Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana muppet, 14 Joulukuu 2008.

  1. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Jos kohinaa sietää, nimimerkillä tietoa on;) Higg, D70s
     
  2. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Eikös se asa 800 saakka ole vielä melko ok? Hallissa tietysti suuremmatkin herkkyydet lienevät tarpeellisia. D80 lienee kohinoissa yhden aukon verran parempi vai muistanko väärin D70 osalta?
     
  3. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Joo 800 on ok, ja 1250 menettelee. 1600 kohinainen eli vain "taidekuvia". Ja jos hallissa kuvataan noita 1600-isoja on pakko käyttää. Higg, joka unelmoi D300:sta
     
  4. Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    En jaksanut kauheasti kaivaa, mutta pikaisen katsauksen perusteella tällä forumilla alta tonnin ei ole ainakaan pariin kuukauteen myyty/tarjottu yhtään.

    Eipä tuokaan niin edullinen, reilu 850 euroa.

    Kyllä mä kanssa suosittelen sitä Sigmaa, jos tuollainen spekseiltään oleva putki pitää saada. Kuvan laatu on oikeastaan samaa, tarkennus ja rakenne on vähän hepposemmat.
     
  5. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Mulle ei Sigmaa saisi myytyä millään ilvellä mutta se saattaa olla mun rajoitteeni. Lehmusvuoren palstalla on tällä hetkellä Sigmaa 530€ ilmoitus 12.12. ja Nikkoria 470 eurolla ilmoitus 8.12. Jos pääsee testaamaan omalla rungolla että tarkennus osuu, säästyy mahdollisilta säädättämisiltä jälken päin. D70 ja D80 ei ole tarkennuksen säätöä rungossa jolla kuvaaja voisi itse korjata front/back focus ongelmat.

    Edit: tuossa Sigmassa ei ollutkaan mainittu minkä merkin banjonetille se on.
     
  6. muppet

    muppet

    12
    0
    0
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Onko kenelläkään kokemusta tuolta B&H:sta tilaamisesta? Miten esim. maksu, saakohan tilattua laskua vastaan vai haluavatko maksun etukäteen luottokortilla?

    Olisiko tämä (linkki) sitten kannattava hankinta? Hintaa ei ainakaan tule juurikaan enempää kuin Sigman vastaavaan, 650 + toimituskulut. Miksi on noin edullinen? Kuvanvakainta ei ilmeisesti ole, onko suurikin miinus? Tosin siihen kuvanvakaimella varustettuun ei olisi varaakaan. :)

    Huuto.netissä olisi myös myytävänä Nikon D70 -runko + Sigman 35-80mm 1:4-5.6 tällä hetkellä hintaan 240.  Käykö tuo samaan tarkoitukseen kuin ehdotettu 18-70/3.5-4.5?

    Kiitos taas kun jaksatte vastailla kysymyksiini :))
     
  7. Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Eipä noille taida käydä yksityishenkilöiltä kuin luottokortti.

    Tuohon mainittuun putkeen tulee sitten lisäksi vielä 55 taalaa postikulua ja 22% veroa ja jos ei itse hoida tullausta ottaa ups vielä kympin verran.
     
  8. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    BH:lta on tullut minulle 4 tekemääni tilausta ilman ongelmia. Toimitusaika yleensä 3-5 arkipäivää UPS:llä. Maksu onnistuu ymmärtääkseni ainoastaan luottokortilla.

    Ko. nikkorissa ei ole vakainta eikä omaa tarkennusmoottoria. Jos kuvaat liikkuvia kohteita, et tee vakaajalla mitään. Objektiivissa ei ole omaa tarkennusmoottoria, mikä ei ole ongelma D80 tai D70. Tarkennusnopeus on tuolla kierrezoom versiolla hyvä D80 rungolla. Jos tilaat Suomeen, hintaan pitää laskea myös Suomen ALV sekä tullimaksu jolloin hinnassa mennään yli 900.
     
