Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

E-M1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 26 Elokuu 2013.

    Vs: E-M1

    Tämä on pakkohankinta, toivottavasti ennakohybe osoittautuu todeksi. Itseäni ei enää haittaa 4/3:n yhteensopivuusongelmat (sovite+heikko jatkuvatarkennus), sillä olen myynyt, kahta lukuunottamatta, kaikki 4/3 linssini. Hieman harmittaa se, että tuo uusi 40-150 millinen tulee vasta kesän 2014 jälkeen kauppoihin. Tuskin tulee hommattua edes 12-40 millistä, sillä tuo on  juuri se polttovälialue jota en kaipaa, joku kiinteä valovoimainen laajakulma ajaa meikäläisen käytössä saman asian (revontulikuvaukset). Reissulinssinä käytän 14-150 millistä (Oly), joka on mielestäni aivan riittävän hyvä 11x zoomiksi ja yleisobiskaksi.
     
  1. Vs: E-M1

    Ainahan se! Nikon D600:n hintainen kamera, mutta uudempana kuvanlaatu varmasti paljon parempi!
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    E-M1:sen myötä haudataan sitten se arvailtu E-7, eikä 4/3 runkoja tai uusia objektiiveja enää tule, vanhojen valmistusta kuulemma jatketaan niin kauan kuin kysyntää riittää.
     
  3. Vs: E-M1

    ... minusta vaikuttaa ensinäkemältä ja -lukemalta melkoisen mukavilta "parannuksilta" monelta osin E-M5:een nähden !!
    Kehitys kehittyy :) ... eli oikeaan suuntaan Olyn osalta ja omalta kantiltani kurkkien :)!  Hyvä kahva (EM-5:n lisä/lisä-kahvan jälkeen  oli aivan perhanan hyvä käsiteltävyys)  jne... tuollahan ne aiemmin tulivatkin muut parannukset luteltua!!

    Nyt vain pitää odottaa E-PL5.n ja EM-D E-M5:n kera, milloin tämän uutukaisen hinta laskee sopivalle tasolle !!

    Suunta on tosiaan hyvä !!!
     
  4. Vs: E-M1

    Juu; koko ja hinta nousee. Ja jos pellit ja tarrat pysyvät kiinni nin aina parempi!
     
  5. Vs: E-M1

    ... justiinsa niin :) !
     
  6. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
  7. Vs: E-M1

    Valistakaas nyt kun en ymmärrä: mikä tässä värkissä nyt on niin hienoa? Ei noissa spekseissä ainakaan mitään järisyttävää uutta mun silmään sattunu. Ja ihan oikeesti tää ei oo provo, vaan ihmettelen oikeasti. On nimittäin ajatuksissa jossain vaiheessa hankkia ehkä jotain toista kameraa, joka todennäköisesti olisi sitten MFT tai Fujin X-runko.
     
  8. Vs: E-M1

    Tämä on ihan uusi malli. Vuoden päästä kukaan ei puhu tästä mitään.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: E-M1

    Mulle:
    Pienehkö peilitön järjestelmä, joka ei ole iänikuinen pokkarista viritetty vaakakuvakamera. Pystykuvakahvan saatavuus tekee siitä kameran, ilman sitä se ei olisi mulle olemasskaan.
    OM-D:hin verrattuna  verrattuna ISOn alkaminen 100 on tervetullutta, samoin velttosulkimellisen vitiosCanonien omistajana salamasynkka-aika 1/320 sek olis kiva.

    4:3 kuvasuhde olis mulle todella optimi, kökkö 2:3 formaatti oksettaa.

    Aika moneen paikkaan pikkukennoinen sopisi, vaikka kinokennoisesta en meinaa luopuakkaan.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    Ja valistajaksi sitten ryhtyy Kuikero joka ei ilmeisesti ymmärrä m43 formaatista ja kameroista yhtään mitään, mutta on pakko kirjoittaa oma "nokkela" heitto josta ei ole kenellekään hyötyä.
    Jos ette ymmärrä muuta kuin monotonista kohtalaisen simppeliä ja vajaata speksi-infoa, niin sitten on todella pitkä matka ymmärtää mitä mm E-M1 tarjoaa kuvaamiseen.
    Tietämättömille ehdottaisin tuon Potkan blogissa olevan ensikokemustekstin lukemista kaikkine erillisine aiheineen mm koskien AF:sta.
    Osoite on edellisellä sivulla samoin kuin sulantobloginkin.
     
