Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Ymmärrän tuon manuaalikäytön, mutta mikä on silloin aukko/suljinsuhde. Automaatillahan tuo d3s näyttää tomivän niin että suljinaika pidetään alhaalla 1/100 ja aukko mahdollisimman suurena. Herkkyys pysyy maltillisissa lukemissa, vaikka kenno sitä kestääkin hyvin.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Puhut P-moodista? Vai auto-ISO:sta. ISO6400 on ongelmaton kaikille Nikonin nykyisille täyskennoisille, ja D3s lienee vanhemmista kameroista paras. Siis jollain tuolla linjalla eteenpäin. PS Se että kuvat ovat läpiteräviä (siitäkö edellä puhut?) jää täyskärin kanssa heikossa valossa kyllä haaveeksi. Yritä tarkentaa oikeaan kohtaan ja käytä suurehkoa aukkoa.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Tässä puhutaan M-moodista eli manuaalista. Itse kyselin tuon P-moodin käytöstä mutta viimeinen kysymys oli aukko/suljinsuhteesta M-moodilla. Eli menisikö sitten suunnilleen niin että aukko jonnekin f/5.6 suljin 1/200 tienoille ja katsotaan mihin se herkkyys asettuu? Ja anteeksi että kyselen kokoajan, masennuksesta jäin muistoksi muistin heikkeneminen ja kameran sekä salaman manuaalia pitää lukea jatkuvasti. Yksinkertaisen asiat unohtuu ja se kiukuttaa...
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Valotusarvot riippuu tilan valoisuudesta. Itse ruuvaan kilpailevan merkin kinokennoiseen helposti ISO 1600, jonka jälkeen katsotaan millä aukolla tulee järkevän pituisia valotusaikoja. Aika usein tulee kuvattua täydellä aukolla senkummemmin syväterävyyksiä miettimättä, kukaan ei ole valittanut. Vakaajan kansa 1/30 sek aika käy aika moneen tilanteeseen liike vaatii lyhempäää. Sitten kun aukko on täysillä ja aika alkaa menemään pitkäksi, nostetaan herkkyyttä.....kun se ei riitä niin kaivellaan valovoimaa laukusta.....ja lopuksi salamaa. Salama on tosiaan liikettä pysäyttämässä, kontrastia pienentämässä ja vastavaloa vaimentamassa jo ennenkin.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Tässä ilmeisesti "jupasierra" käyttää auto-ISOa ja muut enemmän herkkyyden asettamisesta tietylle tasolle. Tämä saattaa aiheuttaa toistensa ohitse puhumista.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Sitä oon kerran vahingossa käyttänyt, mutta en enää. Vallitsevan valon valotus on parasta pitää täysin omassa hallinnassa, mutta täytesalama voi sitten olla TTLllä automaatilla. Toki jos tausta on rauhallinen ilman suuria valopisteitä (ikkunat ym.) niin onnistuu helposti automaatillakin,
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Kantsii toki kuunnella muidenkin mielipiteitä, ja miettiä asioita mikä vaikuttaa mihinkin. Jos pääaihe pysyy samanlaisessa valaistuksessa, mutta automaatilla kuvattaessa kuvaussuunnan tai rajauksen vaikutuksesta valotusarvot muuttuu, on mun mielestä käsisäädön paikka.