Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

EI Efke filmejä prolabista !

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.W.The NowHere Man, 19 Maaliskuu 2009.

Vs: Efke filmejä prolabista !

Ei ollut pipettejä apteekissa kun ihan vartavasten kävin kysymässä. Samoin kyseltiin tarkkaan mitä tarkoitusta varten kun ruiskua halusin (pitkät katseet eivät lyhentyneet kun selitin jotain valokuvien kehittämisestä). Sellaista 2mm läpimitan neulaakaan heillä ei ollut vaikka aika iso apteekki on kyseessä.

Pipetti olisi kova sana kyllä jos jostain löytäisi sellaisen.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

:D
    Mä oon käynyt saman läpi aikoinaan kun hain vekottimia joilla on mukava läträtä Rodinalia. Taitavat pitää mua vieläkin narkkarina lähiapteekissa :(

2. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Jos jolla kulla on töissä työterveyshoitaja niin käy sieltä hakemassa, näin mä olen tehnyt!

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Ehkäpä meillä maalla on sitten erilaista. Koskaan ei ole ollut ongelmia ruiskun ja neulan ostamisessa. Yliopiston apteekki, Jyväskylä.

kapa

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Miksi ruiskussa pitäisi olla neula? Esim. lapsille tarkoitettujen lääkkeiden mukana saa usein/joskus annostelupipetin, johon ei (käsittääkseni) edes saa neulaa kiinni.

Mulla on rodinalin annostelua varten sellainen lasinen n. 40 cm pitkä lasinen pipettiputki. Sillä imaistaan pullosta litkua pipetin puoliväliin. Putki pois suusta ja sormi yläpään tulpaksi. Sormella säätämällä annetaan "ylimääräisen" aineen valua takaisin pulloon. Pipetissä on 10 ml asteikko 0.1 ml:n välein. Helppo, nopea ja tarkka käyttää. Pitää vain varoa imaisemasta rodinaalia suuhun asti...

5. Vs: Efke filmejä prolabista !

hellou hemmot, jotakin on näemmä mennyt perille! Tosta uusien IR herkkyydstä en vielä osaa sanoa paljoa, muutakuin ir lämmittimen ollessa huoneessa, ihan umpitukkoon oli menneet testifilkat kavereilla. Täytyy hartmuthilta kysyä, kun se on niin tohkeissaan meidän vääntämisistä. vanhoista matskuista on kaikki käyrät, ei uusista. laitoin tosta semi standista utta tonne tunti-matsku-kehite juonteeseen pointti on: uudet eli ohutkalvo eli Tmax new, 80S ja superpan PELITTÄÄ standina/semistandina, mutta ei niinkään vanhan teknologian kamat: TRI-X, HP5,Neopan 400/1600 vanha Pro 400 retro ( siis ei uusi 400 pro, joka on vasta tulossa) ja silleen. sain hartmuthilta paprun printattavaksi jossa on kaikki kehitteet ja ajat. ACU-1, Acufine. D-76, diafine. Emofin Ethol UFG, fomadon Excel,
    FX-39. HC-110. ID-11, Ilfosol-3, Ilfotec DD-X, Ilfotec HC, Ilfotec LC29, Microdol -X, Microphen,Perceptol; Rodinal R 09 one shot, rollei RHS, rollei RLS, Studional R09, Tmax dev, Ultrafin, Ultrafin Plus, XTol. Tuleeko mieleen yhtään joka ois jäänyt veks, mulle yksi: espresso kahvi+ keittosooda developer...  eli useimmista on eri laimennussuteella ja jyrkkyystoivomuksella. kukakohan on nää testannut??
    No, noin 110 eri vaihtoehtoa kumminkin, printattuna paperille niille jotka tilaa edes yhden tullan Retro 400 pro vanhaa, käpristyvää ja loivaa kinofilkkaa, mutta ah, niin sielukasta (soulful) jälkeä tekevää matskua... ja hinta on 3 euroa per rulla, tilaat yhden tai sata rullaa.
    +postitus ja maksu etukäteen Nordea tilille ja tilaus osoitteeeseen jukka.vatanen@kolumbus dot com  joten unohdetaan effket, unohdetaan 100 retro, vielä vanhempaa en kyllä ota riesakseni !!

6. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Joo toi mun käyttämä apteekki oli tosiaan tollanen ihan pieni. Torin laidalla olevassa apteekissa olis oikein ruiskun- / neulanvaihtokellonajat, joten siellä tuskin katsottaisiin kovin pitkään :)

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Sais varmaan käytettyjä ruiskuja halavalla ;/

8. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mulla on Rodinalin annosteluun 10 ml:n injektioruisku. Kun pinta on niin matalalla, että ruisku ei riitä nestepintaan saakka, eikä purkkia kallistamalla homma pelitä niin olen kaatanut Roditsua muoviseen kertakäyttömukiin. Kertakäyttömukin malli "Työpaikan paskahuussi" on osoittautunut hinta-laatu suhteeltaan parhaakasi. "Lähdevesiautomaatti" -mallisesta mukista ei ole kokemusta. Yksi muki on kutakuinkin ikuinen. Siitä on ollut helppo mitata tarvittava määrä ja loput saa lirutettua takaisin purkkiin. Mukin ehtii vesihuuhtaisusta kuivua hyvin ennen seuraavaa käyttökertaa. Pahvimuki tuppaa pehmenemään muutaman kerran jälkeen. Turvallisuussyistä olen kirjoittanut mukin kylkeen tussilla "Kehite". Tämän huono puoli on ollut helpon hankittavuuden lisäksi se, että tuossa ei synny valokuvausaiheista ostotarvetta eikä pudotessa rikkoutuvia lasiesineitä. Siinä suhteessa lasipipetti on huomattavasti edistyksellisempi.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä käytän sellaista yskälääkepurkin mukana tulevaa mittaa.
    Laitan siitä  vaikka 5 mm kohdalle. Kaadettuani sen kehityspurnukkaan laitan vielä 20 asteen lämpöistä vettä, että saa kaikki kehitteen pois.
    Ruisku ois varmaan parempi, mutta silläkin olen saanut riittävän hyvät negat.
    T Jukka

10. Vs: Efke filmejä prolabista !

Mä olen kaatanut siihen korkkiin Rodinalia ja imuttanut siitä. Ei se kliinisin tapa.

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Siksi, että neulalla ylettää syvemmälle puteliin. Ruisku on siitä hyvä, että ei tartte imeskellä, männällä nostelee hieman reilunpuoleisesti ja sitten sopivasti takaisin pulloon. Ruiskuja on 2 ml:sta lähtien tosi-isoihin 50 millilitraisiin asti. Jokaiselle makunsa mukaan. Ovat halpoja.

Vaan tehkää miten lystäätte.

kapa

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Pipetti on hyvä, mutta siinä kuuluu käyttää sellaista kumipalloa (korvapumpun tapainen)  imeskelyn asemasta.  Pumppupalloja saa sieltä mistä pipettejäkin.

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Laboratiolaatua, valmistettu näyttämään "oikein" 20 ast C lämpötilassa ja on kestänyt särkymättä yli 30 v.

;P

14. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ei se nyt haittaa jos harvakseltaa imppaa rotinaalia?

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Noista puoli- ja kokostondiksista.... ehkä jossain muussa ketjussa on enmmän. Kummiskin, Rodonal tuntuu ei-niinkään-ihanteelliselta siihen hommaan. Entisaikaan seisotuskehitykseen käytettiin ääriviivaterävyyden toivossa pinta-aktiivisempaa, siis metolia pääasiassa tai kokonaan sisältävää kehitettä.
    Kannattaisi ehkä se rotiskon asemasta kokeilla myös jotain metolipitoisempaa kehitettä.

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Juu, ei Rodinalin litkiminen kovin vaarallista ole, päänsärkykin voi jopa hellittää.... Vahvaa lipeää siinä on, joten rakkoja kielellä voi esiintyä.

Muuten, diy-hemmoille.... Rodinalia on helppo duunata itsekin. Tehoaine on aminofenoli, jota saa aikaan sekoittamalla särkylääkettä (paracetamol) lipeään..... Oikea annostus pitäisi olla 14 kpl 500 mg paracetamol-tabletteja, kunnon loraus (15 g vastaava)  viemärinaukaisuainetta (Kodin putkimies tms) ja jonniinmoinen tömpsäys (25 g) natriumsulfiittia.  Metabisulfiittikin käy, jos sitä sattuu olemaan kotona esim. kotiviiniharrastuksen vuoksi (se on sitä lisäainetta, jota viineissä on säilyvyyden vuoksi). Viimeksimainittua saa viinitarvikeosastolta.

Ja ei kun kokeilemaan....

Edit:  niin vielä.... jos se herneenkokoinen rae ei kiinnostakaan, niin askorbiinihappolisäyksellä saa sitä rakeen kasvua hillittyä.  Muutama C-vitamiinipilleri ja hiukan soodaa vielä sekaan.

Kauppanimiin uskova sekoittaa sitten  Rodinalia ja X-tolia keskenään....

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mulla on sellasia sinisiä ruiskuja joihin ei saa mitään injektioneuloja kiinni, ne on tylppäpäisiä ja reikä on siellä pohjassa, muistaakseni 5ml menee.

18. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Mä oon ainakin ihan totaalisen pihalla, että mitä filkkaa ja mihin hintaan piilolasilta nyt oikeasti loppupeleissä saa. Harvinaisen sekavaa toimintaa toi myyntityö.

19. pb76

pb76

777
    0
    0

;D tilaa suoraan macodirectistä niin pääset helpommalla selkee nettikauppa ja upsi kuskaa ovelle parissa päivässä.