  9. Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Sen verran huomautusta edelliseen Usko:n kommenttiin.
    Kyllä vakaaja on tarpeen myös liikkuvaa kuvatessa, jos kameran vakaajan voi säätää siten että vakaa vain vertikaalista - eli pystyliikettä. joissain kameroissa on tällainen ominaisuus, en kyllä tiedä onko Nikonissa, mutta ei asiaa ainakaan voi yleistää.
     
  10. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Olet oikeassa, panoroidessa vakaajasta on hyötyä. Nikonin vakaaja tunnistaa vaakasuuntaisen liikkeen automaattsesti. En tunne hevoskuvausta riittävästi että osaisin sanoa onko tuo panorointi siinä tarpeen.
     
  11. muppet

    muppet

    12
    0
    0
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Kuinka paljon "huonompia" Sigman objektiivit ovat verrattuna Nikonin objektiiveihin? Eli onko Sigman APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM Nikon -telezoomiobjektiivi laadultaan yms. vastaava kuin Uskon ehdottama objektiivi?

    Entä sitten tuo Huuto.netin Nikon D70 + Sigma 35-80mm 1:4-5.6? Huutokauppa sulkeutuu tänä iltana, pitäisiköhän ostaa tuo paketti nyt vai jatkaa tätä jahkailua vielä muutama päivä :D
     
  12. Topi

    Topi Active Member

    899
    190
    43
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Minulla on ollut Sigman 70-200/2,8 (ei II) kolmella eri bajonetilla ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Nikon-kiinnityksellä olevalla laitteella pystyin vertaamaan kahteen 80-200/2,8 AF-D:hen, pumppu- ja kierrezoomiin, ja samassa tilanteessa eri objektiiveilla otettuja kuvia ei erota toisistaan kuin EXIF-tiedoista katsomalla. Tai itse asiassa äkkiä vilkaistuna Sigma oli 200 mm asennossa täydellä aukolla ehkä parempi kuin kierre-Nikkor, erityisesti CA:n suhteen. Optisesti eroa näillä yksilöillä ei käytännössä ollut, ellei sitten tosiaan Sigman eduksi.

    Myin kuitenkin Sigman pois, koska verrattain harvoin tulee kuitenkaan tiiliseiniä ja testitauluja kuvattua, ja Nikkor tuntui tarkentavan käytössäni olevalla järeällä rungolla hieman nopeammin.

    Tuo objektiivi taitaa olla hieman painolastia, ainakin kuvailemaasi käyttöön. Vaan kyllähän silläkin kuvia saa. Eiköhän tuolla rungollakin pääse vähintään alkuun, tosin tässä ketjussa muut jo mainitsivat, että suurilla herkkyyksillä laite kohisee jo ehkä häiritsevässä määrin. Käytetyt ovat tosin aina jossain määrin yksilöitä, joten yksiselitteistä suositusta on paha mennä antamaan.

    Muoks: Hämmennetään pakkaa rungon osalta. Englannin punnan kurssi on aivan alamaissa ja britit, esimerkiksi Warehouse Express ja Ffordes, dumppaavat Fuji S5:ttä tuollaiseen 450 puntaan + postit. Tuossahan on siis Nikon D200 -rungossa Fujin laajadynamiikkainen kenno. Lisäksi ainakin 1600 ISO:n herkkyys on vielä vähintään käyttökelpoinen. Varsin soiva peli, kaiken kaikkiaan.

    -Topi Kuusinen
     
  13. Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Tuppaa ne halvat 50mm:set sahaamaan, ainakin alkuhämärässä,
    hämärässä ei toimi ollenkaan.

    Arkeen sopivia "yleisobjektiiveja" laajasta teleen:
    Sigma 3,5-6,3/28-300mm DG Macro Nikon
    Tamron XR 28-300mm F/3,5-6,3 Di Nikon AF
    Tamron AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC Nikon
     
  14. Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Mä olen nyt koulun jälkeen antanut hieman panostani nuorisotyöhön ja opettanut muutaman kertaa valokuvausta. Siellä mä olen huomannut, että kyllä aloittelevalle kuvaajalle, joka oikeasti on kiinnostunut valokuvaamisen kaikista osa-alueista, paras hankinta ensimmäiseksi kameraksi on hivenen parempi runko, kittiputkella ja joku valokuvauskurssi tai porukka jossa kuvataan.

