.

    Tuli vielä mieleen tuosta 70-200mm olihan vakaaja pois päältä kun oli jalustalla, saa optimaallisen tarkkuuden silleen.. Vakaaja päällä kuva huonompi.
     
  3. Vs: Ei otsikkoa

    kennon koko erilainen, pitäiskö tässä jotakin muuta ihmetellä..
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei otsikkoa

    Aivan.  No, jos ei osaa sanoa mitään, voi aina sanoa, ettei osaa sanoa mitään....
     
  5. Vs: Ei otsikkoa

    Kameroita, objektiiveja yms vertaillessa on TOSI tärkeää, että valotukset ovat tasan samat. Yllättävänkin pienet erot kertovat enemmän valotuserosta kuin laitteiden erosta. Sama koskee tarkennusta ym ym. Noiden kameroiden välillä noin kuvattuna on noin 41-42% ero lineaarisessa resoluutiossa. Siinä, missä 10D:llä on tuossa 100% rajauksessa 100 pikseliä, 5D2:lla on samalla matkalla 141 pikseliä. Se ero näkyy. AA-filttereissä ja muissa asiaa muuttavissa kameran sisuskaluissa ei ole suurtakaan eroa, vaikka 5D2:ssa onkin hiukan laadukkaampi AA-filtteri. Valotusero sen sijaan sotkee tuossa asioita, mahdollisesti kevyt kameran heilahduskin, tarkennusten luulisi osuneen ok noin helppoon kohteeseen. Testaaminen niin, että jäljelle jää satavarmasti vain se asia, jota testataan, on pelkkää helvettiä.
    -p-

    Edit: aivopieru, resoluutioero ei mene noin. Nyt pitää googlettaa.. Palataan

    Nonniin: Lineaarinen resoluutioero olisikin oikeilla luvuilla 45% samanlaisessa rajauksessa. Mutta siitähän ei ole kysymys, vaan samalla polttovälillä ja kuvausetäisyydellä se on noin 16%. Se ei selitä tuota 100% osarajausten eroa lähellekään kokonaan. 10D ilmeisesti tarkentaa (enemmän) pieleen ja ehkä pieni kameran heilahdus kuvattaessa auttaa suttaamaan lisää. 5D2 puolestaan kärsii ylivalotuksesta suhteessa 10D-kuvaan.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei otsikkoa

    Amen.....  Harva julkaistukaan testi kestää kriittistä tarkastelua.  On niin paljon helpompaa unohtaa joku pikkuseikka kuin ottaa se huomioon.
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Ei otsikkoa

    Tämä oli sellanen testi jossa tutkin sitä kuinka paljon croppi kenno ja täyskenno eroaa toisitaan.

    Kamerat oli aika paljon eri  sukupolvea joten kuvittelin että se näkyisi myös kuvassa paljon isompana erona. Eroa oli huomattavasti, mutta minun mielestä ei hirveästi. Jos minulla olisi tämän päivän kroppirunko käytössä tulos olisi varmasti kutkuttelevampi. Eli joku 7D tai 550D tai 1100D.

    Olen täyskennoisen puolesta puhunut paljon ja dynamiikassa se varmasti onkin parempi. Erottelukyky on sitten ihan toinen juttu. Eli annan aika paljon tässä kohden omista näkemyksistäni periksi.

    Pitääpä jonkun tutun kanssa, jolla on samaa ikäluokkaa oleva croppi, tehdä sama testi uudestaan.

    Jokainen testi joka kuvaajalle itselleen antaa jotakin on arvokas. Se onko tarpeellista tänne esille niitä laittaa, on sitten toinen juttu. Mä haluan laittaa esille, ihan sen takia ettei ihmiset luulisi, että vain jollakin tietyillä ihmisillä tai tahoilla olisi vain lupa testailla ja julkaista niitä testejään. Kyllä kaikilla on lupa ja vapaus. Kaikkien testeihin ei kannata uskoa kun puuron silmään. Saa uskoa

    Älkää liian tosissaan ottako näitä testejä.
     
  8. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    Vs: Ei otsikkoa

    Siitä annat mennä vaan. En minäkään testeihini lupaa kysy ja julkasenkin niitä päivittäin.
     
  9. Vs: Ei otsikkoa

    Itselleni minäkin vain testaan ja silti julkaisen niitä blogissa. Vaikka analysoinkin testiäsi, se ei tarkoita, että kritisoisin sen julkistamista. Ethän edes ollut maininnut mitä testasit, joten yritin vain arvioida mitkä tekijät aiheuttavat osarajausten välillä näkyvät erot. Sitä kannattaa nimittäin aina testin yhteydessä pohtia, koska itseään ei kannata huijata kuvittelemaan olemattomia.
    -p-
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei otsikkoa

    Hyvä motiivi testien julkistamiseen täällä onkin se palaute - asiallinen joskus, useimmiten toki vain mölli.  Mainittuun itsensä huijaamiseen kuitenkin auttaa se useammalta kannalta (useampien ihmisten)  tarkastelu.

