Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

E10 ja katalysaattori

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 8 Maaliskuu 2011.

    Vs: E10 ja katalysaattori

    Suomessa tälläkään ei ollut vaikutusta. ;-)
     
  1. Vs: E10 ja katalysaattori

    Täytyy sanoa, että mä en ainakaan tiennyt, vaikka noiden kanssa jonkin verran olen työskennellytkin. Sen tiesin, että dieseliin on nuo eri vaihtoehdot, mutta bensiiniä olen pitänyt aika standardina tuotteena. Samaa Nesteen bensaa, mihin jokainen kauppias laittaa aina omat lisäaineensa.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: E10 ja katalysaattori

    ^  Joo aika lailla salatietoa taitaa olla. ;)  Helposti löytää Nesteen sivuilta sen sijaan:

    http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2707%2c3361
    * Neste-diesel -0/-10
    * Neste-diesel -5/-15
    * Neste-diesel -15/-25
    * Neste-diesel -29/-34
    * Neste-diesel -40/-44
    * Neste Green -diesel

    http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2C2655%2C2710%2C2734%2C2739%2C2708
    # Neste-bensiini 95 E10
    # Neste-bensiini 98 E5
    # Neste-pienmoottoribensiini 95


    Kolmesta erilaisesta tavallisille asemille toimitettavasta diesellaadusta (vuodenaikojen mukaan) olen minäkin vain kuullut.  Liekö sekään koko totuus, kun esim.  Lapissa jaellaan myös arktista laatua (-40/-44)?
     
  3. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: E10 ja katalysaattori

    No niin. Puhuin läpiä päähäni. Eipä löydy enää Nesteen sivuilta käyttöturvallisuustiedotteita kesä-, talvi ja välikausilaatujen bensiineille. Sorry.
    Kaksitahtiperämoottoreista sen verran, että kerran pantiin prutku käymään tärpätillä kun bensa oli loppu. Katku oli kyllä semmoinen, että ympäristölupa olis vissiin pitänyt hakea mutta kotiin päästiin. En muista moottorin merkkiä.
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: E10 ja katalysaattori

    Ei tarvitsekaan, koska tuotteiden "tuotetiedotteissa" on kuvattu kesä- ja talvilaatujen erot, joilla ei selvästikään ole merkitystä käyttöturvallisuuden kanssa.
     
  5. Vs: E10 ja katalysaattori

    Kysymykseksi silti vielä jää, että onko bensiinillä eri laatuja talvella ja kesällä, vai käyttäytyykö tuo bensiini vaan eri tavalla eri vuodenaikoina ja mitkä ne erot on, mitä siellä tuotetiedoissa on kuvattu. Minun tiedot on 90-luvulta, että niihin ei kannata täysin luottaa.

    Mvuori varmaan kertoo meille lisää noista eroista ja valottaa meille lisää tietämystä höyrylukko indekseistä.
     
  6. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: E10 ja katalysaattori

    Vielä 2009 löysin siis Nesteen sivuilta kolmen eri vuodenaikoihin soveltuvan perusbensiinin käyttöturvallisuustiedotteet. Enää en löytänyt. Idea oli siinä, että kylmänä vuodenaikana hapettimia lisättiin käynnistyvyyden parantamiseksi.
    Eron huomasi syksyllä (moottoripyörällä) lisääntyneenä kulutuksena, mitä hieman ihmettelin kunnes selvisi tämä vuodenaikaislaatujen vaihtaminen.
     
  7. Vs: E10 ja katalysaattori

    Tuo jenkkien bensatietämys ja korkeat oktaaniluvut olivat avainasemassa kun alkoivat rahdata englantiin jenkkien lentobensaa, silloin 105-110 oktaania. pystyivät nostamaan puritus suhdetta ja spitfireisä ja tehot nousi korkealla lennettäessä (xx% en laita lukua, sillä joku taas googlaa ja väittää huru ukoksi) sakuilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin ruiskuttaa alkoholia ja vettä sekaisin, sillä höyrystyvä vesi nosti puristus suhdetta, lyhytaikainen "paniikki apu" kuten meikäläiset mersulentäjät tiesivät.
    Tuo vesiruiskutus on tänäänkin oiva tuunausapu, sinne vaan imusarjaan kevyttä yläpilveä niin kyllä kulkee. Jokkisautojen "jokapojan tuunaus"
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: E10 ja katalysaattori