    Tuolla sitten kun kuvaa muutamia annettuja valokuvaustehtäviä, huomaa itse mihin se optiikka pystyy ja mihin ei. Kun se enemmän kuvauksesta tietävä neuvoo, että tuohon olisit saanut tuollaista, jos sinulla olisi ollut tuollainen. Sen jälkeen voi alkaa kartoittamaan mistä hankkii sellaisen putken, jota kuvaamisessaan tarvii. Huonoin vaihtoehto on kysyä tälläiselta foorumilta suoraan pystymetsästä eri vaihtoehtoja. Täällä jokainen vaan kertoo omista haaveistaan tai muistelee, miten hankin oman ensimmäisen optiikan, unohtaen kuitenkin, ettei sitä optiikkaa sitten tullutkaan käytettyä koskaan. Sama kun valtion liikkeenharjoittaminen, on kiva sijoitella rahoja kun ne ei ole omia.

    Sitten kun se runko on hyvä, voi siihen alkaa keräämään tarvittavia lisälaitteita, eikä ainakaan yhteensopimattomuuden tai rungon rajoitusten vuoksi tule raja vastaan.
     
  15. muppet

    muppet

    12
    0
    0
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Vielä yksi kysymys liittyen 70-200mm/f2.8 -linssiin - millä suuret hintaerot selittyvät, jos puhutaan Nikkorin linsseistä? Ts. Verkkokaupassa hintaa oli yhdellä melkein 2 000, kun taas esim. tuo Uskon linkittämä oli paljon edullisempi. Millä tavalla ne ovat erilaisia, miten laatuerot ilmenevät yms.? Ja jos  tuollaista kaupataan käytettynä hintaan 450-500 euroa, millaista laatua voi odottaa? Tuollainen 70-200mm/f2.8 -linssi kiinnostaisi minua siksikin, koska eräs hevosvalokuvausta harrastava tuttuni suositteli minulle tänään sellaista.

    JRabbit, minkälainen on mielestäsi hyvä runko? Onko vanhemmissa malleissa joitain hyviä, jos saisi vaikka jostain käytettynä edullisemmin. Mitä mieltä olet esim. tuosta Nikon D70:sta?
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Nykyään hinnat elävät rajusti. Joskus selityksiä hinnaneroille voi löytää tuotteista itsestään, joskus kaupanteon luotettavuudesta tai takuusta. Joskus on kyse vain... ...hinnaneroista!
     
  17. muppet

    muppet

    12
    0
    0
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Verkkokaupassa: Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8 G IF-ED - hintaa 1 900 e
    B&H:ssa: Nikkor AF-D 80-200mm f/2.8 ED Autofocus Lens with Tripod Collar - hintaa vajaa 1 000 e
    Käytettynä myytävä: Nikkor AF 80-200mm f/2.8 ED - hintaa 470 e

    ??
     
  18. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Merkistähän sitä maksetaan paljon, eli kameran omat optiikat on monesti tupla hintaisia. Tietysti on niissä asioita jotka selittävät kalleutta. Nikkor 70-200mm VR AF-S on nopea ja varmasti tarkentava sekä siinä on kuvanvakain laitettu. Optisesti se on pieni kennoisilla erinomainen kun puhutaan zoomista. FX formaatissa on arvostelujen mukaan sitten kritisoitu optisesti reunojen suhteen. Mene ja tiedä sitten, onko käytännön merkitystä. Kyseistä optiikkaa on saanut uutena 1300e hintaan ja käytettynä se pyörii samoissa luokissa.

