Niin, Efkellä ei käsittääkseni koskaan ole ollut ISO400 filmiä. "Adoxilla" nykyään on, mutta se on käsittääkseni Fotoimpexin tuotemerkki. Adox CHS = Efke Adox CHM = Ilford? Maco on tietääkseni markkinointiyhtiö, joka teettää speksiensä mukaisia filmejä eri valmistajilla. Osa lienee "normaalikamaa", osa vain heille valmistettua. Joukossa myös outoa kamaa, kuten esim. Cube, josta en saanut mitään tolkkua.
Noin minäkin sen ainakin FotoImpexin hinnaston mukaan tulkitsisin. Mutta vaikka tuo olisi Ilfordia, sen on kohtuullisen paljon edullisempaa Ilfordia kuin se mitä minä viime viikolla ostin. Siis juuri noita samoja FP-4:ää ja HP-5:ttä 120 koossa. Tuo 135 metritavarahan on ainakin minun käsittäkseni puoli-ilmaista, jos se on Ilfordia. Herteliltä FP-4 oli jossain 70-80 erkin tienoilla 30m kun viimeksi ostin. Tuolla ilmeisesti sama filmi on 33.64€.
...ja jos yksi 36 kuvan rulla on 2,49, niin kannattaakos rullailla? N. 15 rll tuleepi, eli15x2,49=37,5e Nimim. itselläkin on kyllä kieputin kaapissa.
http://www.jandcphoto.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=266 http://www.jandcphoto.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=265
Tuleepi ~20 x 36 rullaa. Itse purkitettuna 1,682€/rulla. säästöä 80,8 senttiä/rulla. Ja jotta taas ei suhteellisuudentaju kärsisi, niin se on ~4,8 markkaa / rulla, Jos vanhan vitosen säästö rullalta ei ole mittään rahamiehille niin sitten ei kannata rullailla. Tämä siis noilla Impexin hinnoilla. Sama Foto-Hertelin hinnoilla: HP-5 1 rulla 5,33€ (3:n pakkaus 16€), 30,5m 58€. Itse purkitettuna 2,9€ rulla. FP-4 1 rulla 3,33€ (3:n pakkaus 10€) , 30,5m 58€. Itse purkitettuna 2,9€ rulla. HP-5:llä ero siis 2,43€/rulla ja FP-4:llä 43senttiä/rulla. Kukin laskee itse kannattaako. Ero HP-5:llä Impexin itse purkitetun ja Hertelin valmiin välillä on siis 5,33-1,68=3,65€. Laskinkohan oikein ????????? tuntuu hurjalta erolta... melkein 22 vanhaa markkaa/rulla.........siis ero.. Tarkistakaa, voin näin aamutokkurassa laskeskella väärinkin......
Katselin tuossa Fotoimpexin kataloogia ja kyllä, olet oikeassa. 30,5m rulla ADOX CHM 400 on verojen kanssa 33,64 eli yhden rullan hinnaksi tulee tuo 1,682€
No, laskin n. 2m/rulla. 1,5m rullia tulee 20kpl, mutta siinä ei ole 36 kuvaa.. metrin rullia saa vielä enemmän, joten säästöä tulee aina vain lisää ;-) Oikea mitta lienee n.1,8m, mutta laskin filmipäävarallekin jotain.. Mitatkaapas se oikea 36kuvan mitta joku huvikseen...
Miten vaan. Aika reiluja ylityksiä käytät. Mittausten tuloksia noin pikaisesti: 4 ruutua, viivoittimella pikaisesti mitattuna väleineen tasan 15 senttiä. Siitä tulee kuvien osuudelle 1,35 metriä 36 kuvalla. 30,5 metrin rullasta tulee kahdellekymmenellä rullalla 1,525m filmiä kullekin. Alku- ja loppupäiden ylityksiin tulee näin jäämään noin 17,5 senttiä filmiä. Rullasta tulee ulos filmiä paikalleen laitettaessa ~12-13 cm kun pää yltää kunnolla ottopuolalle. Filmiä jää viimeisen ruudun ja syöttöpuolan väliin nelisen senttiä. Siitä taitaa tulla melkoisen tarkkaan tuo 17,5 senttiä Mitä luulet, miksi siinä paketissa on se hassu lukema 30,5 metriä, jos ei nimenomaan tasalukuisen rullamäärän vuoksi? Kyllä minun kokemukseni mukaan se suurinpiirtein riittää ihan käytännössä. Vaikka laittaisi reilummalla kädelläkin, niin kyllä sitä saa 19 36 kuvan rullaa ja yhden 24 kuvan rullan. 15 rullaa 30,5 metristä on kyllä jo tuhlausta, jos ei ota kuin 36 kuvaa/rulla. Lisäksi spiraaleille on monesti hankalaa saada menemään enempää kuin 36 kuvan verran filmiä (siis päiden normaaleine ylityksineen). Jos siis tekisi 40 kuvan rullia, ne eivät mahtuisi spiraalille kokonaan . Ja kun olen näitä ensimmäisen kerran jo 70-luvulla purkittanut, niin en usko kovin väärässä olevani
Miten jos itse purkittaa nuo filmit niin mistä niitä tyhjiä purkkeja saa? Mitä ne taas maksaa ja onko ne kertakäyttökamaa vai..?
