Vs: E10 ja katalysaattori Olen "jonkinlainen" automies, Uusi E 10 bensa sisältää 10% alkoholia ja se alkoholi vaatii selvästi rikkaamman seoksen, muuten lämpötilat nousee. kun pakolämpötilat nousee, kärsivät venttiilit ja katalysaattorissa saattavat möhnät lähteä liikkeelle ja tukkia sen. Tuo seoksen "rikastuminen" tapahtuu uusissa autoissa automaattisesti, esim moottoritieajossa on E10 kulutus jo huomattavaa luokkaa. Vanha "superbensa" eli esim Shellin Vpower, sisältää niin paljon happea, että kulutus itseasiassa laskee kun siirrytään tuosta vanhasta 96 litkusta 98+ bensaan, puhumattakaan sitten verrattuna E10 "bensaan" Uutisissa oli: aikaisemmin 96 käyttäjiä noin 90% ja 98 käyttäjiä 10%. Nyt E10 käyttäjiä 60% ja korkeampioktaanisen käyttäjiä jo 40% Ei siinä muuta eroa ole kun että lorauttavat tankkiautoon vähän eri esansseja ja rahastavat sen mukaan. Noin niinkuin bensafirmoille...
Vs: E10 ja katalysaattori "Jonkinlainen automies" elelee hiukan omissa historiamaailmoissaan... Se 96 poistui pumpuista jo -94. Eihän siitä nyt niin kauan ole, mutta ei se tähän puheena olevaan juttuun mitenkään kuulukaan...
Vs: E10 ja katalysaattori 98E:tä vaan tankkiin, jää muuten auton täydet tehot käyttämättä. Sekin on kokeiltu juttu että kulutus laskee jo 95En ja 98E:n välillä 98 puolelle. Saati sitten jos vertaa 98 ja E10. Etanoli on luovan ihmisen polttoainetta, ei auton! Itse ainakin ajelen mielelläni täysillä tehoilla ja juotan autolle sitä mitä sille kuuluukin.
Vs: E10 ja katalysaattori Nää on kyllä ihmeellisiä juttuja. Sitä etanolia kun on tähänkin asti ollut se max 5% siinä E95:ssä. Miten sen pitoisuuden nostaminen max 10%:iin nyt yht äkkiä aiheuttaisi kaikenlaista ongelmaa, palaneista kateista ja viallisista antureista aina etanolin tiivistymiseen öljyn joukkoon ja sitä kautta koko moottorin ennenaikaiseen kulumiseen, kun ennen ei ollut mitään ongelmaa. Ainii, mulla vuotaa autossa bensaletku. Etanolin syytä varmaan siis sekin.
Vs: E10 ja katalysaattori No niinpä. Kaiken lisäksi se on tosiaan max - missään ei ole sanottu, että sitä olisi vielä edes lisätty...
Vs: E10 ja katalysaattori 2009 Minissä kulutus on laskenut 95:stä 98:n siirryttäessä. Ekymppiä en ole tankannut lähinnä tuon kulutuksen nousemisen pelossa. Täytyy ajaa tilastovuosi loppuun että saan kunnon statsit uudesta bensasta. Ehkä 2012 on sitten E10 vuoro.