    Sitten nuo vanhemmat Nikkorit niin niitten hinta on edullisempi. Tosin uutena nekin maksaa 1000e luokassa ja käytettynä sitten sen alle. On kaksi eri mallia eli 80-200mm AF ja 80-200mm AF-S. Tuo AF-S malli on poistunut myynnistä ja sen hinta käytettynä on noin 800-1000e. Se on 70-200mm edeltävä malli.

    80-200mm AF versio on sitten hiukan halvempi ja tämänkin saanti uutena on nihkeä. Tämän huonoja puolia on AF pohjainen eli hitaampi tarkennus. Optisesti se on laadukas. Tätä mallia on ollut niin kauan myynnissä että siitä on pieniä eri versioita ja täten hintakin on erittäin vaihteleva eli noin 400-800e. Tämän optiikan suhteen siis kannattaa hiukan tarkkaavainen olla minkä version hankkii.

    Sigma 70-200mm on myös hiukan eri versioita ja vanhempia voi saada edullisesti. Sigman puolesta voi olla yhteensopivuus ongelmia joten käytettyjen suhteen olisi hyvä varmistaa asia. Uusien suhteen kannattaa mielestäni ostaa kyseinen optiikka Rajalasta joka tuo näitä maahan. Tällöin ainakin huolto ongelmatapauksissa on ongelmaton. Optisesti optiikan pitäisi olla hyvä. Tarkennusmoottori HSM pitäisi teoriassa vastata AF-S mutta tätä hiukan epäilen. Hinta on sigmoissa edullinen joten sen takia ne on sangen suosittuja nykyään.

    Itse en paljoa välitä D70 mallista, mieluumin vaikka katsoo käytetyn D200 rungon jollaisen voi saada käytettynä varsin halvalla kameralaukku foorumin myyntipalstaltakin. Tai sitten Fuji S5 runko jollaisesta saa maksaa noin 699e* uutena. Tietysti se D90 malli mutta se on hiukan ylihintainen vieläkin..

    *Lähde: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=21642
     
  19. Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Mä olen tuohon vähän huono vastaamaan, kun yhtään Nikonia en ole omistanut ja yhdellä fe2:lla olen kerran kuvannut. Siinä toimi kaikki ihan väärään suuntaan. ;) Kuulemani mukaan D40 ja D60 on vähän huonoja, kun niissä ei ole sitä tarkennusmoottoria. Muut mallit kyllä tuntuvat ihan käypäisiltä.

    Mun mielestä hyvä runko on sellainen, johon sopii standardit, helposti saatavissa olevat lisälaitteet (muistellen minoltan täysin yhteensopimattomia salamakenkiä) ja optiikat. Siinä pitäisi mielestäni mielellään olla liitännät lankalaukaisimelle ja ulkoiselle salamalle sekä ns. pc-liitin (tuo nyt on kierrettävissä, mutta olisi mukava jos se olisi valmiina siinä rungossa.).
    Eli markkinatalouden mukaisesti, en ostaisi aivan sitä halvinta runkoa. Nuo pikselimäärät, tarkennuspisteet ja kuvausnopeudet on mielestäni ensimmäisen kamerarungon osalta sellaista triviaa. Niitä tulee olemaan sitten seuraavissa rungoissa, jotka aivan varmasti tulee hankintalistalle muutaman vuoden kuluttua.

    En mä nyt kuitenkaan rupea enempää neuvomaan mitä pitäisi ostaa, kun se on sellainen päätös, mikä pitää itse tehdä ja nämä edellä mainitut ohjeet on ihan mun omia mielipiteitä, eikä välttämättä kuitenkaan niitä varmasti oikeita.
     
  20. muppet

    muppet

    12
    0
    0
    Vs: Edullinen kitti vai heti alkuun parempi kalusto?

    Kiitos taas vastauksista, on selventänyt paljon!

    Jos päädyn ostamaan rungon sekä osan tai kaikki linsseistä käytettynä, mitä asioita myyjältä kannattaa kysyä? Käsittääkseni ainakin se vaikuttaa, kuinka paljon kameralla on kuvattu yms. (Missä menee raja, jolloin kameraa ei enää kannata ostaa?)