    Ns. "oikeassa tieteessä"  vasta yhteisön tarkastelu ja arviointi tekee tutkimustuloksista  huomionarvoisia.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Ei otsikkoa

    No joo...en laittanut otsikkoa kun en ihan tarkkaan osannut sanoa ite mitään. Kiva että muut on opastanut. Tossa edellisessä postauksessa kerroin mitä mä yritin testailla. Ja jatkan sitä vielä. Ehkä mä sitten lisään tähän otsikonkin.

    No jos saan sen nykypäivän cropin käsiini teen hiukan tarkemmin saman testin. Laitan kaikki manuaaliin ja valkotasapainokin johonkin kun ulkona kuvan kuitenkin otan....mihin se muuten kannattaa laittaa?


    Minun 5D kärsii ylivalotuksesta kaiken aikaa. Olen oppinut sitä valottamaan alemmas.

    Ei kait kukaan ole kritisoinnut tässä mitään. Tuolla toisessa ketjussa eräs hiukan kritisoi kun oli luullut mun testistä ihan jotain muuta, vaikka se luki selkeesti otsikossakin.
     
  12. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Ei otsikkoa

    Nämä testit ja vertailut on oikeinkin mukavia seurata. Kauppiaitten tekemät kun päätyy aina kalleimpaan vaihtoehtoon vaikkei siitä olisi edes kyse.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei otsikkoa

    Vertailussa kannattaa ehkä laittaa harmaakortti tai vastaava kuvaan mukaan, haarukoida valotusta 1/3 askeleen välein ja ottaa sitten vertailuun ruudut, joissa (fotarissa pipetillä katsottuna)  on about samat RGB-arvot k.o. kohdalla.  Saa ainakin vertailukelpoiset valotukset.
     
  14. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Ei otsikkoa

    Okei Sakke. Hyvä pointti. Kerronpa tähän kohtaan tämän seikan.
    Ystäväni osti kanssa 5DMkII kameran ja kun kuvailimme hiukan, huomasin pikasesti katsottuna, että sekin kamera valotti hiukan yli. Voisin olettaa että se on ominaisuus.

    Nyt jos haetaan samat valotukset jotenka meillä on eri suljin ajat, jos vaikka aukko ja iso arvo pidetään samassa, että voisi tutkailla dynamiikkaa paremmin, tulee se että ne kameran ominaisuudet otetaan silloin pois pelistä.

    Miksi pitäisi sellasta testailla? Kyllä mä käyttäjänä olen kiinostunut mitkä sen hankittavan kameran erikoisominaisuudet on. Ja ehkä tämmöiset pikku testini just antaa osvittaa siihen.

    Voihan sen harmaakortti vertailun kanssa laittaa esille ja sitten myös ihan suljinaika aukko iso numereenisesti identtiset otetut. Sitä kauttakin voi nähdä mitä se kamera tekee.

    Tuntuu että aina vedetään sinne omaan kameramerkkiin päin.....en kyllä ymmärrä miksi?

    Ite olen mielestäni mennyt enemmän siihen suuntaan että aivan sama minkälaisella kameralla kuvaat, kuva on se joka ratkasee. Nämä testini yrittää juuri tähän suuntaan herätellä ihmisiä, "ettei koolla ole väliä".
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei otsikkoa

    Objektiivi voi vaikuttaa myös. Olen (studiossa) huomannut, että opiskan vaihto muuttaa valotusta....  Vaikka luvut ovat samat, ja välkkyihin ei ole koskettu, voi kahdella opiskalla olla eroa aukon verran, joskus enemmänkin.

    Eri kamera/objektiiviyhdistelmillä on kyllä eroa aika tavalla;  just jossain työpajassa sen huomaa, kun kaikki  haluavat välttämättä kuvata just sen saman setin. Mun 1/250 ja f:11  voi olla about samaa kuin jonkun toisen f:6.3  tai f:16.

    Aika harvoinhan muulloin kuvataan 4-5 eri kameramerkillä samaa settiä, eikä asialla tietenkään ole mitään merkitystä kenenkään kuvaajan kannalta.  Muuten kuin sikäli, että omat vehkeensä on hyvä tuntea. Jatka Juke testailua; niinkuin itse totesit, se ON hyödyllistä oman puuhailun kannalta.
     
  16. Vs: Ei otsikkoa

    Juu, kyllä testaamisella on oma merkityksensä, lähinnä se että kun yrittää olla tarkkana, ja kamera arpoo vähän mitä sattuu, tietäisi edes että' miksi. noitten studioshottejen yhteydessä jo mainitsin että CFV perän histogrammin perusteella se valottaa pari aukkoa yli. Epäilin valotusmittaria, mutta kaivoin myös toisen minolta mittarin esiin ja vertasin näyttämää mittareitten välillä 0,2 aukon sisällä samanlaiset, niin vallitsevalla valolla kuin salama valolla.
    Juuri sain kehitettyä filman jonka kuvasin samassa tilanteessa. jep jos veti Flassimittarin arvolla oli just kohdallaan, jos taas CFV:n antaman arvon mukaan, meni pari aukkoa alle. Ei siinä muuta kuin jatkossa laittaa perään 100 asa ja flassi mittariin 400 asa. sillähän se on hoidettu.... aika jännää.