Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Efken filmiä suomesta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 1 Syyskuu 2005.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Mistä sitä Efken fimiä sai Suomesta?
    Nyt kun ei enää ole tuota VK-nettiä, niin en pääse tarkistamaan.

2. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Nykyisin ei taida saada mistään. Studio KMV:hän sitä taisi myydä, mutta lopetti tuossa keväällä toiminnan, ainakin siltä osin.

Efkeä saa parhaiten Fotoimpexiltä saksasta. Myyvät tilisiirrolla, joe ei luottokorttia satu omistamaan. EU-maksu* pitää olla saman hintanen, kuin kotimaan tilisiirtokin. Nordea ei ainakaan ota mitään palvelumaksua, kun maksaa nettipankissa.
    Postikulut 15e, paketti tuli muutamassa päivässä kotiovelle. Ainoa huono puoli on hieman ontuva englanninkieli siellä päässä, mutta ei tullut mitään ongelmia.

Toinen vaihtoehto on tilata Die Camerasta Macoa. Ainakin 100 ja sitä hitaammat normaalifilmit ovat kuulopuheiden mukaan efkeä. Hinta vaan on kovempi /rulla.

Jos ajattelit tilata vähänkään isompaa määrää, niin Fotoimpex on suositeltava. Ja kimppatilaus on aina filksua.

*EU-maksun edellytyksenä on, että molemmat valtiot ovat eu-maita, maksu tapahtuu euroina, molemmat kaupan osapuolet maksavat omat pankkikulunsa, ja käytetään IBAN-tilinumeroa ja BIC/SWIFT -koodia. Nordean sivuilla on ainakin hyvät ohjeet EU-maksusta. Lain mukaan myyjäosapuoli ei voi vaatia ostajaa maksamaan kaikkia pankkikuluja.

3. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Tuota Studio KMV:tä hain, mutta jos sekin on lopettanut maahantuonnin, niin sitten täytyy tilata varmaan Saksasta. Täytyy kattoa missä vaihessa tulee aiheellisesksi. Laitetaan vaikka sitten tänne ilmootus kimppatilauksesta. Kiitos vinkistä.

4. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Kertokaas vielä kokemuksia noista Efken filmeistä! Samoin jos löytyy kokemuksia Impexiltä löytyvistä halvoista Foma ja Macophot filmeistä niin kertokaa mitä piditte. Lähinnä käytän ISO400 filmiä usealla eri herkkyydellä ja mietin että uskaltaisikohan ostaa perinteisten tunnettujen filmien sijasta jotain noita halvempia merkkejä.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Kunhan kerkiän, niin kehitän tuota Efkeä, jossain oliko se Photography Monthly lehdessä filkkaa kehuttiin kovastikkin. Eloi tuskin se kovin huonoa on.

6. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Minusta Efke ja Maco kepittää Kodakit, Ilfordit ja Agfat mennen tullen.
    Filmeissä on tunnelmaa ja luonnetta. Emulsiot ovat paksuja, dynamiikka hyvää ja rae kaunista. Itse tosin käytän enemmin 100, paitsi talvisaikaan 400. Rodinalilla olen Efket kehittänyt, ja jälki on parasta mitä minä olen nähnyt sitten Scalan.
    Kuten jo sanoin, tietääkseni hitaammat Macot=Efkeä. Kuitenkin maco on hieman efkeä kalliimpaa. 400 Macoa on jääkaapissa 30m, mutta ei ole vielä tullut kuvattua yhtään rullaa.
    Valmiita "prässäysaikoja" on näille vaikea löytää, mikä on hieman surku, pitää haarukointi aloittaa kovin mutu-ajoilla. Jotain hyvähköjä aikoja olen saanut Efkelle haetua, mutta ei nyt ole kehitysaikoja tässä.

Tulen todennäköisesti itse pitäytymään näissä halvoissa Itä-Eurooppalaisissa filmeissä niin kauan kun niitä vain saa.

Macolta kannattaa myös katsastaa valikoimista löytyviä erikoisuuksiakin. Mm IR ja ORTHO -filmejä löytyy, kuten myös dioksi sopivia kirkaspohjaisia filmejä. Fotoimpeksistä löytyy myös kääntökehityspaketteja, muutakin kuin T-Max, kohtuulliseen hintaan.

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Jaa, tuota IR-filkkaa voisi vaikka tilatakkin, samoin kuin tuota ortokromaattista filkkaa.

8. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Muista sitten, että IR-filkka tarvii lisäkseen vähintään punaisen suotimen, mutta vielä parempaa tulee IR-suotimen kanssa.

9. Kummallakaan ei tule muuten mairittelevia potretteja, ortholla hmm. aika mielenkiintoisia ;-)

10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Juu, kyllä, sen punasen eteen vielä polasuodin, niin alkaa rokkaamaan.
    Ostin tuossa tällä viikolla tuon cokinin suotin sydeemin, niin ei tarvii ostaa joka obiskalle omaa suodinta, vain sen sovittimen. Suosittelen kaikille.

