Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 9 Joulukuu 2008.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Ymmärrän ongelmat myyjän kohdalla, mutta itse olen vain ostanut eBaysta (ja lisäksi Paypalilla saksalaisista valokuvaliikkeistä ja parilta yksityishenkilöltä muuta kautta). Tilisiirtoon nähden Paypalissa on selvänä etuna nopeus. Muut edut ovat sitten juuri noita, jotka myyjää kohtaan ehkä ovat kohtuuttomia, mutta rehellisenä ja reiluna ostajana pidän niitäkin ihan hyvinä juuri mulle =). Yleisesti en ehkä niinkään.

Tilisiirrolla myyjän on kuitenkin helppo häipyä rahojensa kanssa, koska mitään varmistusta tuossa systeemissä ei oikein ole. Lisäksi se muutaman päivän viive vielä postittelun päälle saattaa ressata tavaraa odotellessa. Siksi ostaessani suosin kyllä Paypalia. Koitan välttää myydessä ;).

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Yleispätevä elämänviisaus. Kokemus puhuu.

3. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Toistasataa kauppaa on tullut tehdyksi ja vain yksi 10 kpl:een kinofilmierä jäi saapumatta Saksasta. Myyjä ilmoitti lähettäneensä, mutta jäi jonnekin matkalle. Enimmäkseen olen ostanut Saksasta ja Englannista.

Nyt tosin jännitän, saapuuko toinen Trip kolmeviitoseni, kun tiedotus on vähän puutteelista myyjän osalta. Mutta kyse on niin pienestä summasta, että ei harmita paljon jos ei tulekkaan.

Muuten on kaupat onnistuneet ja tavaran kunto on ollut sitä mitä pitikin, joskus jopa ylikin oman odotuksen.
    Maksu PayPalilla, jos mahdollista. Pankkisiirtonakin olen paljon Saksasta ostellut.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on kaikki ebay-ostokset menneet hienosti.
    Ei niitä tosin montaa olekaan, kolme.
    T Jukka

5. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    160
    63

Paska, Sveitsi ei ole EU maa. Tyhmä tajusi vasta kun oli tehnyt huudon. Mutta oliko se 50 euro maximi raja ettei mennyt tullia ja alvia. Ja vaikuttaako postikulut tuohon loppu summaan jos nyt satun voittamaan vai pelkkä tuotteen hinta?

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Postikulut kuuluu mukaan. Tullin sivujen mukaan rajana on 22 euroa, käytännössä kuitenkin ilmeisesti laskuttavat vasta jos se tullimaksun summa ylittää 10 euroa tms...

Nykyään tullia alkaa tulla vasta 150 euron jälkeen, mutta 22% ALVia laskutetaan jo tuosta 22 eurosta lähtien. Vajaa 50 euroa kuitenkin tarvitaan että se 10 euroa täyttyy.

7. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Ebaysta:

51 tehtyä kauppaa vuodesta 2007 lähtien. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia tuotteiden kanssa. Yleensä teen kauppoja suhteellisen korkeamaineisten myyjien kanssa, joka vähentää kusetusriskiä. Kerran tuli puoliksi toimimaton kamera ostettua, myyjä hyvitti puolet rahoista ja pidin laitteen (ja objektiivit). Joten ei valitettavaa, olen ollut äärimmäisen tyytyväinen. Tosin tilasin juuri riskillä lasin myyjältä, jolla ei ollut yhtään myyntiä vyön alla. Katsotaan miten käy, jotain (kenties tiiliskivi) on jo postissa kohti Suomea.

Tullista:

Tullin käytännöt ovat vähän vaihtelevat. Yleensä laskuttavat oikein hanakasti, mutta eilen hain tullista paketin, jonka kokonaissumma (arvo + postit) oli 70 usd. Itse esineen arvo oli kuitenkin vain 23 usd, jolloin tullitäti oli sitä mieltä, että kyseisestä paketista ei kanneta veroa. "Vie pois, ole hyvä".

Sinällänsä hämmentävää, koska aiemmin tullissa kymmenisen kertaa asioidessani paketeista on katseltu vain kokonaissummaa... Tiedä näistä.

8. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Laitetaan nyt tämä tänne, vaikka ei varsinaisesti eBay ostos olekaan.

Eli, varokaa nykyään puljua nimeltä Camera Leather. Se oli vielä jokin aika sitten ihan ok, jopa hyvämaineinen pulju. Ostin vuosi sitten sieltä nahat MX:ään ja jokunen vuosi sitten sama juttu erääseen toiseen runkoon. Ja kaikki meni hienosti ja viestin vaihto oli jopa mukavaa.

Nyt kuitenkin näyttää kaikki olevan toisin. Tilasin ja maksoin Paypalilla joulukuussa nahat uuteen MX:ääni ja Mamiyan runkoon. Vielä kalliimman puoleiset heidän valikoimastaan. Silloin käytiin parin emailin viestinvaihto tilauksen sisällöstä.  Sen jälkeen kaveri ei ole vastannut mitään. Ei edes siinä vaiheessa kun viime viikolla kerroin tekeväni ilmoituksen Paypalille. Ilmoitus kun pitää tehdä viimeistään 45 päivää maksamisesta. Eikä ole kuulunut mitään sen jälkeenkään. Eli jos en saa rahojani pois Paypalista, olen n. 80$ köyhempi. Nahkoja en enää odota saavani.

9. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Toistasataa kauppaa eBaystä. Ei pettymyksiä, vaikka kertaostos ollut joskus tonnin luokkaa. Auttaa paljon, kun kirjoittaa Keski-Eurooppaan saksaksi. Saa hyvän vastakai´un. Olen maksanut aina IBAN- ja BIC- tunnuksilla suoraan tililtä tilille.

10. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Vittu, just otti pois listoilta, saas nähdä kuinka käy.

11. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Kas vaan. Hyvä kun laitoit. Mullakin on parit "nahat" tuolta tuloillaan. Täytyypä tarkistaa tilanne.

12. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Tarkistin tilanteen Paypalin Resolution Centerissä. Myyjä ei ole vieläkään vastannut Paypalin hänelle viisi päivää sitten lähettämään viestiin . Jos hän ei vastaa seuraavan viiden päivän aikana (hänellä on siis yht. 10 päivää aikaa vastata) niin vaatimukseni hyväksytään ja rahat palautetaan.

13. evis

evis Member

499
    0
    16

Pakko kommentoida tuohon piilolasin ilmoitukseen. Minulla oli joskus kauanaikaa sitten ilo päästä ajamaan tutun isän Rellu 25:a, joka oli vuosimallia -84. Oli myös V6 kone, en muista kokoa.

Ei-niin-ranska-autoihin syventyneenä ulkokuori ei niin säväyttänyt, mutta tietysti iso auto oli kyseessä joten jee. Kuitenkin istahdus ohjaamoon hämmensi ja auto oli todella mukava ajaa automaattilootineen. Luxusluokan auto siis mutta nahkapenkkejä ei ollut. Muistaakseni siinä oli joku puhesyntetisaattori myös. Tolla olisi voinut lähteä milloin vaan ajamaan vaikka maailman ääriin. Aika elektroniikapeli toi silti oli vaikka auto oli -84!

Ainiin aiheeseen: Yksi halpa cd levy oli sitten piraatti. Enkku myyjä ja cd tulikin Valkovenäjältä siitä mitään mainitsematta. roskiskamaa.. Oma moka. Palautteita oli liikennevalon jokaisessa väreissä. Siltikin liputan että eBay on loistopaikka ostella :I

editoin tätä kun en viitsi aihetta nostella: Pari päivää sitten eräs amerikkalainen myyjä nosti ebayn kautta syytteen minua vastaan etten ole paypalilla maksanut tuotetta. Tuote on kuitenkin maksettu ylihintaisine postikuluineen ja olen saanut jopa kaupasta pos. palautteen. Erittäin mielenkiintoista! Kaveri ei ole kuitenkaan vastannut kysymykseeni että miksi näin kun tavara on selkeästi maksettu ja multa veloitettu :) Tässä tapauksessa kiitän itseäni että kama on maksettu paypal -systeemillä.

Alan ollakin sitä mieltä ettei eBay olekaan niin loistopaikka enää kun tälläkin oli palautteita reilusti. Bayhun näköjään mahtuu kauppiaita ääripäästä ääripäähän.

Taas editoidaan. Amerikaano tuli järkiinsä ja heitti vaan että "my account is a mess!" anteeksi pyydellen vehe tuli ennätysajassa amerikasta suomen tulliin :) jee. Kaiki taas hyvite.

14. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Mä oon aika ahkerasti ostiskellut tavaraa Ebayn kautta ja maksanut suurimman osan PayPalilla ilman ongelmia. Muutaman olen maksanut IBAN:illa. Suuria pettymyksiä ei ole ollut. Toimitusajat on välillä ollut aika pitkiä, ja kerran maksoin priority postit ja se tuli kuitenkin sillä hitaimmalla economy vaihtoehdolla.

Oikeastaan kaikki posteineen yli 45 euron arvoinen on jäänyt tulliin. Ärsyttävintä oli kun kerran perivät paketista veroja 10 euroa ja 13 senttiä kun se perittävän raja on 10... Tullin tätiä ei paljon naurattanut kun kysyin että missä sen joulumieli oikein on.

Mä sain pari viikkoa sitten tuolta Zorki kutoseen Griptac nahat. Toimitusaika oli kolmisen viikkoa.

15. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    160
    63

No tuo mun sveitsin kohteen huuto on ylitetty. Mites sveitsiin maksetaan jos ei myyjällä ole paypal tiliä. Vai onko tämä eu maksu, IBAN myös käytössä eu:n ulkopuolisissa euroopan maissa?

16. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Sveitsi kuuluu IBAN järjestelmään.

Edit: Kuten Usagi aiemmin mainitsikin, monessa maassa ollaan yleisesti täysin pihalla noiden IBAN maksujen kanssa. Kannattaa varmistaa että saat myyjältä tilinumeron lisäksi muutkin tarvittavat tiedot, mukaanlukien pankin osoitteen.

17. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Ite tilasin Camera Leatherilta nahat Tammikuun alkupuoliskolla ja tulivat postissa viikko sitten... ATK:sta luin, että jostain syystä sillä välillä kestää hiton kauan...mutta lopulta se saa ne lähetettyä.

18. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

:)

19. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Aika outoa. Kaveri ei vastaa emaileihin, ei minun eikä Paypalin... oma tilaus on siis tehty jo ennen joulua. Ja viimeiset emeilit on tilausta seuraavalta päivältä, sen jälkeen ei mitään. Oletteko olleet yhteydessä emaililla ko. kaveriin lähiaikoina ?

20. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Joo, lauantaina lähettelin spostia ja kyselin tilauksesta. Eilen sitten tulikin nahat postissa. Leimat oli lauantailta, mutta tuo lienee yhteensattumaa. Ehkä (?) . Anyway, kiittelin uudemman kerran spostilla toimituksen perilletulosta, ja nyt aamulla oli tullut vastaus jossa Morgan kiitteli pitkämielisyydesta :)

Viime kerran tilasin tuolta nahat muutama vuosi sitten ja taisi se jotenkin tällä tapaa silloinkin mennä :)