    Täällä kulmilla on yhdellä ukolla omatekoinen Rolls ja siinä semmoinen Spitfiressäkin käytetty V12, 37 litrainen.  Ei käytä työmatkoihin, kulutus on kuulemma maltillisessa ajossa 700 litraa tunnissa.  Kone on tietysti ahtamaton versio, 700-800 heppaa.  Spitfiressä  siitä kait revittiin kolmiportaisella ahtimella jotain 2400 pollea.  Kulutusta voi vain arvailla, mutta kauaahan niillä ei lennetty tankillisella.  Oktaanivaatimukseksi mainittiin jossain 150, joten jonniinverran lisäaineistusta litkussa on ollut.
     
  9. Vs: E10 ja katalysaattori

    Nyt mennään tosi OT:lle
    Tuossa, kun tuosta bensa asiasta aikoinaan vähän googlasin, tuli eteen hämmästyttävä juttu;
    natsi saksa ja jenkit ( Standard oil.co eli jutsku Rockefeller)  tekivät enne sotaa vaihtokaupan, sakuilla oli synteettisen kumin valmistuspatentti ja jenkeillä bensan valmistuksen tieto-taito Kivi ja ruskohiilestä. Vaihtoivat päittäin... Se takasi että sakuilla, vaikka olivat toisen maailmansodan aikana kauppasaarrossa, riitti bensaa ( tosin matalaoktaanista) yllin kyllin kunnes Ruhrin alueen kivihiili/bensajalostamot pommitettiin maan tasalle. Sitten alkoi sakujen sotakone yskiä. Mersuja  ja Focke Wulffeja riitti jonoksi asti niinkuin panssareita, mutta menovettä ei. Olisi Hitler painunut suinpäin Egyptistä läpi Saudi Arabiaan, niin ei olisi alkanut yskiä. Eivät edes saaneet hallintaansa Bakun öljykenttiä, kun Stalin käsitti mikä on olennaista sodankäynnissä.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: E10 ja katalysaattori

    Näin se taisi mennä.  Paha on lentää ilman bensaa, ja  osin ehkä bensan, osin moottoriteknologian takia britit saivat ylivoiman ilmassa jo ennen kuin jenkit toivat koneensa Englantiin.
     
  11. Vs: E10 ja katalysaattori

    bensaa saivat jo taisteluun Englannista  ja Packardin tekemiä Rolls Royce/ Allison myllyjä spitteihin istutettavaksi. Toinen OT juttu on että jenkit keksivät laittaa Shermanneihin kaksi moottoria, toinen söi sakujen sotasaalis matalaoktaanista ja toinen niitten omaa parempaa bensaa, jos kävi kämmi että panssari sai osuman moottoritilaan, toinen mylly yleensä vielä toimi että päästiin omien puolelle remppan.
     
  12. Vs: E10 ja katalysaattori

    Hmmm... käsittääkseni Packardin tekemiä Merlineitä ei laitettu kuin Mustangeihin, mutta olkoon.

    Tuosta kahdesta moottorista Shermaneissa en ole kuullutkaan. Luulin aina että sakuilta ei juuri sotasaalisbensaa jäänyt kun monen heidän Tiger divisioonansa taistelu länsirintamalla katkesi polttoaineen loppumiseen. Epäilen....

    Mutta kai tiedätte millä lempinimellä saksalaiset kutsuivat Shermaneja? Ronson ja tommy cooker. Ronsonin mainos ennen sotaa oli että "tulta joka kerralla" tai suurinpiirtein sinnepäin. Tommy cooker on aikalailla itsensä selittävä.

    Yhtä Tigeria vastaan tarvittiin vähintään viisi Shermania. Tämä siksi että edes osa ehtisi joko kiertää Tigerin taakse josta heidän aseensa tehoavat vähän kauempaakin, tai sitten että joku pääsisi riittävän lähelle jotta Shermanin tykki tehoaisi edesta Tigeriin. Niistä viidestä ei tietenkään kovin moni jatkanut enää taistelua, mutta suurvallalla oli millä mällätä. Sherman oli lelu verrattuna saksalaisten ja venäläisten vaunuihin, mutta niitä leluja oli liian monta. Se yhdennentoista ryssän syndrooma siis sielläkin.
     
