http://www.ts.fi/online/kotimaa/211376.html Vai näin ryvettynyttä on koulukuvaajien meno. Pelkkä kilpailu ei riitä, vaan kilpaillaan sillä että kuka maksaa eniten koululle että saa ottaa sieltä kuvat. Paljon seli-seliä siitä kuinka paljon vaivaa järjestelyt vievät. En tiedä miksi muotikuvaustapahtumiksi koulukuvat ovat muuttuneet siitä kun viimeeksi olin kuvattavana. Silloin järjestelyiksi riitti se, että kuvaaja toi laukkunsa, pystytti sateenvarjon ja taustan ja tuolin mille jokainen istuutui vuorotellen pariksi kymmeneksi sekuntiksi. Ryhmäkuvaa varten piti sellaiseen tauluun vaihtaa luokan nimi irtokirjaimilla.. Mutta opettajat, heiltä tuo ei kyllä vaatinut mitään ylimääräistä puuhaa. Kyllä se on se iso raha joka tässä on taustalla. Kun kuva on pakollinen ja kuvat annetaan käteen periaatteella että maksa tai palauta hankalasti äläkä maksa niin moni valitsee helpomman tien ja maksaa.
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... Tuo on ihan hanurista, kun esim. minä vanhenpana olen maksanut itseni kipeeksi kolmen lapsen saatanan kiskurihintaisista kuvista ja kuunellut lasten vonkaamista lisä ja lisän lisä kuvista. Takuulla yhden järkkärin verran mennyt rahaa vuosien varella koulukuviin. Rehtoreita lahjotaan mun rahoilla!!!! Perkele ;-)
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... Sähän voisit ottaa ne kuvat itsekkin. Eikö kelpaa lapsille? Mä ajattelin opetella ottamaan kelpoisat kuvat. Ostin jo pilteemasta valkosen taustankin (oli nimittäin valkoita 1,5 m leveetä remonttisuojapahvia!) Toistaiseksi vaimon mielestä typerää touhua, mutta katotaas ny..
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... Jahas olikin uutta mulle, tulipa sitten tämäkin asia selväksi. Oonkin ihmetellyt mikä niissä oikein maksaa.
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... Ne on ne luokkakuvat, joita ei oikein itse voi ruveta ottamaan ja sitten kaverikuvat, tietysti pikkukuvia pitää vaihtaa kavereiden kanssa ja yksi vuosi opettaja oli pyytänyt tarrakuvat joka oppilaalta. Noissa on vielä sellainen painostus, että lapsi ei halua olla ainoa, ketä ei vaihda muiden kanssa kuvia.
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... Missä se uutinen on? Tämmöistähän se on ollut jo 20 vuotta ja joka vuosi vuodetaan sama uutinen, tosin yleensä syksyisin, keväisin on se koirankakkajuttu.
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... Senkun vielä kertoo että filkka aikoina kuvasivat kinolla, värinegalla ja 250 ruudun bulkkiperällä, niitä kehittivät sitten Eiri, ja muut suuret kuvanvalmistamot. eikun yksi ruutu jossa kerrottiin koulu ja luokka ja moottoriperä laulamaan. Kyllä katetta syntyi mutta se ei ropissut kuvaajan taskuun vaan värilabbiksen ja koulun.
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... Senverran oon koulukuvausta harrastanut, että ei jurikaan hutsisi ruveta sitä kokopäiväisesti tekemään. Aika turhaa touhua. Ryhmäkuvien oton ymmärrän.
Vs: "Voitelurahat" fotaajilta... jos voitelurahojen maksaminen tympäisee on niiden kiertämiseen eräs keino: koulukuvat kotona skanneriin ja sen jälkeen palautuksena fotoliikkeelle. kotiprinttailuna tai kymppikuvafirmasta sitten paperille tarpeen mukaan. ei moraalisesti (tai edes lain edessä) kovin ylevää, mutta ei taida olla voitelurahatkaan. ei, ei ole omaa jälkikasvua joten en tiedä toimiiko käytännössä. eikä ole edes omakeksimä temppu. kukin vastaa omista tekosistaan.