Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

saako jalustan viedä koneeseen sisälle?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Mäkkäri, 31 Toukokuu 2008.

Italiaan matka vie, hetimiten maanantaina, mutta miten on, saako jalustan viedä koneeseen käsimatkatavaroissa?

1. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Vs: saako jalustan viedä koneeseen sisälle?

Jaa, jo maanantaina. Tiistai aamuna meillä o/

Ja just katselin että ainut jalusta mitä mukaan lähtee on sellanen pöytä malli, jota, sitäkään ei tartte lennon aikana kuvaamiseen ;)

Joten oikeesti, en tiedä, mutta eikse jalusta joutas mennä ruumassa ?

2. Vs: saako jalustan viedä koneeseen sisälle?

Enpä usko että saa viedä hyttiin.

3. East

East Member

204
    0
    16

Joo-o, myös minä epäilen, että antaisivat viedä käsimatkatavaroissa. Mutta eikö tosiaan ruumassa mene yhtälailla...

4. Vs: saako jalustan viedä koneeseen sisälle?

Ei saa viedä kuin ruumassa, lasketaan lyömäaseeksi.

5. Vs: saako jalustan viedä koneeseen sisälle?

Sitä mä vähän pelkäsin... no pistetään sitte matkalaukkuun, kun ei oo jalustalle pussia, niin ei voi laittaa sellasenaan ruumaan...

6. saltikov

saltikov Member

529
    0
    16

Minä olen vienyt. Jalusta jalustakassiin ja kiinni reppuun.

7. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Jalustan saa kuljettaa käsimatkatavaroissa ainakin Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

8. zenig

zenig Member

997
    0
    16

ei saisi, mutta on eriasia jos joku asioista tietämätön turvamies on sinut päästänyt ;D

9. saltikov

saltikov Member

529
    0
    16

Kieletäänkö jossakin jalustan vieminen yksiselitteisesti?

"Alla mainittujen määrien lisäksi matkustaja saa jokaisessa matkustusluokassa tuoda koneeseen pienen käsilaukun, pienen kameran tai kiikarin, lastenruokaa, matkalukemista, päällystakin sekä tarvittaessa kävelykepin, kyynärsauvat tai vastaavat kävelyä helpottavat apuvälineet. Käsimatkatavaraan ei turvallisuussyistä saa pakata teräviä esineitä, kuten veitsiä, saksia, korkkiruuveja, puikkoja, pinsettejä, golfmailoja tai luistimia."

10. zenig

zenig Member

997
    0
    16

sinne matkustamoon ei saa viedä myöskään vasaroita, pesäpallomailoja, eikä muita lyömäaseiksi kelpaavia esineitä. Jalusta menee helposti lyömäaseena ;D

näin ainakin Helsinki-Vantaan turvallisuuskoulutuksessa ohjeistetaan.

11. saltikov

saltikov Member

529
    0
    16

Sorry. En tiennyt että kyse on pilotista. Ehkä kannattaa välttää turvatarkastuksessa uniformua.

12. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Mikä turvamies? Tarkoitatko kenties turvatarkastajaa? Helsinki-Vantaan yritysturvan mukaan kamerajalustan voi kuljettaa käsimatkatavarana.

13. Vs: saako jalustan viedä koneeseen sisälle?

Humeitakaan ei saisi viedä ja kuitenkin näin tehdään. Tietenkin jonkin pokkarijalustan voi reppuun tai taskuun tunkea.

14. zenig

zenig Member

997
    0
    16

niinno, Securitas niitten pieluksessa lukee, vartija, turvamies, turvatarkastaja, sama kai se? Mielenkiintosta, että ohjeistetaan eri tahoilta eri tavalla.

15. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

No ei se ole ihan sama. Vartijoiden ja turvatarkastajien koulutuksesta säädetään eri laeissa ja vartijat eivät tiedä ilmailulainsäädännöstä ja sen nojalla annetusta turva-asetuksesta mitään. Ja yritysturva antaa ohjeistuksia kaikille kentällä toimiville turvapalveluja tuottaville yrityksille, joita näiden palvelutarjoajien tulisi noudattaa samalla tavalla.

16. jopu

jopu

12
    0
    0

Itse olen kevyen jalustan (Slik Sprint CG - joka on jalustana aivan onneton) kanssa lennellyt paljon Suomen ja Saksan väliä... kerran taisi turvatäti Stutgartissa kysellä että "stativ?" sanoin "ja"... eikä siitä sitten sen enempää.

17. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Ei ole kuin yksi taho joka ohjeistaa ja jonka ohjeita tulee noudattaa.. Ja se on Helsinki-Vantaan tapauksessa Yritysturva. Eli lentoaseman oman organisaation osa, joka ostaa palvelut turva-alan yrityksiltä. Yritysturvalle säännöt sanelee Finavia, jolle säännöt sanelee Ilmailuhallitus, joka taas noudattaa omassa sanelupolitiikassaan suoraan ICAO- ja JAA organisaation sopimia kansainvälisiä jäsenvaltioita sitovia sopimuksia.

Eikä asia ole yksiselitteinen, sillä tuo jalusta on tosiaan väline, josta helposti saisi aseen. Siltikin sellaisen saa Hesa-Vantaalla viedä matkustamoon ainakin tällä hetkellä, huomenna voi olla toisin.. :)
    Ei sitä siellä hytissä mihinkään tarvitse, eli aika vaikea nähdä syytä miksi se sinne pitää saada raahattua.. Lentoyhtiö korvaa kaikki ruumassa tuhoutuneet, eli senkään puoleen ai kannata surra, eikä jalusta edes kovin helpolla hajoa.

18. tmu_la

tmu_la

57
    0
    0

Olen vienyt isohkon videojalustan mukaan matkustamoon ainakin Helsingistä, Tukholmasta, Reykjavikista, Munchenista ja Zurichista. Selässä kamerareppu, eikä ikinä ole kukaan huomauttanut asiasta mitään. Voihan sen ruumaankin pistää mutta kun alkaa tuota tavaraa olla mukana siihen malliin että se jalustakin jo tekee lisää painoa ja sitä myöten mahdollisia lisämaksuja niin oonpa sitten raahannut matkustamoon sen.

19. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Todella myohainen vastaus, mutta olen suomi-japani-suomi -valilla kuljettanut jalustan rahtina monta kertaa, ilman mitaan pussia tms.

Jalustan paan otan turvaan laukkuun, itse jalustan sidon nippuun ja annan menna sellaisenaan. Ei mun jalustat naarmuja pelkaa =)