Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 9 Joulukuu 2008.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

22% alvia ilmoitetusta arvosta, ei tullia tikikameroista.

2. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

On se tuo digitaalisuuden verottomuus aika metka juttu: Onkohan Nokian lobbaama ?  harrastan myös kauko ohjattuja lentsikoita ja autoja. kaikki kamat menee lelutullin alle, paitsi radio-ohjaslaitteet (Digital radio-control unit). Ennen meni servotkin, mutta nyt niissä lukee "Digital servo"  ja ei mene tullia...

3. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Digitaalikamerat nimenomaan eivät ole verottomia, vaan tullittomia. Eikä ole olemassa mitään perussääntöjä "digitaalisuuden" verottamiselle; kamerat ja puhelimet ja kaikki muutkin määrittyvät omilla periaatteillaan.

Tuontitullien tärkein tavoite on suojella paikallisen teollisuuden kilpailukykyä. EU:ssa ei ole sanottavasti digitaalikameroiden valmistajia, joten ei ole ihmeemmin suojeltavaa (joku Leica on niin marginaalinen, että sen vuoksi ei tarvitse kiusata koko EU:ta.)

Nokiaa luultavasti kännyköiden mahdolliset EU-tuontitullit haittaavat vähemmän kuin muita valmistajia, koska valmistusta on Euroopassa paljon ja sitä on helppo järjestää tarvittaessa lisää.

4. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Ne ei nuo saksmannit ole kovin tottuneita vieläkään noihin IBANeihin ja SWIFteihin. Toissaviikolla jouduin kolmesti kysymään kaverilta korjausta numeroihin kun Nordean verkkopankki ei huolinut annettuja numeroita. Sain sitten oikeat luvut ja Rolleiflexin akkukotelo on nyt tulossa postissa. Kaveri kai näppäili ne pitkät litaniat käsin ja onnistui saamaan joka kerta uuden virheen aikaiseksi...

Muuten pitänee koputtaa puuta, kun ei ole pitkään aikaan tullut mitään ongelmia eBay ostosten kanssa. Päin vastoin mennyt tosi hyvin. Nykyisin osaa tosin jo katsella myyjän palautteet sun muut sillä silmällä ja välttää luonnostaan vähänkään epäilyttäviä.

Pari kertaa olen mielenkiintoisen kauppatavaran ja aavistuksen epäilyttävän kauppiaan kohdalla heittänyt hänelle jonkun triviaalin kysymyksen asiasta nähdäkseni vastaako ja jos vastaa niin mitä. Toistaiseksi näistäkin on tullut pääsääntöisesti mukavia vastauksia ja kauppoihin on päästy jos olen huudon voittanut. Pari kertaa vastausta ei ole kuulunut, ja olen itsekin antanut mokoman myyjän olla sitten ihan rauhassa.

Englantilaisten kanssa tuli  muutamia vuosia sitten pari hasardia kauppaa, eli suoranaisia huijauksia. Yksi selvisi eli sain rahani takaisin, mutta pari meni oppirahoihin. Jälkeenpäin ajatellen minun olisi pitänyt haistaa palaneen käryä näidenkin kohdalla maineen ja email vastausten viipymisen ja sisällön vuoksi.

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Saksalaisten kanssa saa kyllä noita SWIFT/IBAN -juttuja välillä tosissaan ihmetellä. Kerrankin multa paloi hihat ja etsin googlella lopulta pankin osoitteen, joka tuntui sopivan sen hepun antamaan kuvaukseen ja kas, se meni läpi ja maksu onnistui.

Siksi pyrin maksamaan paypallilla aina kuin vain mahdollista. Sinänsä tilisiirron pitäisi olla helppo, mutta joillekin on vaan niin vaikea laittaa niitä pankin täydellisiä tietoja.

Toki vastaavasti monet nahkahousu-güntheritkin antavat pankin yhteystiedot loistavasti.

6. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

En osta iibeistä kertakaikkiaan yhtään mitään ilman PayPal-maksua. Se on niin paljon turvallisempaa.

PayPalilla maksaessa oman luottokortin numero ei koskaan mene myyjälle asti. Mieti tätä kun maksat iibei-ostostasi vaikkapa tuonne itärajan taakse. Lisäksi iibeissä saa käytännössä aina rahat takaisin alle 500e ostoksissa kun maksaa Paypalilla ja tuote on sitruuna verrattuna nettisivulla annettuun kuvaukseen. PayPal vaatii myyjältä käytännössä aina vakuutetun postilähetyksen. Tämä toki maksaa muutaman euron lisää mutta eipä se juuri haittaa.

Ainoa haitta PayPalissa on oman maksutilin avaaminen ja sen "varmistaminen", joka tapahtuu maksamalla omalla luottokortilla 1$ PayPalin tilille. Tällä Paypal varmistaa että luottokorttisi on oikeasti olemassa ja se kuuluu sinulle.

Iibein lisäksi aika moni muukin nettikauppa hyväksyy nykyään PayPalin. En ole järin huolissani jos annan luottokorttini numeron Saksan Amazonille mutta jos haluan ostaa jonkun tuotteen fantsulla hinnalla "Vater nach der Arbeit" nettikaupasta niin PayPal antaa juuri sen riittävän lisäturvan.