Vs: E10 ja katalysaattori Vastuutonta on ainakin biodieselin tuottaminen, joten onko tässäkään tapauksessa paremmin? Näin ohjelman palmuöjyn tuottamisesta, jossa metsät hakataan ja ihmiset ajetaan pois luonnonmukaisista elinkeinoistaan kerjäläisiksi. Tässä viitataan myös tuohon ohjelmaan, muttei se enää näy Yle Areenalla. Kyllä, olen ollut huomaavinani eron moottorin toiminnassa 98E:n verraten. Mutta riippunee myös autosta milloin ero on selkeä. Itselläni 240 Volvo 200B (kaasutin) koneella. Siinä paremman bensan vaikutukset näkee ja tuntee niin selvästi, etten ole kertatankillista enempää matalaoktaanista 95E ikinä tankannut. Mutta toki säädöt aina sytytysennakkoa myöten vaikuttavat - korkeaoktaaninen palaa hallitummin, ei niin 'räjähtäen' kuin matalaoktaaninen, ja siksi myös autot on suunniteltu (säädetty) tietylle bensiinille. (Höpisen vanhoja vanhan auton omistajana. Nykyautoissa voi olla myös automaattisesti säätyvää tekniikkaa, mitä en tunne.) Asia on verrattavissa siihen, kuinka kaasuttimen rikkaammalle säätäminen aiheutti heti kulutuksen laskun reilusta yhdeksästä litrasta alle yhdeksään sekalaisessa ajossa. Ei tarvinnut enää painella kaasua samoin vaan ihan "pintakaasulla" veti jo hyvin. (Säätö asetettiin Volvon ilmoittaman säätöarvon ylälaitaan. Säätäjä harrasti kilpa-autoja ja hieman epäilin hänen juttuaan koska minä olen mitä rauhallisin ajaja, mutta onneksi annoin säätää mielensä mukaan. Sanoi että korjaamoilla tehdään yleensä se virhe että säädetään alarajoille.) (Solex-kaasuttimessa on vain ns. tyhjäkäyntiseosruuvi. Suurilla kierroksilla se ei enää vaikuta vaan silloin aine kulkee isompien kiinteiden kanavien kautta. Mitä isommat kierrokset, sitä vähemmän tuolla seosruuvin säädöllä on vaikutusta.)
Vs: E10 ja katalysaattori Olen ilmeisesti täysin poispilattu, rellu turbossa kun on tunnistimet bensan laadulle, jotka sitten säätävät automaattisesti sekä sytytysennakon, ahtopaineen, seoksen että kierrosluvun rajoittajan. En kun kerran kokeillut tuota täysalkoholia eli 85 E:tä, auto ei edes suostunut käymään tyhjäkäyntiä ellei antanut kaasupoljinta puoleenväliin, silloin hyökkäs parisataa pollea heti kehiin. Yleensä hampaita kiristellen tankkaan Nesteen 98 kamaa, jos ei muuta ole tarjolla, aina yleensä V power 98+ joka on VM;n testien mukaan ainakin kesällä 102 ja jopa yli oktaaniluvultaan, ja turbo laulaa...
Vs: E10 ja katalysaattori Noista korkeampioktaanisistahan on hyötyä korkeampiviritteisissä koneissa, joissa on "riittävät" puristukset. Moottorit toimivat 95:llä "nakutusrajalla" ja moottorinohjaus kompensoi sitä siirtämällä mm. sytytystä pois optimista. Moottorimalleissa ja niiden ohjauksissa on niin paljon muuttujia, että kukaan ei osaa ennustaa miten joku tietty moottori toimii korkeampioktaanisella. Hyvin tyyppikohtaista. Kulutuksen putoaminen on kait aika teoreettista, koska suurin osa ajosta kuitenkin tapahtuu kaasuläppä vain hiukan auki, jolloin nakutusta ei muutenkaan pääse tapahtumaan. 98 ja 95 energiamäärä on kuitenkin aika sama. 98:lla tosin jonkun verran hitaampi palonopeus, josta jotkut koneet varmaan hyötyy.
Vs: E10 ja katalysaattori Ei ole teoreettista. Minulla ainakin bensa mersulla tippui bensan kulutus hiukan yli litralla kun laitoin W-Power bensaa verrattuna 95E bensiiniin. Se muuten kulutti matkassa 6 litraa bentsiiniä. Kaupungissa 9l ja litra tai hiukan enemmän lisää noihin lukuihin kun oli kyseessä 95E.
Vs: E10 ja katalysaattori Teoreettinen oli vähän huono sanavalinta. Yritin selittää sitä, että vaikka maksimiteho korkeampioktaanisella kasvaisikin, ei se vielä tarkoita että kulutus välttämättä putoaisi.