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Bileet ohi ja poitsu sai nimen Luca Samuel. Ruutuja tuli 315kpl ja mukavia muistoja sylikaupalla. Mutta sitten se kuvaaminen. Käsisäädöillä siis mentiin mutta olisi sittenkin pitänyt mennä jotain automatiikkaa käyttäen. Asunto oli pieni, ja olohuoneeseen kun sullottiin kaikki kummit, vanhemmat, isovanhemmat, pappi sekä itse sankari niin osa kuvattavista seisoi kuvaajan takana. Pappi kummeineen seisoivat ikkunoiden edessä, ja vaikka pyysin että sälekaihtimet suljetaan paistoi aurinko tietenkin matalata ja suoraan ikkunoihin. Siinä kun kuvattavat kohteet muuttuivat, piti jatkuvasti muuttaa isoa, aukkoa ja suljin-nopeutta. Valaistus muuttui aika radikaalisti kuvauksen aikana, ja osa kuvista ylivalottui ja myös alivalottui. Tilanteet menivät niin nopeasti että oli kiirus nappuloiden kanssa. Mutta onneksi suurin osa on hyviä ja LR pelastaa loput. Täytesalamaa käytin katon kautta ja se oli ihan ok. No se oli ensimmäinen testi uudella tällä combolla, jotain taas oppi tästäkin. Hommaa ei helpopttanut yhtään D7200 videon vahtiminen samalla, ettei aika lopu, loppuihan se mutta onneksi virren aikana eikä suurta katkosta tullut. Lopputulos ok, ja hyvä mieli
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Nyt taitaa olla myöhäistä sanoa, mutta ei M ja auto-ISO ole mikään käsisäätö. Kamera säätää automaattisesti valotuksen herkkyyttä nostamalla tai laskemalla. En muutenkaan ymmärrä mitä jujua siinä M-moodissa on muuten kuin salamalla kuvatessa tai vaikkapa yömaisemissa. Tämmöisiin tilannekuvauksiin sopii hyvin A-moodi ja auto-ISO siten, että pisimmäksi ajaksi on laitettu jotain 1/125-1/250 sek välille - tilanteen mukaan ja järkeä käyttäen. Itseasiassa käytän auto-ISO:a melkein aina. Se on huippukeksintö
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. M-moodin juju on siinä, että pääaiheen valotuksen pysyessä samana kameran liikuttaminen, rajauksen muuttaminen vaikuttaa muualla kuva-alalla olevien kirkkaiden valopisteiden takia automaattivalotuksen tuottamiin säätöihin, joutuu turhan takia käyttämään valotuksenkorjailua. Auto-ISO on paholaisen keksintö.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. piti jatkuvasti muuttaa isoa, aukkoa ja suljin-nopeutta. Huomasitko? En siis pitänyt Auto isoa päällä kuten erehdyit luulemaan.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Okei. Mutta miksi et kuvannut A-moodilla ja auto-ISO:lla. Eikö se olisi ollut kätevää?
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Kysyin kyllä täältä neuvoja ja niitä sainkin. Näitä neuvoja ei tullut aiemmin ja tämä oli itseasiassa kokeilu tällä combolla D3S Nikkor 24-70 f/2.8. Lopputulokseen olen tyytväinen, ja luulen että onnelliset vanhemmat, kummit ja isovanhemmat ovat sitä myös. Tämän foorumin kommentoijien tyytyväisyydestä en ole niinkään varma
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Tuota en tiennytkään. Ja onhan hän keksinyt monia muitakin kiinnostavia juttuja, jos saarnaajiin on uskomista. Voihan Auto-ISOa käyttää käyttää vaikka pistemittauksen kanssa, voihan?
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Käsittääkseni RB tekee ammatikseen kuvia, joten vaihtuva ISO ei ehkä ole vaihtuvine dynamiikkoineen ja kontrasteineen se ensisijainen "juttu". Kuvasarjan kuvien pitää näyttää samanlaisilta, kun asiakas saa tuotteen käteensä. Toki jälkikäsittelyllä asiaa voi korjata, mutta kustannustehokkuuden kannalta kannattaa laukoa heti tasalaatuista materiaalia.
Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon. Mielestäni ISO-säätö yleensä ja Auto-ISO erikseen tuo digikuvaukseen yhden valotukseen vaikuttavan mahdollisuuden "lisää". Minä käytän -- mutta minä en olekaan ammattilainen. Miksiköhän noissa ammattilaiskameroissa on Auto-ISO...