  11. jaans

    jaans Member

    38
    0
    6
    Vs: E-M1

    Samassa koko- ja painoluokassa E-M1 kameran kanssa on saanut jo vuosia peilijärkkäreitä, jotka eivät ole "pokkarista viritettyjä". Niissä on tosin isompi kenno ja ne ovat huomattavasti halvempia.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    ISO 100 on löytynyt halvimmistakin peilijärkkäreistä jo vuosia. Salamasynkassa peilijärkkärit taitavat yltää 1/200 sekunnin aikaan. Jos 1/200 vs 1/320 sekuntia on ratkaiseva, on mahdollisesti jollain tasolla perusteltua maksaa E-M1 rungosta moninkertainen hinta verrattuna isompikennoisiin peilijärkkäreihin, jotka ovat samankokoisia ja painoisia kuin E-M1.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Croppaamalla säästää rahaa. Sillä 2:3-kuvasta saa 4:3 kuvan ilman uuden kameran ostamista, jos jostain syystä pitää 4:3 kuvasuhteesta enemmän.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Jos pieni kenno kiinnostaa, suosittelisin ennemmin pokkaria. E-M1 ei ole niin paljoa kinokennoista järkkäriä pienempi, että se kulkisi käytännössä helpommin mukana.

    Itse olen miettinyt ja koittanut selvittää, että onko APS-C kennoisen peilijärkkärin kokoisen mft-kameran hankkimisessa näillä hinnoilla järkeä. Toistaiseksi olen tullut lopputulokseen, että ei kyllä ole..
     
  12. Vs: E-M1

    Kameran hyvyys ei ole speksiluettelossa. Se ratkeaa kunkin omaa käyttötarkoitusta vasten. Tuossa ylläkin jaans antaa RB:lle speksiperustaisia ohjeita, joilla ei ole mitään tekemistä RB:n tarpeille ja mieltymyksille kameran suhteen.
     
  13. Vs: E-M1

    Tupla
     
  14. Vs: E-M1

    Joku ei vaan kykene olemaan puhumatta muista keskustelijoista. Jännä mania sinänsä. Sekin että sanoo heti perään mainosta asiatekstiksi. Toki Helkaman tuntien en ihmettele ;-)

    Muta palataan markku vuoden pästä asiaan ja katsotaan kumpi taas oli oikeassa ;-D
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: E-M1

    Croppaamalla säästää rahaa. Sillä 2:3-kuvasta saa 4:3 kuvan ilman uuden kameran ostamista, jos jostain syystä pitää 4:3 kuvasuhteesta enemmän.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Jos pieni kenno kiinnostaa, suosittelisin ennemmin pokkaria. E-M1 ei ole niin paljoa kinokennoista järkkäriä pienempi, että se kulkisi käytännössä helpommin mukana.

    Itse olen miettinyt ja koittanut selvittää, että onko APS-C kennoisen peilijärkkärin kokoisen mft-kameran hankkimisessa näillä hinnoilla järkeä. Toistaiseksi olen tullut lopputulokseen, että ei kyllä ole..
    [/quote][/QUOTE]

    Toistakymmentä vuotta on tullut APS-C kennollisia omistanut, croppaillut ja arvuutellut kuvaustilanteessa oikeaa rajausta. Tussilla tähyslasille olen rajausmerkkejä viritellyt. Olis kuitenkin kivempi rajata heti oikeaksi.

    Velttosulkimelliset 5D Canonit eivät pääse aina edes 1/200 sek ajoille ilman reunan tummumista, paremmilla peilikameroilla tämä on hallinnassa. Tuo ISO 100 on parannusta vanhemman OM-D:n pienimmälle ISO 200:lle. Oma eka roppanadigijärkkäri oli pienikennoinen & ISO 200 & salamasynkka 1/180 ja se ei mun tarkoitukseen ollut häävi.

    Pokkaria en tarvitse, mulla on kännykkä. Kameran ei tarvitse olla aina mukana pidettävä, mutta kinokalustoa raahatessa tahtoo selkä pettää jolloin on käynyt mielessä hieman kevyemmän järjestelmän hyvät puolet.  Tässä kyseisessä Olympuksessa on kieltämättä ominaisuuksia mistä tämmönen vanha digijäärä on kiinnostunut.
     
  16. Vs: E-M1

    Mitä esim. verrattuna siihen edelliseen Olyyn, tai vaikka Canonin 100D-runkoon?
     
  17. Vs: E-M1

    Compact Camera Meter