Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

E-M1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 26 Elokuu 2013.

  1. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
    Vs: E-M1

    http://www.clasohlson.com/fi/Aurinkokennolla-toimiva-varavirtal%C3%A4hde-4000-mAh/38-5357 USB liittimestä saatavat 5volttia eivät riitä kameralle, BLN-1:nen antaa 7,6volttia/1220 mAh, mikäli tuossa classohlsonin virtalähteessä on 12voltin lähtö niin jostain Kiinan laturista rakentamalla varavirta systeemi voisi onnistua (noissa Kiinaebayamatzon latureissa on autolataus mahdollisuus).
     
  2. Vs: E-M1

    Täh
     
  3. -jf

    -jf

    17
    0
    1
    Vs: E-M1

    Onko M 1 todella näin virtasyöppö ? Onko muilla kokemuksia kuin Villaristilla ? Jos näin on ,menee kyllä suunnitelmat uusiksi.
     
  4. Vs: E-M1

    Täh
     
  5. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
    Vs: E-M1

    Pienet gyroskoopit selviävät pienellä virrankulutuksella, ne pyörivät yhteen suuntaan vakionopeudella, mutta tuossa viisisuuntaisessa kennovakaajassa olevat sähkömagneetit joutuvat tekemään melkoisesti työtä eliminoidessaan kameran tutinoita, epäilisin takanäyttöä sekä vakaajaa suurimmiksi virrankuluttajiksi. Peruskuvauksessa selviää kyllä yhdellä lisäakulla, harvoin sillekään on tarvetta, mutta silloin kun mennään pitemmäksi aikaa tuuleen ja tuiskuun alkaa kuvaajan lisäksi myös virtalähteet hyytyä.
     
  6. Vs: E-M1

    Täh
     
  7. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
    Vs: E-M1

    Ne magneetit pitävät kennoa paikoillaan vaikka vakaaja ei ole käytössä, tosin siinä tapauksessa niiltä jää kennon liikuttelu pois, myös Panan vakaaja vie virtaa ollessaan käytössä.
     
  8. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: E-M1

    Onko sinulla antaa linkkiä tietoon että Olympus kamerassa on pyörivät  hyrrät?

    Minun käsitykseni mukaa kameran asentoanturit ovat mikropiirille etsattuja värähtelevä massoja eli "MEMS" -järjestelmä. MEMS järjestelmässä voi asentoanturin rinnalla olla myös kiihtyvyysanturit, jonka ulostuloa integroimalla saadaan liikenopeus ja toisena integraalina kuljettu matka. Asentoanturi kertoo systeemille mihin suuntaan kiihtyvyysmittaukset vaikuttavat mittaushetkellä.

    MEMS järjestelmät eivät ole gyroskooppeja perinteisessä hyrrätekniikkamielessä.

    Saman tyylinen terminologian rapautuminen on tapahtunut kun kirjoitetaan LASER hyrristä. Oikeasti kyseessä on LASER intrferometriaan perustuva asentoanturi, ei hyrrä.

    Monet näistä asentoantureista eivät tuota absoluuttista asentoa, vaan ulostulona on kulmanopeus. Jotta asento saadaan selvitettyä, kulmanopeusanturin rinnalla pitää olla kiihtyvyysanturit. Tällainen järjestelmä on pidettävä jatkuvasti kytkettynä, jotta systeemi kykenee mittaamaan absoluuttisen asennon. Järjestelmä ei käynnisty silmän räpäyksessä, vaan ne tarvitsevat suuntautumisajan, joka vaihtelee laitteen käyttöpaikan latitudin (koreolis voimat, jotka vaikuttavat systeemiin, vaihtelevat latitudin muuttuessa) ja käytetyn järjestelmän tekniikan mukaan.
     
  9. Vs: E-M1

    Täh
     
  10. Vs: E-M1

    Tämä ei ole vitduilua, eikös kojuun nyt kuitenkin kannattaisi hommata "kojuvermeet" eli sellaiset jossa batterit kestää kun kerran siellä niin viihdyt, ja nuo lilliputit siihen kulkemiseen yms. kuvailuun?
     
