Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana jupasierra, 3 Lokakuu 2015.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  2. telf

    telf

    324
    0
    0
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Mutta onko se 2x parempi, on sitten ihan toinen asia.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Totta.    Edullisuuskin on suhteessa aina tarpeisiin ja myös siihen miten pidetty ja toimiva hankinnasta ajan kanssa muodostuu. 
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Objektiiveissa on erilaisia piirteitä, joiden ominaisuudet sopivat vaihtelevasti eri olosuhteisiin. Esimerkiksi henkilökuviin ei tarvitse maksimiterävyyttä tai kontrastia, vaan ihan päinvastoin. Samoin on reunaterävyyden kanssa. Siksi tuota halvempaakin Tamronia käytetään ihan ammattisovelluksissakin tietääkseni.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Tämä Tamron?
    http://www.photozone.de/canon_eos_ff/418-tamron_2875_28_5d

    Ei tuo nyt niin ihmeellinen ole. On normaalit normizoomin vaivat, alkaen kauhistelemistasi vääristymistä, eikä edes henkilökuvauksessa tärkeä bokeh ole ihmeellinen.

    Ainoat normizoomit mitä viime vuosina olen lehtikuvaajilla nähnyt ovat CaNikonin omia. Tietysti ammattilaisia on monenlaisia. Tässä joku aika sitten minusta otettiin passikuva Nikon D40:lla (!!!) jossa oli AF-D mallin 50mm/1.8 objektiivina. Ihan hyvä kuva tuli. 
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Mulla on Tamronin 24-70 VC. Ei se varmaan yhtä hyvä ole kuin Canikonin uusimmat mallit, mutta tarpeeksi hyvä ja hinta-/laatusuhteeltaan lähes erinomainen, koska esimerkiksi Canonin oma on kaksi kertaa kalliimpi. Sanotaan nyt, että se ylittää kriittisen laaturajapyykin ja pistää kivasti kampoihin kalliimmille merkkizoomeille. Ainoa totuttelemista vaativa seikka on vasemmalta oikealle aukeava zoomaus, joka on täsmälleen toisin päin kuin muissa vastaavissa. Ihan hyvä se muuten on. Halvempi 28-75 on varmaan ihan riittävä useimpiin sovelluksiin, joissa pääsee vähän himmentämään, mutta onhan se vähän välisarjalainen näihin 24-70-millisiin verrattuna.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  8. Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Niin tai näin, pitäisi määritellä "Edullinen", minusta 1000e on paljon rahaa.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Edullisuuden käsite on nykyään yleensä väärinkäytetty.  Ei se ole pelkästään yhteydessä hintaan eikä tarvitse olla edes lainkaan. 

    Mikä on kullekin edullista missäkin tilanteessa eli mistä valinnasta saa parhaat edut?

    Outo tyyppi lähestyy minua kaupan edessä kun olen pakkaamassa ostoksia fillarin laukkuun.  Onko minulle sittenkään edullista korkata taskumatti juuri nyt kuten mieli teki vaan vasta myöhemmin...  :D

    No, yhtä kaikki, vaihtoehdot on aika pitkälle lueteltu eri hintaluokissa heti ketjun alussa.  Kun ei määritellä hintaluokkaa, parempi antaa jokaisen tehdä se itse.
     
  10. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    No ni. Nyt sitten päästiin lopputulokseen, että edullinen yleiszoomi on pari primea. ;)

    Periaatteessa edustan samaa kantaa, mutta alkuperäinen keskustelun käynnistäjä ei ehkä innostu...
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Vähän kuinka sen ottaa.

    Mulla menee: pari primea=molemmille oma runko.
     
  12. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Mikä ettei.  F3HP:ssä viiskytämillinen ja FE:ssä kolmeviitonen. Tai päinvastoin:)
     
  13. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Nikkor 35mm 1.4g. Todella hieno ja en vaihtaisi todellakaan Sigmaan.

    Aika suhteellista, jos aloittaja kysyy Nikon D3S objektiivia.

    Nää on ikuisia makuasioita, mutta kyllähän kiinteät on se _juttu_ omasta mielestä. Joillekin se zoomi voi olla ihan ok ratkaisu.
     
  14. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Kiinteillähän minäkin kuvaan, mutta niinkuin totesit, ketjun aloittajan tarpeista tässä olikin kyse, ainakin alunperin. Taisi tosin laajentua jo ajat sitten...
     
  15. Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Joo: 28/1,4 ja 85/1,4 ja huokeus on suhteellista ;-)
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    28/1.8 ja ja 85/1.8 riittänee useimmille ja sopinee jo aika moneen budjetiin.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Jep, siinä huomaa miten käteviä kiinteäpolttoväliset ovat, kun ensimmäisissä häissä tai lätkämatsissa huomaa vaihtaneensa 250 kertaa objektiivia, eikä reissusta jäänyt käteen yhtään käypää kuvaa :)
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Mulla C 5D mk2 EF 24 1.4 Ii L ja C 5D mk3 Sigma 50 1.4 ART. Toki muitakin vaihtoehtoja löytyy, ja pari normizoomiakin.
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Edullinen yleiszoomi täyskennoon.

    Veikkaan, että nuo kaikki edellä mainitut vaihtoehdot ovat ihan eri tarkoituksiin positioituja valmistajienkin puolesta.