Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 21 Helmikuu 2012.

    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Sanottakoon, että kyllä mä mielelläni ottaisin reissukameraksi tuon M9:n mutta valokuvaajayrittäjän tuloilla realiteetti on kuitenkin, että testissäkin verrattua Sonya saan seitsemän kappaletta samaan hintaan. Filkkapuolella tein aikanaan tuota samaa valintaa ja hyvin olen pärjännyt Mamiya 6:lla.
     
  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Mitä mieltä muuten olette siitä, kumpi lyijykynä on helpompi terottaa, Koh-I-Noor vai Faber-Castell?  Puulaadussa on eroja.

    Ihmisen perustarpeita on, että pitää voida itselleen selittää itsensä muita paremmaksi. Siinä tavara auttaa, jos muita avuja ei ole - ja vaikka olisikin.

    60-luvulla se oli naapuria isompi televisio.  Sitten tulivat autot, veneet, kesämökit.

    Ikiaikaisesti hehtaarit ovat olleet tärkeitä, ainakin Pohjanmaalla. Talollinen on parempaa väkeä kuin työläinen, suvut ja aateliset sitten ihan omana lajityyppinään:  von tai af tekee ilman muuta paremman ihmisen.

    Nykyisin sitten Q7  ja loma Malediiveillä.... Laskettelemaan Itävallan Alpeille.  Mahdollisuuksia on.

    Tavaralla pröystäilylle ei ole ylärajaa.  Joku kameranruppana on siinä leikissä ihan "ai mikä?".    Edellä oleva lyijykynäjuttu on aika lailla samaa tasoa kuin kumpi on helpompi tarkentaa, peili vai RF.
     
  2. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    44
    48
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia


    Mun mielestä osuvampi vertaus tässä tapauksessa olisi, että noita lyijykyniä testaisi ihminen joka on kirjoittanut 20 vuoden ajan kirjoituskoneella ja/tai tietokoneen näppäimistöllä, koska ei pysty pitää kynää kädessä. Ja kynätestissä moitittaisiin pääasiassa sitä, että kynää on vaikea pitää kädessä ja kun testaaja sattuu olemaan vasenkätinen, niin se kovalla vaivalla paperille saatu tekstikin suttaantuu hikisen kämmenen hinkatessa paperia.
     
  3. D200

    D200

    7
    0
    0
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    On hauska nähdä miten paljon tunteita yksi arvostelu voi herättää. On ymmärrettävää että "ulkopuolisen" näkökulma niinkin legendaariseen kameraan kuin Leica on herkkä paikka joillekin. Itse näen kuitenkin ihan piristävänä että joku muukin kuin vain vanha Leica-mies uskaltaa ottaa sellaisen käteensä. Monesti juuri ulkopuolinen voi huomata sellaisia asioita joita vanha käyttäjä ei enää huomaa. Ne asiat kun ovat aina olleet niin ja niiden kuuluukin olla niin. Asiat ovat helppoja jos niitä on tehnyt 20 vuotta mutta se ei tarkoita että ne olisivat aina parhaalla mahdollisella tavalla tehtyjä (ja tämä ei sitten ollut arvostelua Leican kameroihin sinänsä...).

    Eli ottamatta kantaa itse testin sisältöön sinänsä (sen arvioimiseen minulla ei ole kompetenssia...), on virkistävää välillä lukea mitä täysin johonkin piiriin vihkiytymätön Leican kaltaisesta ikonista ajattelee. Itse sain ainakin siitä paljon irti ja jopa kiinnostus Leicaan syttyi, uuden ja erilaisen opetteleminen kun on aina hyödyllistä ja virkistävää. Varsinkin vähän ponnistelua vaativa oppiminen.
     
  4. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Perseaukiset ovat vain kateelisia Leica miehillä jotka napsivat samanlaisia kuvia kuin muutkin mutta kunnon vehkeillä.Piste.<SIZE size="2"].</SIZE>
     
  5. Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    No totta hitossa ollaan. Kuinka hienoa olisi kun saisi kuvailla punaisen palluran kameralla, mallitytötkin hymyilisi maireammin. Nyt joutuu jollain rupukoneella tekemään samanlaista jälkeä.
     
  6. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    :) ,Saisi kunnioitusta.Kulunut rb ei paljon tunteita aiheuta.Siis kamera.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Toi on sitä perspektiiviharhaa.  Kun jotkut asiat (kamera esim.)  on itselle tärkeä, niin luulee sen olevan tärkeä muillekin.  Tosiasiassa ne mallitytöt erottavat vaivoin kännykkäkameran järkkäristä (ehkä), ja senkin vain koon perusteella. Mikä taas johtuu siitä, että ei vois vähempää kiinnostaa.... Kuvat kiinnostavat, eivät vekottimet.