  11. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: E-M1

    Olisikohan kennon ripustus tehty niin että se kelluu jatkuvasti magneettisten aktuaattoreiden (eli vääntömoottoreiden) kannattelemana oli IS kytkettunä tai ei?

    On aika loogista että virran kytkeytyessä systeemi tekee "power up testin", jonka aikana se kytkee sähköt, testaa prosessorin, lataa ohjelmat, liikuttelee kennoa ja lopuksi asemoi kennon magneettikenttien avulla oikeaan perusasentoon rungon suhteen.

    Kun IS käynnistetään, asentoanturit määrittelevät kameran liikkeiden suunnan, liikenopeuden ja liikemäärän, joiden perusteella kennoa käännetään kaikkien mitattujen liikeakseleiden suhteen.
     
  12. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
    Vs: E-M1

    E-M5:sen yhdeydessä oli jossain juttua kolmeakselisista gyroskoopeista, ja tuossa vähän aiemmin linkkaamassani videossa on viittaus "prismakotelossa" oleviin gyroihin, tiedä sitten tuleeko humina memssien värähtelystä vai gyroskooppien pyörimisestä.
     
  13. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: E-M1

    Omassa käytössäni (vakaajat ja kaikki päällä) akku riitti vähintään 500 kuvaan EM5:lla ja nyt jonkin aikaa EM1:n omistaneena näyttäisi pystyvän samaan. Minulla voi mennä kuukausikin että ei tarvi ladata akkua mutta en sitä epäile etteikö kojukuvauksissa sarjatulella tuo 500 kuvaa voi tulla jo tunnissa. Pakkanen vaikuttaa tietenkin, kuten muissakin kameroissa.
     
  14. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: E-M1

    Luotettava pyörivä gyro tällaisessa mittakaavassa ei ole realistinen. Pienten oikeiden hyrrien hinnat ovat tuhansia euroja. Niissä on hienomekaniikkaa enemmän kuin koko muussa kamerassa.

    Massahyrriä käytetään valokuvauksessa gimbaalialustojen ohjauksessa, jossa koko kamera on ripustettu hyrrävakautetulle tasolle.

    Mikropiireillä toteutetut värähtelevät MEMS anturit maksavat viitosen kappaleelta. Ne ovat massatuotannossa monilla sovellusaloilla: kännyköissä, GPS laitteissa, autojen ajovakauden hallintajärjestelmissä, lentokoneiden mittaristoissa ym. paikoissa.
     
  15. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: E-M1

    E-M1:ssä ei vissiinkään ole AA-suodatinta, oheisessa kuvassa on havaittavissa moirea. Kamera tuottaa kyllä terävää jälkeä, eikä tuosta moiresta ole muuten kyllä ollut harmia, kuin muutamissa yksittäisissä kuvissa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  16. Vs: E-M1

    Täh
     
  17. Vs: E-M1

    Nojjoo, onhan nämät peilittömät vähän huteria tuollaiseen kuvaukseen.
    Mutta että satoja kuvia yhdestä tirpasta alkaa kuulostaa järjettömyydeltä, eikös se kannata ottaa vain se yks hyvä kuva niin säästyy akutkin?
     
  18. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Vs: E-M1

    Mikäli akkuvirtaa ei tarvita muuhun (230 V) käyttöön, olisi vähemmän häviöitä käytettäessä konvertterityyppistä virtalähdettä. Nyt systeemissä tulee häviöitä invertterissä + verkkovirtalähteessä.
     
  19. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: E-M1

    Ei kai E-M1 koneeseenkaan ole mahdotonta väsätä ulkoista virran syöttöä vaikkapa akkukahvaan?

    Otetaan kahvaan menevästä (menevistä?) akusta kennot pois ja tilalle johdot. Akkukotelon luukkuun voi varmaan tehdä veden kestävän läpiviennin johdoille. Tyhjennetyn akun sisälle mahtuu varmasti mahdollinen jännitteen alennuspiiri, jos sellaista tarvitaan. Johtoon asennetaan sopiva laadukas lukittava liitin jatkojohtoa ja ulkoista akkua varten.

    KVG: tuollaista systeemiä saattavat Kiinalaiset jo myydä.
     
  20. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48