Vs: E10 ja katalysaattori Minun romussani on reaaliaikainen kulutusmittari, joten voin saada lukemia esim kaupunkiajosta tai moottoritieajosta erikseen. hauska piirre on kun ajaa (ulkomailla) moottoritietä, suomen nopeusalueella vitosvaihteella noin 2500 rpm eli 110-120 km/h on kulutus 12l/100km, kun nostan nopeuden noin 150km/h eli yli 3500 rpm tulee turbo mukaan ja ahtopaine on noin 1,2 bar. kulutus laskee 9-9,5l/100km kylmällä säällä ( enemmän happea) olen päässyt sataa viittäkymppiä 8 litralla satasella joka on jo aika hyvä tulos. sitten kun lataa pedaalin tiskiin ja nopeus nousee rajoittajalle eli 250km/h ja kierrokset 7000 rpm tuntumaan ( ahtopaine 1,6 bar) on kulutus 35l/100 km. vaikka auto kestäisi sitä vaikka koko päivän, niin lompakko ei...
Vs: E10 ja katalysaattori Olisiko ollut joku parisataa tarvikekatalysaattori väliin hitsattuna. Juurikin VW. Ja on jo pari kertaa katsastettu ja päästöt mitattu riittävän pieniksi.
Vs: E10 ja katalysaattori Kuulopuheita ja maallikon maalaisjärkeä, mutta: Että katti menee pilalle, voi kieliä ongelmasta moottorissa. Kattiin tulee vääränlaista epäpuhtautta, joka 'tukkii' sen.
Vs: E10 ja katalysaattori Tai moottorin sähköisessä ohjausjärjestelmässä. Kevättalvi on kuulemma otollista aikaa kaikenlaisille sähköhäröille.
Vs: E10 ja katalysaattori Ei joo kauheasti vaikuta kulutukseen korkeampi oktaaniluku. Mä ajelin aikanaan jonnin verran sillä sinisellä bensalla, eli 100LL ja kulutus pysyi ihan samana. Ehkä tehoa sai vähän enemmän tai sitten vaan kuvitteli. Noita katalysaattoreitahan meni aikanaan paljon rikki just kun tankattiin sitä vanhaa, oliko se nyt sitä 96 bensaa, jossa lyijy pilasi sen platinapinnoitteen. Näillä nykyisillä bensoilla en kyllä uskoisi olevan mitään vaikutusta tuohon. Etanolissa ei varmaan ole paljoa muuta ongelmaa, kun että se antaa vähemmän tehoa, sitoo vettä ja kumiosien kestävyydestä ei oikein vielä tiedetä tuon kanssa. Sitten on vielä se eettinen ongelma, että onko oikein käyttää köyhien maiden viljelypinta-alasta lohkottua sokeriruokoa bensan lisukkeena tai käyttää syötäväksi kelpaavaa ohraa samaan tarkoitukseen, vielä kun sen etanolin valmistukseen menee enemmän energiaa kun mitä se luovuttaa.
Vs: E10 ja katalysaattori Lumevaikutus on autoilussa vahva: tankataan samaa p*kaa aina ja kummasti on kulutuksissa eroja. Ja jos jotain tiedetään, saadaan helposti 15%-20% eroa, pelkillä ajotapamuutoksilla. Tarkoitus toki ei ole "ohjata" tulosta. Ihminen vain on sellainen; ohjautuva.
Vs: E10 ja katalysaattori Sen oikeanpuoleisen pedaalin asento vaikuttaa aika paljon kulutukseen. Ainakin minulla mittarin näyttö vaihtelee 2,5 ja 45 litran välillä riippuen siitä paljonko turbo antaa painetta.
Vs: E10 ja katalysaattori Kuinka moni tietää sitäkään, että Neste jalostaa myyntiin kolmea perusbensiinilaatua? Kesä-, talvi- ja välikausilaatua. Hirveästi näissä liikutaan ihan "musta tuntuu" -perusteilla. Ja lorotetiin jäänestoa tankkiin. Saksassa ennen sotia käytettiin bensiiniä, jossa oli jopa 25% etanolia. Hyvin pärjäsivät. (Muistaako kukaan sitä älämölöä, mikä syntyi siirryttäessä lyjyttömään. Amerikassa tämä varhemmin tapahtunut muutos oli muuten havaittavissa jopa eri osavaltioiden koululaisten oppimistuloksissa - lyijy on hermomyrkky.)