Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tupakointi ja sen lopettaminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Teemu Laine, 28 Tammikuu 2006.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Viime vuonna vielä vitsailtiin, että joka kuvassa roikkuu rööki huulessa. Mutta eipä roiku enää, nimittäin tänään tuli 2kk täyteen tupakoinnin lopettamisesta ja täytyy sanoa, että tuo on tähän mennessä järkevin päätös mitä olen tehnyt elämässäni. Ensimmäiset 2 päivää teki todella tiukkaa, mutta sen jälkeen on ollut melko helppoa.

Tuon jälkeiset 2 viikkoa kärsin vielä satunnaisista "ai perkele kun tekee mieli tupakkaa" olotiloista, mutta sen jälkeen ei ole tehnyt yhtään mieli. Ja ai helvetti kun se haisee pahalta...

Mites muiden tupakinpoltto? Omalla kohdalla lopettaminen oli kohtuu vaivatonta, vaikka tupakkaa tulikin poltettua lähes 10 vuotta...

2. Jones

Jones

429
    0
    0
    Kun ei oo koskaan alottanukkaan ni ei tarvii lopettaakkaan :)

3. Anonymous

Anonymous Guest

Hyvä Teemu.
    Itse olen polttanut yli kaksikymmentä vuotta ja yrittänyt lakkoa monta kertaa.
    Itselläni ongelmaksi on tullut hermoton painon nousu ja olen usein aloittanut uudestaan kun painoa on tullut jopa kymmeniä kiloja lisää.
    Joten "neuvon" pitämään myös huolta ruokavaliosta.

Myös ajatus pienessä otissa, että voin mä nyt yhden poltaa on aika vaarallinen.

Tsemppiä !!!

4. No siis - terveys on hitain mahdollisin tapa tehdä kuolemaa... 7 vuotta olen polttanut enkä vielä onnistunut lopettamisessa, en varmaan onnistukaan ennenkuin itse haluan

5. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Hyvä päätös ja hyvin tuntuu Teemulla onnistuvan. Tsemppiä siihen!

Itsellä helppo sinällään, kun ei ole koskaan polttanut tupakkaa, ja sikarit on ns. nautintoaineena. Ei oo nikkiksiä niiden suuntaan.

6. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Noinhan se menee. Lopettamisen jälkeen on painoa tullut muutama kilo lisää, mutta tuo on kuitenkin niin pieni haitta verrattuna siihen mitä tupakointi tekee. Yhtenä lähtölaukauksen antajana oli myös keskustelu Loiton kanssa viime kesänä. Loitto antoi hyviä vinkkejä ja kertoi omista lopettamiskokemuksistaan ja jäivät ne jutut sitten pään sisään pyörimään.

Sitten eräänä iltana oltiin kaverin luona juomassa olutta ja pitämässä hauskaa ja totesin, että illan aikana tuli poltettua neljä tupakkaa ja joka kerta se maistui yhtä pahalta -> sen jälkeen en ole polttanut.

7. Anonymous

Anonymous Guest

Hiukan päälle parikymppisenä lopetin n. 5 vuoden sauhuttelun jälkeen ja turha kai todeta, mutta oli erittäin hyvä päätös. Nykyinen vaimoni vaikutti päätökseen, josta kiitos hänelle. Fyysiset oireet kestää helposti, henkinen riippuvuus on pahempi.

Nykyään röökinsavuisissa baareissa istuskelu lähinnä vituttaa ja olenkin sitä mieltä, että tupakoitsijat voisi baareissakin mennä johonkin koppiin tai ulos polttelemaan.

8. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Joo no ihan noin tiukkaa mielipidettä en itse vielä ole kehittänyt. Mutta kieltämättä haisee vaatteet pahalta kun istuskelee tupakoivien puolella baarissa hetkisen... Mielummin nykyään juon kotona ;D

9. mä en käsitä, miten röökaajat voi olla sitä mieltä, että HEITÄ syrjitään kun tupakkalaki uudistuu. onhan se nyt helpompaa mennä vetää se rööki ulos ku et baarissa tupakoimaton ei pääse mitenkää karkuu sitä hajua, ja varsinki ku savusta tulee aivan JÄÄTÄVÄ darra, vaikkei juuri ees jois.

ite lopetin vuosi sitte.

