Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 9 Joulukuu 2008.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Noniin, muualla meinasi eBay-aiheinen keskustelu lähteä sotkemaan toista keskustelua, joten herättelen täällä asiasta pientä keskustelun poikasta.

    Olen ostanut eBaysta ainakin 30 artikkelia, ehkä enemmänkin.

    Vain yhden kerran olen törmännyt tilanteeseen jossa myyjä selkeästi vääristeli tuotekuvausta. Kyseessä oli telepään Nikkor, jonka piti olla "Mint" ja mukana piti tulla vielä VV-suoja.
    No olin jo maksanut tavarasta, sopinut toimituksen ja myyjä sanoi laittavansa postiin. Sitten seuraavan kerran kun yritin ottaa yhteyttä niin tuli eBaysta ilmoitus jossa kerrottiin myyjän joutuneen bänniin syynä tavaran lähettämättä jättäminen.

    Säikähdin... Mutta linssi tuli kuin tulikin (tänäänkin on käytössä). Muuten kaikki oli ok, VV-suojaa vain ei ollut mukana eikä se kovin uuden veroinen ole. Pinta-naarmua ja painauma putkessa, sopivasti keskellä "ED AF-D" tms. hömppäpömppä-kylttiä.
    Optisesti ja mekaanisesti ok.

    En olisi kyllä maksanut noin paljoa jos olisin tiennyt ettei ko. linssi ole ulkoisesti uuden veroinen kuten myyjä väitti. Jälkeenpäin vänkkäsin sähköpostilla sitä VV-suojaa. Myyjä lupaili mutta ei sitä koskaan tullut.


    Muuten kaikki eBay-kauppa on sujunut varsin mutkattomasti. Tuote on ollut aina kuvauksen mukainen ja myyjät avuliaita (pl. UK-ONLY!!!! Britti-nirppanokat jotka eivät uskalla myydä saarensa ulkopuolelle).

    Kaikki ostokseni ovat olleet kuvausvälineitä. Etupäässä linssejä, mutta on sieltä jokunen runko, filmiperä, kompendi, skanneri, .... tullut hankittua.


    Mitens muilla? Onko huonoja vai hyviä kokemuksia eBaystä?


    (ps. pyrin ostamaan aina saksa/itävalta -akselilta jos vain mahdollista. Mutta paljon on jenkeistä, malesiasta, Hong kongistakin... )
     
  2. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Yli sata ostosta tehty, varmaan yli 80% kameroihin ja kuvaamiseen liittyvää tavaraa. Onkohan pari kertaa joutunut uhkaamaan jatkotoimenpiteillä kun ei ole myyjästä rahojen lähettämisen jälkeen kuulunut mitään. Toisella kerralla kauppa peruttiin ja toisella myyjä vihdoin ja viimein toimitti seurantakoodin. Mitään isoja pettymyksiä tavaran laadussa ei ole ollut. Kama ostettu pääasiassa euroopasta ja aasiasta.

    Eli summa summarum varsin positiiviset kokemukset. Tosin silmät kannattaa pitää auki. Kannattaa yleensä ostaa myyjiltä joilla on paljon positiivista palautetta ja kannattaa myös tarkistaa millaista tavaraa myyjä on myynyt. Jos kaikki palautteet ovat tarroista, t-paidoista, CD-levyistä yms., en välttämättä lähtisi ostamaan mitään kallista optiikkaa tyypiltä.

    edit: Ai niin, ja aina kun mahdollista, maksu luottokortilla käyttäen Paypalia. Jos tavara ei saavukaan, rahat saa takaisin viimeistään luottoyhtiöltä.
     
  3. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Paljon erilaista tavaraa on tullut vuosien mittaan hankittua ja pettymyksiä ei tule mieleen. Itse seurustelen pääasiassa sumujen saaren asukkaiden kanssa; jotenkin aistin, että siellä olisi hintapyynnöt enemmän kohdillaan kuin nahkahousuilla. Voi olla että olen väärässä.

    PayPal on tottakai ehdoton; monet myyjät vaativat ulkomaalaisilta ostajilta minimissään varmennetun PayPal-tilin ja joskus jopa useamman oston ostohistorian ja ~100% maineindeksin.

