Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Kakkula vai kikkeli? Itse sanon torvi... Puhekielessä minulle on aivan sama miksi laseiksi linssejään kutsuu. Internetsotien ja -vainojen välttämiseksi käyttäkäämme kuitenkin objektiiveja.
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Tässä osut asian ytimeen. Slangi ja tekninen termistö ovat eri asiat. Niin kauan kun puhujat ovat yhtä mieltä siitä, mitä sanalla tarkoitetaan, on aivan sama mikä tuo sana on. Asiatekstissä käytetään sitten korrektia termistöä.
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Pyydän anteeksi jos loukkasin sinua tai jotain toista. Ei ole mitään pätemisen tarvetta. Itse ainakin ymmärrän, jos joku myynti palstalla on myymässä Nikonin linssiä tai Canonin kakkulaa mitä se on, itse en tarvi wikipediaa sen suomentamiseen. Optiikkaa sanana on hyvä, mutta sitä voi myös käyttää kiikareissa ja kaukoputkissa myös, vai mitä? Kieli muuttuu ja koko ajan vain enemmän englannin kielisiä sanoja väännöksiä tulee suomen kieleen, valitettavasti.
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Voisimmeko kutsua lähintä ystäväämme vartaloksi ja vaihtuvaa optista uloketta linssiryhmäksi eli tuttavallisesti ryhmis tai lillu ja hyvää sellaista priimaksi, sitten yhdistellään eri tavoin. Panehan priimalillu vartaloon ja ala kuvaan. (vvs=vähemmän valoa sisään eli vätsi, välsi tai savolaisittain vätsäkkä) Mikäs se bajonetti muuten olisi suomeksi?
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Vaan kivääri kirkas olalla ja pajunetti päässä, sun valvarivei, sun valvarivei ja pajunetti päässä. ...siis kiväärin päässä
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Niin "bayonet" on tuo liitintyyppi jota käytetään kameroissa, lampuissa kiväärin pistimessä. Jostain syystä tuo itse pistin on sitten kanssa bayonet? Siinä mielessä pajunetti ois ihan jees termi kameroihinkin? Avocado on suomeksi avokaato jne
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi avokaato vois olla myös termi, jolla kutsutaan jalustan kaatumistilannetta, kun siinä on vartalo ja lillu ilman suojusta.
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Olisko kuitenkin niin, että bayonet, siis pajunetti eli pistin tai vastaava, oli ensin. Sen liitäntätapaa (bayonet mount) alettiin käyttää myös muiden vimpaimien yhteydessä.
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Joo, vähän sama kuin ennen oli pimiö, ja nykyisin kuvankäsittelytila. Ehdottaisin kuvankäsittelytilalle termiä neekeriö.
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Pajunetin terävä kommentti! Näinhän se tietenkin on. Sanakirja kertoo; Bayonet Origin: 1605–15; < F baïonnette, after Bayonne in France (where the weapon was first made or used); see -ette
Vs: Ehdotus terminologiseksi käytännöksi Vuosikummeniä sitten bajonettikiinnitykselle kehitettiin supisuomalainen vastine. Kiertopainike ei kuitenkaan jäänyt elämään, kuten on käynyt monelle muullekin keksinnölle.