Harrastaako monet täällä dialle kuvaamista ja onko tapana ollut prässätä diafilmejä? Saako semmosia kehityksiä helpolla nykyään, kun diaa ei taideta kovin monessa paikkaa edes kehittää.. pussifilmeille tuskin onnistuu prässit jne? Jos on kokemusta, mitkä filmit olis hyviä jos haluaa rakeista jälkeä? kuulemma ainakin kodakin E200
Täällä provinssissa on hieman tyyristä prässäillä ja crossailla, mutta jos haluaa raakana rakeista niin siihen minulla on lääke: Agfa RSX 200. Kaupassa kallista mutta ehkä voin venyä kädelläni pakastimelle saakka jollain hinnalla ;-)
Kodachrome 200 on aivan hurmaavaa rakeineen (ja sävyineen). Tosin sitä ei taida enää saada edes Hertelliltä. Sitä voi prässätä myös (500, 800), mutta maksaa muistaakseni 19 puntaa... joka tapauksessa niin paljon että jätän väliin. Kyllä kai dioja prässätään missä kehitetäänkin. Aika monessa paikassa E-6 prässäysmaksu on tupla normaaliin verrattuna. En ole kyllä diaa pariin vuoteen juuri kuvannut.
quiquern: asutko siis ulkomailla en oo kyllä vielä paljon diaa kuvaillu, ehkä pitäs reenata ensin, ettei mee kallis filmi hukkaan. hmm 19 puntaa, eli ei suomessa, mitenhän jossain eirillä tms?
Siis Kodachrome on aivan oma tapauksensa, jonka Kodak kehittää itse, nykyään (vai pian) vissiin rapakon takana (viime aikoina Sveitsissä.) Mutta tuo Kodachrome 200 on kyllä rakeista ilman prässäilyjäkin, ja normaalikehitys ja kehystys sisältyy hintaan. Mutta en tosiaan tiedä mistä sitä saisi Suomesta nykyään. Tavallisten E-6 filkkojen prässäysmaksu on ollut luokkaa 5e (eli se kehitysmaksu tuplana). Ja joskus otetaan sitten tuplamaksu ja silti unohdetaan prässätä. ... Ja ihan Sensiaakin olen joskus aikoinaan prässäillyt. Lähiliikkeessä ottavat joko kaksi pussia tai normaalin kehitysmaksun pussin lisäksi.