    Postikuluilla kikkailua näkee välillä. Itse pidän turhan korkeita postikuluja hienovaraisena vihjeenä, että ulkomaalaiset älköön vaivautuko. Toinen suosittu myyntitrikki on laittaa tuote ensin korkealla hinnalla "Buy Now" -listattuna innokkaampien ostajien kalastelua varten. Jos ei mene sillä kaupaksi niin sama tuote usein relistataan normaalilla huutokaupalla. Kikkana on tällöin laittaa tuotteen "Buy Now" listaus omalle My eBay-ostoslistalle seurantaan ja rauhassa odotella myyntiaika loppuun jolloin listalle tulee automaattisesti ilmoitus ja linkki "myyjä on relistannut tuotteen".

    Tuotekuvauksia on osattava lukea vähän samaan tapaan kuin asuntomyynti-ilmoituksia. Jos myyjä kehuu kameran olevan kaikinpuolin hienossa kunnossa mutta ilmoittaa että ei ole kuitenkaan kuvannut sillä niin se kannattaa lukea niin, että kamerassa luultavasti on vika, joka ilmenee vasta kuvattaessa. Jos myyjä lisäksi kieltäytyy palautuksesta niin tuote kannattaa jättää huomiotta tai antaa oma hintatarjous rikkinäisen tuotteen mukaan.

    Tarjouksia ei yleensä kannata jättää kuin viimeisillä sekunneilla. Käytän itse paljon "Snipe It" apuohjelmaa johon määritellään oma maksimitarjous. Ohjelma tarjoaa automaattisesti viimeisen 6 sekunnin aikana juuri sen verran että oma tarjouksesi voittaa maksimitarjoukseesi asti. Eipä tarvitse valvoa yöaikaan tarjouskilpailuja. Toinen kikka jota tulee käytettyä on tsekkailla onko muilla tarjoajilla automaattitarjoukset päällä antamalla itse joku pohjatarjous. Laitan kaikki tällaiset pienet huomiot omalle ostoslistalleni muistiin "Add Note" -toiminnolla.

    --# Mablo
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Kiitos ohjelmavinkistä! Olen menettänyt monta hyvää kauppaa juuri noiden viimesekuntien takia kun selain jumii tai jotakin ja ihmetellyt kuinka joku ehtii niin hyvin siihen väliin - ilmeisesti samalla ohjelmalla.

    Minä myös kirjoittelen paljon noita muistiotekstejä niin näkee onko huutoja jo, automaattikorotuksia, samoin tietysti kaikki myyjän kanssa käyty keskustelu postitustavoista jne...
     
  5. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Itse tarjoan yleensä viimeisellä minuutilla, tai sitten tarjoan jo aiemmin sen mitä olen valmis maksamaan, jos en ole seuraamassa huutoa reaaliajassa.

    Ei tartte jokaisen sentin välein olla korottamassa jos joku toinen huutaa kilpaa.

    Jos ei ole homma parista eurosta kiinni, niin ei todellakaan kannata viime hetkillä korotella tarjoustaan muutaman euron välein, vaan lyö sinne vaan sen maksimin minkä on valmis maksamaan ja tyytyy tappioon jos joku maksaa enemmän.

    Ei siihen mielestäni mitään ohjelmia tarvitse :). Toki voihan tolla periaatteessa jonkun euron joskus säästää, kun ei tarvitse kuin kerran laittaa tarjous.
     
  6. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Ja tuo toimii varmaankin vain ebayssa vai toimiiko myös kotimaisella huutelusivustolla?
     
  7. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    ei toimi.

    Mulla ostot on paljon onnistuneempia kuin esim. KEH ja B&WPhotosta on ollut. Noissa liikkeissa homma menee munille kun ei nää eikä oikein osaa kysyäkään tuotteista.
    ATK, Autoilu ja Valokuvaus juranssia ostellut.