    Ihan sama juttu, kun sinä maaseudulla ajellessa et pohdiskele (tai mistä minä tiedän, mutta et kai), että minkähän merkkisellä  kaivinkoneella tuo maantien oja on tehty. Yrität vain pysyä ojasta pois....
     
  8. Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Hephep, eipäs nyt oletella. Entisenä haudankaivajana ja maanrakennusurakoitsijana tulee usein ihailtua näitä uusia ojaluiskia ja pohdittua, millaisella kauhalla nuokin on tehty. ;)
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    :)
     
  10. Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Ehkä se mittaetsimen tarkennu on kuitenkin oppimiskysymys pohjimmiltaan. Mä kävin testailemassa m9:ä tiskillä ja olin valmis laittamaan nikonin kamat vaihdossa että saa m9:n ja 35sen cronin ja jotain muuta kivaa lisäksi.
    Olen tarkennellut leikkoprismalla n-vuotta mutta siltikin tuo mittaetsin on vaikea. Asia joka todella kiusasi tarkennuksessa oli että peilikameralla oli tottunut siihen että pystyi tarkentamaan ihan just joko pupilliin tai kulmakarvaan, kumpaan vain halusi. Mittaetsimellä päätyi "oikealle hehtaarille" siten että kuva näytti olevan ihan keskimääräisen hyvin tarkennettu,  mutta ei ihan napakymppi ja siten että tarkennuksella ja lyhyellä syväterävyydellä voisi oikeasti ja helposti brassailla.
    Katsoin mielestäni tuota kysymystä ihan avoimin mielin ja lompakoin mutta en valitettavasti saanut perusteltua tuota vaihtoa itselleni.
    Noihin muihin tuotemerkki preferensseihin voisin todeta että en mitenkään ole erityisesti nikoniin kallellaan, mutta bemari on auto ja husq on sentään saha :)
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Olin Ljublijanassa työmatkalla ja istuin katukahvilassa. Viereeseen pyötään tuli ruskeaan matkapukuun pukeutunut mies ja laski varovaisesti Leicansa (taisi olla M6, ei ainakaan digitaalinen) pöydälle. Tilasi jotain. Ajattelin, että pitäköön onnensa. Mutta jos kamera olisi ollut M8/9, niin olisin taatusti vetäissyt kassista D700:n esiin ja oikein kunnolla kolauttaen laskenut sen eteeni :)
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Älä älä ala kuule....  Nöösipojat ostelee huskuja, kun eivät osaa sahata miesten vehkeillä.  Kyllä tosi äijät vetelee Stihlillä... se on vaan oppimiskysymys.  Kun hyvään sitten tottuu niin eihän sitä ilman. Kyllä jämpti on niin.

     
  13. Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Vaan kyllä se on söde tuo kromattu Nikon F (kin).
     
  14. Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    hehe, tämän vielä laitan, ihan velvollisuudentunnosta: Yleensä leica M friikki kuvaa 35 millisellä, jos on vähänkin valoa niin tarkennettuna viiteen metriin aukolla 2,8 on terävyysalue  kolmestä käytännössä äärettömään...
    eli kuka edes ajattelee skarppausta. 21 millisellä ei koskaan... Se siitä tarkennuksen vaikeudesta. AF digi sahaa kaikilla obiskoilla...
     
  15. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Oon varmaan tyhmä, mutta eikö samaa voi tehdä myös d700 + 35/2 optiikalla?
    Ku on tuo pers auki ni ei oo varaa leicaan...
     
  16. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Tätä persaukis -kommenttia mun on jotenkin vaikea ymmärtää. Mulla on kaks runkoa, yhteiskustannus 1300e. Paljonko se d700 maksaa?
     
  17. Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    On se vaan niin vaikeata tuo skarppaus, kun ei edes mittaetsimeen katso, vain rajausraamiin. Kun oikean etäisyyden tietää tuosta väkäsen asennosta...
     
  18. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Piti ihan ottaa kännykkä käteen ja tarkastaa tuo väittämäsi, kun ei tuntunut meikäläisestä ihan menneen nappiin. DOFMaster antoi tulokseksi 35 mm filmillä, 35 mm objektiivilla aukolla 2,8 tarkennettuna 5 metriin: terävyysalue alkaa 3,72 metristä ja loppuu 7,62 metriin.

    Entäpä jos se Leica-kuvaaja haluaakin kuvata sillä hienolla objektiivillaan aukolla 1,4? Tuota valovoimaahan on niin monesti hehkutettu. Perstuntumallako sekin hoidetaan?

    kapa
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Ei ole aina helppoa testata kameroitakaan ;) M9-P kummmallisuuksia

    Jopa sait halvalla. M9-P on tässä topikissa kyseessä. Jos uutena ostaa, niin kyllä sen rungon hinnalla saa pari D700 ja lasitavaraa päälle.

    kapa