Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

OSTETAAN ***ei enää*** pystymallinen paperinkehityskompleksi

Keskustelu osiossa 'Ostetaan' , aloittajana pmu, 22 Joulukuu 2010.

    Vs: pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Voi helpottaa tollanen pystkombleksi melko paljon.
    Itsellä onnistuu 30x40 vedokset" helposti "1,4m2 vessassa normi altaissa.
    Samassa kopissa myös valotus tapahtuu :)
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Vs: pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Siinä on lie muutamia haittaavia juttuja: Paperit pitää ripustella nipistimiin huolella, joilloin tulee reikiä ja kuitupaperit vaativat erityistä huolellisuutta, tarvitsisi useita ripustimia tai erikoisesti kuitupaperille valmistettuja pitkiä malleja, ja  liikuteltava on sillä ei tuo mikään kehityskone ole.  Kehitettä on niin vähän että sitä pitää usein tuorestaa.  Samoin on muittenkin litkujen kanssa.

    Ehkä sopivan kokoiset paperit, varsinkin muovipaperit, saa siirreltyä ja liikuteltua pihdeilläkin, mutta rako on ahdas. Sormet mahtuvat siitä, rystyset ei.  Kuva mallista edellä. 

    Hyvät puolet kuvittelin jo edellä.  Jos tekee vaikka kuvan päivässä, on viikossa jo 7 kuvaa valmiina.  :)

     
  2. Vs: pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Kuvien käsittelyyn Novalla on sopivat ripustumet joita pystyy käyttämään myös pimeässä. Niiden avulla kuvien liikuttelu on helppoa koska ne liukuvat yläreunojen ohjurien varassa siten että kuva ei ota kiinni mihinkään pintaan. Paperin reunaan tulee vain 2 pientä piikkiä joilla ei ole käytännön merkitystä. 30*40cm tankkien liuostilavuudet on 2l kukin. Yleensä lisään 100-200ml turetta litkua/päivä. Pystytankkisysteemi ei ole tarkoitettu massatyöskentelyyn. Jos on vaikkapa 5kpl Novan ripustimia selviää hyvin. Käyttökertojen välillä riittää ripustimien nopea huuhtelu. Käsiä ei tarvitse kastaa liuoksiin. Tässä näitä käyttökokemuksia.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Vs: pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Minulla on vain yksi tällainen: http://www.novadarkroom.com/product/120/Nova_Print_Agitation_Clip.html

    On  kuidulle omanlaisensa:
    http://www.novadarkroom.com/product/425/Print_Holders_for_Nova_FB_Processor.html

    Kertoisitko tarkemmin tuorestamisesta?  Paljonko paperia kehittyy päivässä (eihän se muuten paljoa kulu), ja onko tuo litku laimennettua käyttöliuosta?  Mitä kehitettä, mitä paperia?  Teetkö muovia?
     
  4. Vs: pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Teen mv-kuvia satunnaisesti. Joudun purkamaan labran pois tieltä kun menen esim. suihkuun. Näitä asioita on selvitetty taululla "miltä kotipimiösi näyttää" samalla nimikerkillä iipponen.
    Mukavuussyistä teen vain muovia (Ilford Multigrade IV, 30*40 ja 18*24). Yhden päivän aikana yleensä muutamia kymmeniä kuvia.
    Kemiat: kehite Ilford Multigrade (1+9) tai Agfa Neutol Ne, keskeyte Ilfostop Indicator (1+19), kiinnite Ilford Rapid Fixer (1+9) tai tai Agfa Agefix (1+9).
    Huuhtelu noin 2min +15-20astetta, virtaama noin 0,5l min Novan pesuri.
    Eli laimennokset ja ajat ovat valmistajien ohjeiden mukaiset allaskehitykseen.
    Lämpötila noin 24astetta luonnostaan pimiössäni. Mv-kuvia olen tehnyt noin vuodesta 1955 alkaen ja väriä noin vuodesta 1963 satunnaisesti. Torestus: lisään litkuja tarpeen mukaan pinnan laskiessa tankissa (samat laimennokset). Kapasiteetit valmistajien suositusten mukaiset
     
  5. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Vs: pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Hoplaa!
     
  6. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Vs: pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Tälle kehitysvekottimelle ei ole enää tarvetta.

    Googlauksen avulla löytyi tietoa yhden altaan tekniikasta ja parin tunnin kokeilun jälkeen totesin tämän olevan niin siisti, vaivaton ja vähän tilaa vievä menetelmä, että nyt olen tyytyväinen ettei mennyt 2XX€ rahaa kehitysvekottimeen.

    Tässä yksi sovellus menetelmästä: http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=254538
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Vs: ***ei enää*** pystymallinen paperinkehityskompleksi

    Tulihan se järkiinsä. Saisi kiittää minua, kun en myynyt, vaikka ensin vähän meinasin.  :D

    (Yhden altaan menetelmästä tuli mieleen, kun joku kirjoitti että pitäisi muka olla kaikille kemikaaleille omat pihtinsä. Itse olen aina käyttänyt yksiä jotka kiinnitteen jälkeen vähän huuhdellaan.)