    Myin yhden muutaman sadan makron italiaan kesällä. ostaja väitti ettei ikinä saanut opikkaa ja raha vähennettiin paypal tililtäni. Pariviikkoa myöhemmin myin englantiin opikan josta tuli valituksia ettei kunto vastaa esitettyä. mun moka oli ja ehdotin että lähetä takas ni palautan rahat. no joku vitun serbi siellä toisessa päässä alkoi että rahojen palautuksen jälkeen hän katsoo voiko lähettää. no paypal reklaamaatioon mentiin ja taas multa häipy satku tililtä.
    nyt vitutti jo niin paljon että annoin tilin mennä lukkoon ja jääväsin myynnit tuolla foorumilla vähäksi aikaa.
     
  8. Homer

    Homer

    24
    0
    1
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Sehän juuri Ebayssa on mukavaa, kun voi seurata huutojen kehittymistä ja määritellä niiden mukaan sen oman viimeisen huudon minkä vielä kellottaa sekunnilleen osuvaksi. Aina tietysti ei osu eikä voita, mutta tuottaa hyvän fiiliksen silloin kun voittaa muutamalla eurolla/dollarilla ihan parilla viimeisellä sekunnilla.
    Noin sadasta kaupasta pari on mennyt kiville ts. tavara jäänyt saamatta. Rahat on saatu niistäkin takaisin.
     
  9. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Ei kai se voittaminen ole viime hetkien nopeudesta kiinni, vaan siitä maksimitarjouksen summasta. Tarjoaa siinä viimeisen minuutin aikana sen mitä maksimissaan maksaa ja katsoo voittaako vai ei. Jos muut ei huuda niin sillonhan sen saa sillä summalla joka voittaa edellisen korkeimman tarjoajan.

    Kyllä sillä snipe it -softallakin häviää jos nostaa edellisen johdossa olevan tarjousta vain vähän ja muutkin laittaa snipe it:eillään viime hetken tarjouksia.
     
  10. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Olen. Aina ei saa ja joskus saisi, muttei haluaisi.
     
  11. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Jos aiheen otsikko olisikin "eBay - onko tullut ostettua hönöpäissä paskaa" niin pakko olisi myöntää näinKIN tehneensä :)

    Mulla on nykyään taka-aivoihin asennettuna eBay-filtteri, joka kieltää ostamasta niitä mielettömän hyviä tarjouksia, joita siellä tuntuu aina viikonloppuiltaisin löytyvän. Filtteriin on ohjelmoitu sääntö, että laitetaan kaikki ne mahtavat jutut vaan siihen omalle listalle ja katsellaan niitä sitten uudestaan vaikka aamulla. Toistaiseksi on toiminut - kunnes taas retkahdan.

    --# Mablo
     
  12. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?


    tuollain toimin ennen. Silloin voiton kanssa ei ollut yleensä ongelmia, mutta viime aikoina olen törmännyt tuohon viimesekuntien huutokisaan.

    Ehkä tarjoukseni ei nykyään ole sitten yhtä avokätisiä kuin ennen, mene ja tiedä.
     
  13. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Parannan hieman:
    -Kun kerran sivustot puhuvat lontoota tai berliiniä, en niistä mitään osta, myöskin on hiukan hankala lähteä esim. jenkkeihin peräämään tavaroitaan, jos niitä ei kuulu, toisin kuin kotoisassa Suomen maassa. (nenästä kiinni, puoli kierrosta oikeaan ja paluuna kierros vasempaan, välillä työntö- ja vetoliike, alkaa tavarat tai rahat löytymään)
     
  14. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Eihän sillä mitään väliä oo, meneekö kaveri ohi viikkoa ennen vai viime minuutilla? Jos kaveri on valmis maksamaan enemmän niin kaverihan sen huudon voittaa... Joten ei auta harmitella huudon häviämistä, jos ei laita sitä summaa minkä oikeasti on valmis maksamaan... ja vaikka laittaiskin niin ei auta silloinkaan, koska kaveri maksoi enemmän.

    Toki se saattaa harmittaa, että voittohuuto menee dollarilla ohi, mutta ei se ebay koskaan korotakaan sitä huutoa sen enempää yli toiseksi jääneen huutoa, joten voittajalla voi olla vaikka miljoonaa korkeampi maksimihuuto sisässä.