Taisi mennä vähän mainostuksen puolelle. Varmistukseksi huomautettakoon että minulla ei ole kertakaikkiaan mitään muuta sidettä iibeihin tai PayPaliin kuin ostavan asiakkaan ja olen informoinut itseäni niistä ongelmista joita myyjillä on ollut PayPalin kanssa.

--# Mablo

7. J.Vuokko

8 192
    63
    48

No, tuo luottokortin numerolla pelottelu. En tiedä, mutta tuntuu vanhanaikaiselta.
    Kauan sitten oli "kiellettyä" ostaa netistä luottokortilla, mutta kyllä mä ostelin.
    Ostelin luottokortilla myös mm. italiassa ja muissa epämääräisissä maissa, joissa ei ollut mitään takeita mitä ylös höylätylle numerolle tapahtuu...

Itä-euroopan maat, no niistä ei ole kokemuksia. Luottokuntakin antaa kuitenkin turvaa.

Mutta kieltämättä Paypal on hyvä, itsekin myyn sen kautta valokuvia ulkomaille. Helppo ja huoleton, joskin myyjälle vähän turhan rankaiseva "verojensa" vuoksi. Paypal+ebay -yhdistelmässä on lisäksi se ongelma, että reklamaation helppouden vuoksi monet tekevät tahallisia reklamaatioita.
    Ostajalle hyvä, myyjälle paha.

8. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Sammon asiakkaat menettävät Luottokunnan palvelut.

9. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Onko sammolla asiakkaita vieläkin :O

10. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Aika harkkore asiakkaita ovat varmaan ne viime keväästä jäljelle jääneet, jos niiden korteilla ei voi edes netissä ostaa.... ;-)

11. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Ei ole, nurinhan virma on ollut jo pitkään.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

On ainakin yks, kun en oo jaksanut tiliä käydä lopettamassa... Rahaa ei kyllä tilillä ole muutamaa euroa enempää, kun uuden avasin OP:iin kesällä. Pitäs varmaan käydä se lopetus tekemässä, jos ne kohta lyö jotkut palvelumaksut mullekin, niin ei ehdi miinukselle mennä.

13. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Palvelumaksuilla pankki ei saa lain mukaan vetäistä miinuksen puolelle tiliä. Onneksi...  Tosin varmaan voivat pyytää palvelumaksut sitten tiliä lopettaessa.

Mullakin tuli OP Sammon keväisen katastrofin myötä :)

14. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

näinhän sitä kaiuttaa papukaijana muitten juttuja kunnes käpy käy.
    minä olen asiaa vastaan PayPal - Horror Stories, Lawsuits, Reviews, PayPal Problems

15. J.Vuokko

8 192
    63
    48

En tiedä kuinka paha paypal on, mutta myyjän kannalta se on kiusallinen korkeine taksoineen. Toisaalta, kuinka luotettava sitten on kilpailijan ylläpitämä kauhuskenaario-saitti? Kovin objektiivisena en sitäkään pitäisi.

Tuosta free merchantista on kovin vähän tietoa missään. Ainakaan mä en ole valmis sen käyttäjäksi kunnes huomaan että tutuilla on hyviä kokemuksia siitä.

16. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43

Erityisen kiusalliseksi PayPalin tuntee silloin, kun kyseinen firma päättää vetää tilisi lukkoon ilman mitään ilmeistä syytä ja mitään syytä ilmoittamatta. Kun se napsahtaa omalle kohdalle, ei ole mitään vaikeutta uskoa esimerkiksi Paypalsucks-sivuston juttuja.

Oma tapaukseni on sikäli poikkeuksellinen, että sain tilini käyttöoikeuden takaisin. Asiakaspalvelusta ei juuri pääse puhumaan. Myyjän kannalta tuo PayPal on kyllä totaalisesti perseestä. Vaan minkäs teet, kun moinen sätös kun on de facto -standardi...

-Topi Kuusinen

17. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Jep, kyllä tilisiirto on hyvä vaihtoehto jos se on tarjolla. Olkoonkin että Pay Pal tarjoaa ehkä maksajalle enemmän turvaa - mutta myyjän kannalta :S

Toisaalta olen huomannut, että jos ei ole paypalia listattu maksuvaihtoehtona niin kovin nihkeää on kauppakin.

18. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Kai olet pyytänyt heitä koekaniineiksi? ;-]

Itse en ole tullut koittaneeksi koko ebaytä myyntikanavana.

19. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Eu maksu toimii kaikkialla euroopassa suoraan tililtä ja tilille, Ebaylla tarvitsee olla vain käsittelykuluja varten hiukan rahaa luottokortitilillä, mutta joutuvat varmaankin siitäkin tinkimään kun lähettää käteistä heille. (tai tutun kautta Shekin USA:ssa)

20. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    160
    63

No yhden ebay huudon veteraanina:) mulla tämä ensimmäinen huuto meni nappii.
    Saksan kauppias oli oiken kärsivällinen mulle näissä maksu härölyissä, ei mennyt heti kohdilleen mulla kun ebay linkissä oli pay now. Maksoin sitten normi eu pankki siirrolla, kun kauppias lähetti iban tunnukset.
    (Sampo pankin kautta). Tänään objektiivi tuli ja kylkiäisinä uv-suodin.
    Vielen dank