  13. Vs: E10 ja katalysaattori

    Kyllä niitä varmaan tuotin myös ihan moottoreinakin, mutta sen lisäksi myös ainakin Canadassa tehdyissä Mosquitoissa ja myös yli lennetyissä Lancastereissa...joiden teko atlannin länsipuolella oli itsellenikin yllätys.
     
  14. Vs: E10 ja katalysaattori

    Voi olla että tuotiin moottoreinakin. Sen tiesin että Lancastereja ja Mosquitoja tehtiin Kanadassa, niin tehtiin myös Blenheimejä (Bolinbroke) sekä Swordfishejä.
     
  15. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: E10 ja katalysaattori

    Kun nyt kerran meni off-topiciksi...
    Packardilla oli Rolls-Royce-lisenssivalmistuksessa ongelmia. Merlinien kiertokanget (kevytmetalliseosta) murtuivat. No Englannista tutkija paikalle. Pähkäili pitkään, kunnes huomasi, että koneistajat kaatoivat väljähtyneet Coca-Cola pullon pohjat lastuamisnesteen joukkoon, kun eivät viitsineet viedä pois. No cokiksen sisältämä fosforihappo yms. aiheuttivat kevytmetalliseoksen kiderakenteessa heikentäviä muutoksia, jolloin kiertokanget käytössä napsahtelivat.
     
  16. Vs: E10 ja katalysaattori

    Nyt kun mennään ihan offtopicissa eli ajanvietteen puolella, tuossa kuikurilta aikkoinaan nappamassani linkissä Spitfiteistä  oli yksi aika hupaisa/karmaiseva detalji. Spitit oli muuten helppo tehdä mutta tuo ellipsimäinen siipi. nuo juopot ja lakkoilevat rakentajat tekivät senverran surkeata jälkeä että yhtä runkorakennuslinjaa varten tarvits olla kolme siipilinjaa, senverran hidasta ja hapuilevaa oli niiden valmistus. lakkoilevaa... joo, pubielämään tottuneet tyypit menivät jopa lakkoon, kun samaan aikaan sakuissa mersujen maanalaisissa kokoonpanotehtaissa naiset ja orjat busasivat mersuja kasaan, ok helpompi rakenne mutta silti...
     
  17. Vs: E10 ja katalysaattori

    Sorry pojat, jututn menivät toisinpäin ( tsekkasin vähän) Allison myllyt mustangeissa korvattiin merlineillä euroopan teatterilla, kunnes general motors kehitti pakokaasuturbon allisoneihin, Tällöin kampiakseleita ei rasitettu  tuplastage ahtimien vuoksi vaan korkealla turbo sähköohjatulla kaksitehokytkimellä teki allisoneista ylivoimaisen.
    Allisoneja on sitten käytetty kaikenlaisessa kisahupileikeissä  menestyksellä, mm unlimited hydroissa, Mustang air race lentsikoissa ja nopeusennätysautoissa. 2500 pollea kelpaa moneen käyttöön.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: E10 ja katalysaattori

    Iltalehden juttu Tekniikan Maailman jutusta. 

    "TM:n mukaan E10 lisää polttoaineen kulutusta 98:iin verrattuna keskimäärin kolme prosenttia, mikä vastaa suunnilleen polttoaineiden hintaeroa."

    Tekniikan Maailma: E10 käy yhtä kalliiksi kuin 98 | Autot | Iltalehti.fi


    Iltalehden omia juttuja.  :D "Kumpaakin perheemme autoon E10:n pitäisi käydä, mutta ongelmia ilmeni heti. Volvossa ensimmäisellä käynnistyksellä tankkauksen jälkeen mittaristosta tuli joulukuusi kaikkine valoineen, eikä auto käynnistynyt. Kun laitettiin 98-oktaanista tankkiin, niin heti toimi"  E10:n myynti romahti - tässä Pekkarisen ratkaisu | Autot | Iltalehti.fi
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: E10 ja katalysaattori

    Blenheimejä tehtiin Suomessakin, Tampellan tekemillä moottoreilla.