Esim. Malmilla on mv-kuvat josta saa ostettua tyhjiä kasetteja. http://www.mv-kuvat.fi/poistolista.php?prodID=5701269 Niitä varmaan saa ihan ilmatteeksikin valokuausliikkeistä, näin olen ymmärtänyt. Sitten ostat filmin ulosvetäjän, jolla saat filminpään ulos ilman, että koko purkkia tarvitsee avata, niin ovat monikäyttöisiä.
Kuten edellä sanottiin, purkkeja saa monesta paikasta. Itse ostin Foto-Herteliltä Tampereelta kun niitä viimeksi hankin. Aikanaan oli yksi Agfan tai Ilfordin(?) metallinen purkkityyppi, jonka sai helposti käsin auki ja kiinni ilman valovuotoja. Niitä hamstrasin paikallisesta isosta kuvatehtaasta. Nyt vaihtoehdot ovat: ostaa uusia muovipurkkeja (minulla käytössä, toimivat hyvin) ostaa uusia metallipurkkeja (todennäköisesti samanlaisia kuin muinoin käytin) Molemmat samanhintaisia em. linkissä. Näiden kanssa ei tarvita mitään työkaluja ja ovat varsin pitkäikäisiä. Siis kymmeniä ellei satoja uudelleenlatauksia. En ole koskaan "kuluttanut" yhtään purkkia loppuun. Ennemmin ne kuluvat häviämisen kautta. Tai sitten ostaa joko purkin aukaisin em. linkistä. tai sitten se filmin pään esiin vetojutska. Kumpaakaan en ole käyttänyt, mutta kaipa nuo toimivia ovat. Tuolla vetimellä kai vedetään edellisen (alkuperäisen) filmin pää esiin ja teipataan siihen uuden filmin pää? Kuinka varmaa tuo nyt sitten on, mene ja tiedä. Purkin aukaisimella avataan purkki, ja sen jälkeen se toimii kuten nuo uudet purkit? Kahteen viimemainittuun toimintatapaan saa varmaan käytettyjä purkkeja mitä tahansa minilabbiksen omaavasta valokuvaliikkeestä.
Eivät ole täysin sama asia. Adox CHM 125 = Ilford FP4+ Adox CHM 400 = Ilford HP5+ Adox CHS 25 = Efke 25 Adox CHS 50 = Efke 50 Adox CHS 100 = Efke 100 Tämä tieto Massive Dev Chartista.
Siinä on 30,5 metriä, koska 100 jalkaa on 30,48 metriä. Pieni 2 sentin pyöristys sallittakoon filmivalmistajille.
Hyvä on, ollaan sitten tosi viisaita: No miksikäs siinä on sitten 100 jalkaa? Muuttaakos se sitä asiaa miksikään, että siitä saa juuri sen 20 rullaa 36 kuvan pätkiä? 35mm filmi valokuvauskäyttöön on lähtöisin Saksasta, joten en olisi niinkään varma että alkuperäinen mitta on 100 jalkaa. Varsinkin kun siinä on se 2 sentin heitto :-9 Valokuvausalan monet asiat eivät perustu ameriikkalaisiin mittoihin, kun eivät ole sieltä lähtöisin. Filmien herkkyyskin taidettiin mitata ensin DIN asteikolla. (Deutsche Industrie Normen) Myöhemmin(?) sen rinnalle tuli ASA joka on nykyään korvannut DIN:n liki kokonaan. Vielä 80-luvun alun kameroissa ja salamoissa oli pääosin molemat merkinnät, vaikka asteikko olikin samalla jaolla. Siis DIN 21/ASA 100, DIN 24/ASA 200, DIN 27/ASA 400 jne.
No se 100 jalkaa oli vaan heitto, mutta olihan se pakko käydä katsomassa BH:n sivuilta. Alla esimerkki APX-400:sta. APX-400 35mm 100' (30.5m) Roll Agfapan Professional Ja se 100 jalkaa ei muuta tietenkään koettelemaasi totuutta että siitä tulee se 20 rullaa.
Kyllä se varmaan näin on, sillä olihan Trafalgarin aukion tornikin tarkalleen 1/7685465977687879 osan maan etäisyydestä aurinkoon, vai kuuhunko se oli?
Heh, ihanko totta, että BH:n sivuilla käytetään jalkoja? Miksiköhän? Et vilkaisut heidän postisoitettaan......... ;-)