Oliskohan nyt neljäs kerta kun pyöritän E6:tta. Aikaisemmin on ollut ihan hyvää väriä mutta tälläkertaa... Mistä mahtaa moinen magentaan kääntyvä värisävy johtua. LÄmpötilat oli tarkasti kohillaan. Ajatkin melko hyvin. Toinen välipesu meni himpun pitkäksi ehkä 10s liikaa pesua CD:n ja Blixin välissä. Kemiatkin piti olla melko tuoreita. Filmi oli kyllä vanhaa ektachrome 100:a ja säilytetty missä lie mutta ei ainakaan koko aikaa pakastimessa. Olis kiva tietää jos jotain voi korjata ennenkuin alan pyörittämään noita 4x5 laakoja.
Vs: E6 prosessin murheet. Oho. Minulla on kerran tullut samanlaista, tosin tuoreelle kinodialle ja sen harvinaisen kerran kun teetin hyvämaineisessa labbiksessa referenssikehityksen toivossa... Silloin labbiksen mielestä prosessi oli kohdillaan mutta joku kyllä mätti. En saanut koskaan selvyyttä oliko kyseessä tuoreudesta huolimatta jotenkin pahasti lämpöpilattuun filmierään kuulunut rulla vai oliko syy kehityksessä. Jotenkin kehitykseen kallistuisin. Joku kontaminoitunut kehite (esim. blixiä päässyt astioiden mukana joukkoon tai jotain muuta joka on muuttanut kehitteen pH-arvoa) voisi tehdä tuon tapaista, mutta tekisikö noin vahvana?
Vs: E6 prosessin murheet. kerran on minulle vastaava tapahtunut, silloin epäilin kemikaalikontaminaatiota eli kakkosvaiheen pullon korkki oli todennäköisesti mennyt ykkösvaiheen pulloon... heitin litkut menemään enkä tutkinut asiaa sen syvemmin
Vs: E6 prosessin murheet. Voisko toi johtua vanhentuneesta, esim aurinkoa saaneesta filmirullasta. Pitänee testata tuoreella rullalla vielä kuvata muutama ruutu ja kehittää. Sillähän toi selviää.
Vs: E6 prosessin murheet. Ainakin lämpö ja vanheneminen tuottavat magentaa/violettia huntua, mutta tulisiko ihan noin vahvaa? Olen kuvannut 10 vuotta huoneen lämmössä olleelle ISO1600 -dialle, eikä siinäkään nyt niin kovin pahaa heittoa ollut vaikkei värejä voinut mitenkään kauniiksikaan kehua.
Vs: E6 prosessin murheet. Ei niillä välipesun pituuksilla niin väliä ole. Sulla on varmaan CD kaatunut.
Vs: E6 prosessin murheet. Ratkaistu Kyllä vika oli filmissä, vanha ektachromerulla on saanut varmaan kovaa lämpöä jossain historiansa vaiheessa. Tänään kehitin yhden tuoreen filmin ja värit on priimaa. Samat kemiat, sama prosessi.