    Ainoa mikä tossa viime hetkillä huutelussa on hyöty, on se ettei "paljasta korttejaan" turhan aikasin, eikä "turhilla" huudoilla korota hintaa. Muuten voi yhtä hyvin laittaa saman tien sen 456,99 euroa sisään ja katsoa riittääkö vai ei.
     
  15. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Mä ostan vaan rajalasta ja ep-kamerasta, ne on halpoja ja hyviä!
     
  16. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Oon ostanu levyjä, kameravehkeitä ja jotain muuta. Saksasta, USA:sta, Australiasta ainakin. Maksut paypal:lla ja hienosti on pelannu.

    Yks Minolta 110 zoon katos, maksoin USA:n postikulut ja 0,95 usd itse kamerasta. Ei kuulunu kuukauden päästä ja kaveri sanoi että ei löydä kameraa mutta ei postin lappuakaan ja palautti rahat.

    Nyt oli yks homma mikä ei pelannu (kledjuja), ei ollu ihan niinku kuvaus. Laitoin homman eteneen ja paypal palautti rahat, kamat on vielä mulla. Lupasin palauttaa.

    Huuto.net ostin yhden Canonet ql17 joka piti olla ihan priima. Ei toiminu kuitenkaan ja huolto kertoi ettei kannata korjata lainkaan joten palautin ja sain rahatkin takas, pienen seurustelun ja selittelyn jälkeen tosin. Löysin paljon halvemmalla ehjän ep-kamerasta joten huuto.net ei mun mielstä oo kovin kummonen juttu. Ostan levyjä vaikka Mehikosta tai Argentiinasta pienemmillä postikuluilla kuin Oulusta.

    V-MS
     
  17. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Ebay on samanlainen harraste kuin autot tai kamerat. Välineestä ja keinosta tulee harraste. Mitä harrastat? No ebayssä kaupankäyntiä.
     
  18. Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Postihan sen suurimman tilin huutonetti kaupoista tekee... ~8,5€ / kauppa / paketti  ;D
    Ruotsin maalta tuli jalusta paketti, 4,30€, Suomessa tuli huutonetistä jalusta paketti 17€  ;D
    Onneksi sille on tulossa kilpailija (kuulemma)
     
  19. ∞

    Member

    458
    0
    16
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Onko automaagisella tai manuaalisella snipe-tekniikalla ylipäänsä nykyisin juurikaan merkitystä sen paremmin Ebayssa kuin Huudossakaan kun käytössä on yleisesti huutoautomaatti maksimihintaan saakka? Vaikka kuinka tekisit sen uuden tarjouksen viime sekunneilla, menee toisen huutajan automaatti sen ohi jos rajaa ei ole ylitetty. Ja ainakin huudossa on ehkä juuri snipe-estona sekin, että kauppa päättyy vasta 5 min viimeisen huudon jälkeen.

    Ennen vanhaan oli kaikki toisin. ;) Ostin muinoin Philipsin lippulaivamallin kuvaputkitelevision kotimaisesta uuden tavaran nyt jo edesmenneestä huutokaupasta (olikohan bidlet?). Huuto sattui päättymään sopivasti illalla kun olin töissä nopean verkkoyhteyden päässä. Synkkasin koneen kellon vielä varmuuden vuoksi johonkin verkon atomikellopalvelimeen. Sittenpä vain 5 sekuntia ennen päättymistä voittava huuto.

    Toinen asia on sitten se, että se TV oli ihan kakkaa ja viimeinen Philips joka tähän talouteen on tullut.
     
  20. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Vs: eBay - oletko kohdannut pettymyksiä?

    Tasan kerran olen pettynyt Ebaystä ostettuun tavaraan, eli se viimeisin Kievi jonka hankin, mutta sekin oli oikeastaan aika pienio ongelma. Eihän se myyjä voinut arvata, että ne nauhat menee poikki sulkimesta heti tokan koe laakasun jälkeen. Mutta vähän se harmitti. Kyllä siitä vielä peli saadaan, kiitos Piilolasin :)