11. Paitsi ett IR-tavara on herkkää hajavalolle, joten joudut mielellään teipppaamaan jeesusteipillä sen suotimen telineeseensä.

12. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Tuosta Efken ISO400 filmistä sen verran, että jonkun myyjän sivulla luki että se on "relabeled Ilford HP5" filmiä. Pitänee tri-x:n kaveriksi ostaa myös tuota Maco400 filmiä...tuota 400 efkeä ei impexillä tainnut olla, nääs...

13. Anonymous

Anonymous Guest

Jos joku on tilaamassa Fotoimpexiltä jotain, voitais pistää kimppatilaus.

14. Ainakin Impexin hinnastossa sanotaan: da die Entwicklungsdaten
    identisch sind mit denen vom FP4 und HP5.

Siitä päätellen nuo adoxin 125 ja 400 pro filmit voisivat olla Ilfordia.

15. Mukana ollaan.

16. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Tuossa tietty kandee kattoa että tilaajat on samasta kaupungista... Jos lähetys on saksasta sen 15 eur, niin vaikka sen jakais useamman henkilön kesken niin tulee kalliimmaksi lähetys jos niitä joutuu sitten lähettämään edelleen eteenpäin... (Siis tulee kalliimmaksi kuin esim. 2:n hengen tilaus samaan kaupunkiin vs. usean hengen tilaus jossa pitää lähettää tavarat eteenpäin, you know.)

Itse olen ihan lähipäivinä (tai jopa tänään) tilaamassa tuolta tavaraa ja Rovaniemen suunnalta jos joku haluaa tulla messiin niin ilmoittaa mulle pian...

17. Itse liikun Pirkanmaan ja Pääkaupunkiseudun välillä, joten voin noutaa/tuoda tavaraa tarvittaessa sopivalla säteellä.

18. kto

kto Well-Known Member

2 595
    103
    63
    Filmien ja kehitteiden valinta on lähinnä maku- ja tottumiskysymys, mutta omien kokemusten perusteella Efken 25 ja 50 ovat aika uniikkeja. Satanen on sitten jo lähempänä perinteisiä "standardeja" eli FP4:sta ja APX100sta. Lisäksi Efke pitää herkkyytensä aika hyvin, joten päivänvalossa esim. 50:n herkkyys voi olla aika lähellä noita satasia.

Foman filmeistä olen käyttänyt T200sta, mutta en ole siitä saanut lähellekään 200 "asaa" irti, joten en ole oikein osannut perustella itselleni sen käyttöä.

Tri-X ja etenkin Neopan 400 ovat niin hienoja, että noista herkemmistä itäblokin jutuista en ainakaan kinokoossa oikein innostunut.

Jos nyt pitäisi mainita omat suosikit (kino ja rulla) niin ne olisi:
    Efke 25
    APX 100 (tää on tosin harkinnassa)
    Neopan 400

Kehitteet on sitten toinen juttu ja niillähän saa filmeistä aika erinäköisiä.

Kun on mainittukin, kannattaa huomioida, että aika moni "halpisfilmeistä" (ja kalliimmistakin) on uudelleen pakattua - usein esim. Ilfordia. Fotoimpexin henkiinherättämä Adox-tuotemerkki ei myöskään selkeytä asiaa. Muuten Fotoimpex on kyllä kerrassaan mainio liike.

19. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    No, kehitysajat ovat ainakin samat HP5:n kanssa.Maco 400 on ainakin eri tavaraa kuin HP5. Äkisti en löytänyt 400 efkeä kuin photaxilta.

Se on kyllä kumma, kun tuolla länsinaapurissa nyhtävät aivan älyttömiä postimaksuja. Kun Saksasta toimittavat UPSlla kotiovelle 15e:lla, niin Ruotsista (Photax) tulevaan postipakettiin saat laittaa rahaa vähimmilläänkin liki 40e.

20. Kyllä siinä Inmpexin pdf-kataloogissa myös Adox/Efke 400:sta on. Vai olenko ymmärtänyt väärin tuon ADOXIn ja Efken suhteen. Sen siis että ne ovat sama asia.
    Artikel Code Netto Brutto
    ADOX CHM 125 PRO • 135-36 ADX25 2,15 2,49
    ADOX CHM 125 PRO • 10 Pack ADX26 19,90 23,08
    ADOX CHM 125 PRO •100 Pack ADX44 171,55 199,-
    ADOX CHM 125 PRO • 30,5 M ADX29 29,00 33,64
    ADOX CHM 400 PRO • 135-36 ADX40 2,15 2,49
    ADOX CHM 400 PRO • 10 Pack ADX41 19,90 23,08
    ADOX CHM 400 PRO •100 Pack ADX45 171,55 199,-
    ADOX CHM 400 PRO • 30,5 M ADX44 29,00 33,64
    ADOX CHM 125 PRO • 120 ADX27 1,90 2,20
    ADOX CHM 125 PRO • 10er Pck ADX28 17,00 19,72
    ADOX CHM 400 PRO • 120 ADX42 1,90 2,20