10. Voitko kertoa tuon hyssälälle, jotta meitä tupakoitsijoita ei rangaistaisi ulkokopeilla ens vuodesta eteenpäin? ja voitko samalla kertoa, että keskiolueen ei tarvitse laittaa vettä? ;)

11. Anonymous

Anonymous Guest

Tuo on totta ja juuri sen vuoksi sitä savua voisi tuottaa ulkona tai kopissa.

12. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Hyvä Teemu!

Itse kerroin aikanaan vk.netissä suunnitelmastani ostaa kamera ja sen rahoituksesta...

Lopetin tupakan polton.. Poltin askin röökiä päivässä, joka maksaa:
    Voi huolettaa ostaa L-putken joka vuosi, eikä maksa mitään, pelkän tupakoinnin.

No menin sitten pankkiin ja kerroin pankinjohtajalle suunnitelmasta. Hän lainasi 8000 euroa fyrkkaa kameran ostoon 6v (taisi venyä 7 vuoteen) maksuajalla tupakointia vastaavan kuukausierän takaisinmaksulla, eli 120 euroa/kk.
    Painelin siis kauppaan ja ostin läjän optiikkaa, EOS -1Dmk2 rungon...

Minusta kannatti, nyt on tapahtuneesta kulunut vappuna kolme vuotta, eikä tee enää hetkeäkään mieli polttaa rahojaan noin hölmöön hommaan. En kuitenkaan ryhtynyt tupakan vastustajaksi, se on jokaisen oma asia, eikä röökin infernaalinen hajukaan minua kovin paljoa häiritse.

13. Onks sulla aikakone vai mikä? 1DII julkaistiin huhtikuussa 2004.

14. Tupakoinnin lopetin 29.9.1997 klo 11:20 päivittäisen 30-vuotisen savuamisen jälkeen.

Yritin tuloksetta monta kertaa aikaisemminkin ja huomasin kuinka vaikeata se on, todella vaikeata. Onnittelen kaikkia jotka ovat lisäkseni onnistuneet lopettamaan :)

15. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Itse en ole koskaan polttanut, ellei lasketa sitä, että faija antoi maistaa punasta norttia kun olin tollanen 3-4v. seuraavan kerran poltin intissä kaksi röökiä. Miten paljon on tullut passiivisesti poltettua rafloissa, on paha menää edes arvailemaan. Ja tosiaan se darra, se on sellanen maatajärisyttävä aina rafla-illan jälkeen. Joten ilolla tulen juhlimaan sitä kaunista päivää, kun raflassa ei enää ole sellanen veitsellä leikattavaa savupilveä. Tsori nyt vaan kaikki röökaajat ;)

16. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Ei, vaan tupakointi tuli lopetettua aiemmin, että on alkupääomaa ennen pankkiin menemistä :)
    Laina ja kamera vasta kesällä kun niitä sai ;)

17. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    OT Miten hitossa sä teet olutta ilman vettä? Pelkkää mallasta vainko?/OT

Onee kaikille tupakoinnin lopettaneille, ite en onneksi ole aloittanutkaan.

18. Helposti:

Laitat sen veden tilalle keskiolutta...

;)

19. Itse poltin kuin korsteeni vuosikausia, ja sitten eräänä iltana sain päähäni lopettaa.
    Tämä tapahtui iltauutisten aikaan vuonna 1989. Malluaskikin jäi kesken.
    Tuohon aikaan ei nikotiinipurkkaa saanut kuin lääkärin reseptillä. Sen aikaisen naisystäväni vanhoja reseptipurkkia sitten pureskelin, mutta ei ne oikeastaan auttaneet. Tavallinen purukumi ajaa saman asian.

Vieroitusoireet kesti pari päivää, enkä sen koommin ole polttanut.

Paras päätös, jonka olen tehnyt. Kannattaa tsempata ja pysyä lujana.
    Eihän tupakointi ole enää muotiakaan nykyään vaikka se kieltämättä coolilta näyttääkin elokuvissa.

20. Hienoa, Teemu. Mulla on savutonta aikaa kestänyt nyt reilu puolitoista vuotta. Ei voi kuin ihmetellä, että miksi hemmetissä poltin 23 vuotta. Paljon parempaa on elämä ilman. Haepa Jari seuraavaan yritykseen tukea osoitteesta www.tupakka.org niin saat ehkä paremmin ajatukset järjestykseen. Kyllähän se niin on, että pitää haluta irti tupakasta, ennenkuin lopullisesti onnistuu, mutta se ymmärrys voi kyllä löytyä vasta lopettamisen jälkeen, kun huomaa, miten turhaa tupakointi oli.