Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ei ole Olympuksellakaan helppoa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 11 Toukokuu 2015.

    Kannattaa lukea.

    http://www.sansmirror.com/newsviews/olympus-large-degree-of.html
     
  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Ei ole Olympuksellakaan helppoa

    Minut yllättää Sonyn kpl-määrien puolittuminen kahdessa vuodessa.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ei ole Olympuksellakaan helppoa

    Suuri osa kansasta on ihan tyytyväinen kameroihinsa - olivatpa ne sitten peilillisiä tai pelittömiä. Itseasiassa kansa on tyytyväinen kännyköihinsä. Miksi siis ostamaan uutta kameraa?

    Kamerat alkavat käydä kaupaksi sitten kun ne tarjoavat jotain uutta joka tekee edelliset mallit vanhentuneiksi. Pitää saada aikaa jokin kameroiden normaalista evoluutiosta  eroava kehitysloikka. Mitä tämä voisi olla? Jos olisin kameravalmistaja niin kiinnittäisin huomiota työnkulkuun ja kuvien jakamiseen kamerasta sosiaaliseen mediaan. Kameran pitää olla vähintään yhtä tehokas kuvien jakelussa kuin älypuhelin on.
     
  3. Vs: Ei ole Olympuksellakaan helppoa

    SIM-kortti kameraan. Toimii kuin tabletti, eli parhaimmillaan hyvin.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ei ole Olympuksellakaan helppoa

    Jotain sellaista, tosin eihän kaikissa tableteissakaan aina ole kuin wifi. Käyttöjärjestelmä taitaa olla suurin haaste sillä toki haluamme, että kuvatessa kamera tuntuu kameralta eikä kännykältä. Samsung lienee tässä pisimmällä.

    Joka tapauksessa nykyiset kännykän aplikaatioihin perustuvat kameroiden wifi-sovellukset ovat aivan säälittäviä. Kiva speksi, mutta liian kömpelöä sanon ainakin minä.
     
  5. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Ei ole Olympuksellakaan helppoa

    Riippuu appsista, minulla on kokemusta Sonyn, Olympuksen ja Panasonicin sovelluksista. Sony oli kerrassaan surkea, lähes käyttökelvoton. Yhteyden luominen takkusi, se katkeili ja silloin kun se toimi, itse käyttö oli todella vaikeaa.

    Olyn ja Panan sovellukset ovat toista maata. Yhteys toimii hyvin, ja käyttö on helppoa. Kameran tärkeimpiä toimintoja (aukko, ISO, aika, WB, kuvamoodi, EZ-pannarissa jopa zoomaus jne. jne.) voi säätää, etsinkuva näkyy kännyn näytöllä jolloin sommittelu on helppoa ja kuvat saa siirrettyä kätevästi suoraan puhelimeen ja siitä vaikka someen. Olen käyttänyt Olyn appsia säännöllisesti kohta kaksi vuotta, Panan vähän vähemmän, eikä minulla ole niistä pahaa sanottavaa. Jopa ei-aktiivikuvaaja-vaimoni on liittänyt oman turistikameransa Oly Stylus 1:n iPadiinsa ja kehuu helppoa käytettävyyttä - ja se jos joku on merkki helposta käytettävyydestä :)
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ei ole Olympuksellakaan helppoa

    Olen samaa mieltä Sonyn sovelluksesta, eikä Nikonin wifi ole juuri parempi vaikka onkin paljon selkeämpi. Kummankin toimintaa parantaa huomattavasti jos klikkaa kännystä/tabletista pois sen "valitse verkko automaattisesti" -ominaisuuden. Toisaalta en ylipäätään pidä siitä, että pitää kaivaa esille kaksi laitetta jotta kamerasta saisi kuvan lähetettyä johonkin. Kökköä.

    Pari vuotta sitten minulla oli hetken Samsungin pokkari jonka wifissä oli ideaa. Samsung tarvitsi vain nettiyhteyden ja siitä pystyi uppaamaan kuvia muutamiin palveluihin (Facebook, Youtube jne.) käpälöimättä kännykkää. Kamerassa olevia kuvia saattoi myös kätevästi katsella Samsungin taulutelkkarista.

    Harmi vaan, että Samsungin jpg oli korkeintaan keskinkertaista. Ja pientä kamerantekemisen opettelun henkeä siinä oli muutenkin, jos vertaan vaikka itselleni tuttuun Panan LX-sarjaan tai Olympuksiin. Sitten Samsung on kuitenkin kirinyt joten muilla valmistajilla pitää kiirettä.

    ----

    Olympuksesta vielä sen verran, että en ymmärrä miksi OM-D sarja saa niin suuren painoarvon Pen -malleihin verraten Olympuksen markkinoinnissa. Penit ovat myös aika kalliita, jopa kallistuneet samaan aikaan kun muiden valmistajien vastaavat peilittömät mallit ovat tulleet edullisimmiksi. Tuossa on jonkinmoista vastavirtaan uimisen meininkiä. Ikäänkuin Oly ei haluaisi, että kansa ostaa Penejä.

    Sanon tämän sillä, että meillä on ehkäpä 4 vuotta vanha 299-tarjouksesta ostettu EP-L2 joka on toiminut oikein hyvin. Oikea kansankamera, helppokäyttöinen kuin mikä. Jos Olympus haluaa markkinaosuutta, niin juuri tuommoisia kameroita sen pitää tuottaa.
     
  7. Vs: Ei ole Olympuksellakaan helppoa

    Joskus viime vuonna luin analyysin näistä peilittömistä. Päätelmä oli että peilittömien markkina ei pelitä ollenkaan niin hyvin kuin on kuviteltu. Suurinpiirtein kaikilla toiminta oli tappiollista, vain taloudellisesti vahvimpien uskottiin selviävän.