Vs: efke PL 25 ja 100 M filmit Olen molempia käyttänyt 120-koossa, varsinkin tuo 25:nen on todella pienirakeista
Vs: efke PL 25 ja 100 M filmit Pisti vain vähän ihmettelemään että mitä erikoista niissä on kun parissakin paikassa niitä kuvataan "perinteiseksi" ja jo 50-luvulta valmistuksessa olleiksi. Eli uskaltaa kokeilla yleiskuvaukseen, maisemiin?
Vs: efke PL 25 ja 100 M filmit Ne on hyvin hyvin vanhan teknologian kamaa ja vanhoilla koneilla tehty. Tästä syystä ovat myös herkkiä naarmuttumaan kun ei ole nykyajan mallisia pinnoitteita. Laadunvaihtelustakin on jonkin verran puhetta ollut. Mutta ilmeeltään ovat varmasti kauniisti perinteisiä mustavalkofilmejä ja valotusvaraa on hurjasti. Hopeassa ei ole säästelty. Sopii varmasti kaikenlaiseen kuvaukseen.
Vs: efke PL 25 ja 100 M filmit Filmit ovat kaiken tietoni mukaan samat kuin Adox Chs 25 Art ja Chs 100 Art. Ja näitä olen käytellyt pitkään. 100-filmi on todella hienoa kamaa. Diggaan hulluna. Erityisesti Pyrocatilla tai vastaavalla staini on todella muhkea, kiitos runsaamman hopeapitoisuuden. Pyrocatin käyttö puoltaa paikkaansa myös siinä mielessä, että nämä filmit ovat emulsioltaan aika pehmeitä ja naarmuuntuvat herkästi. Pyrocat kovetttaa. Jos sitä ei käytä niin sitten tarvitaan kovettavaa kiinnitettä. 100:nen on ihan kaikkiruokainen pankromaattinen moderni filmi. 25 ja 50 taas molemmat putoavat rehellisesti Ortopankromaattisten kastiin, tai vanhoja termejä käytettynä Pan-A -filmiluokkaan. Että punaisen toisto on selvästi huonompi kuin normaaleilla pankromaattisilla, jopa ortopankromaattisena mainostettavaa Fujin Acros 100 -filmiäkin huonompaa. Vaan tämän ei kannata säikäyttää. Erittäin hyvää jälkeä tulee ja sinitaivaallakin näkyy pilvet vaikkei ole mitään suodinta nokalla. Mulle näiden piti aluksi olla vain "kunhan kokeilen kun halpaa on" -filmejä, mutta tykästyin niihin niin pahasti että ei oikein kokeilut riittäneet Yleisesti ottaen noista kannattaa ottaa Adoxin merkillä myytävät, silloin mukaan tulee tarkempi laaduntarkastus sekä toimiva takuu jos filmistä löytyy jotain ongelmia. Efkeltä ei vastata koskaan eikä laaduntarkkailua juuri ole. Adoxin puolella sitten tekevät jotain auditointeja edes ja reagoivat kyllä hyvin käyttäjäpalautteeseen. Kaikkea noilla kuvaa, 35 ja 50:llä tietysti pitää muistaa vähäisempi punaherkkyys esim. aamuvalossa.Tossa jotakin 100:lle kuvattuja .
Vs: efke PL 25 ja 100 M filmit Älä ota 25:sta, se ei ole mitään ihan peruskamaa peruskehitteille. Kapea valotusvara, suunillen kuin diafilmillä. chs50 toisaalta, niinkuin Jukka jo sanoi, tosi mielyttävää tavaraa. Huomattavasti helpommin tulee sen kanssa toimeen. Mulla on tota 25:sta jonkun verran jos on ihan pakko päästä kokeilemaan (ite en keksi sille mitään käyttöä tällä hetkellä) osasta kyl puuttuu se pykälä mistä tietää emulsiopuolen....
Vs: efke PL 25 ja 100 M filmit Efke on surullisen kuuluisa noista kämmeistään. Siellä on kyllä välipaperit hienosti filmien välissä mutta sitten puuttuu merkkipykälä.... Efken läpi kanssa päässy ihan pienhiukkasia emulsion täydeltä olevaa filmiä. Tosin reklamaatioihin ei ole tullut vastauksia. Noiden takia ostan mieluummin Adox-leimattua, vaikka voi siitäkin löytyä kaikenlaista. Ikävin yllätys oli Adox Pan 25:ssä ollut raitaongelma. Ko. filmi ei ole edes peräisin Efkeltä, mutta silloin kun tuo yksi emulsioerä josta yks mun pakka sattui olemaan, oli ajettu niin ilmeisesti satunnaisesti filmitehtaan koneessa oli joku tela tärissyt ja aiheuttanut noi raidat. Kuulemma ko. tehdas ei enää suorita Adoxin filmeille mitään hommia - näin ainakin Adoxilta kerrottiin reklamaation jälkeen.