Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

E-M1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 26 Elokuu 2013.

  1. -jf

    -jf

    17
    0
    1
    Vs: E-M1

    Moro. Onko olemassa mitään bokeh vertailuja 4/3 vs FF. Kuvaan itse vähän sillä tyylillä että kuvassa mitää ollä terävä / epäterävä alue. Käytössä Canonin FF ja ilmailukuviin 1,6 croppi.
    Varalla on P-E2 PL. Tälle en vielä ole löytänyt oikein mitään järkevää käyttöä.
     
  2. Haapis

    Haapis

    7
    0
    0
    Vs: E-M1

    Onhan tuo kuittien postitse lähettäminen vähän kivikautista, mutta täytyy vähän kehuakin Olympusta. Olen nimittäin joskus jättänyt rekisteröimättä vanhan E-sarjan kamerani, mutta pari noita objektiiveja on kyllä rekisteröity. Kirjoitin sitten tästä muutaman rivin siinä toivossa, että lähettäisivät adapterin. En kyllä odottanut sellaista saavani, joten yllätys oli erittäin positiivinen kun adapteri kuitenkin tuli postitse.
     
  3. Vs: E-M1

    Mikset koittaisi itse? Omaat kuitenkin haluston siihen jo.
     
  4. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: E-M1

    Kelpo ehdotus. Tai vertaat kroppikertoimella. Esim 25mm f/1.4 m43:ssa vastaa 50/2.8 kinokennoisella. Eli kyllä sitä bokehia saa, mutta helpommin vasta hiukan pidemmillä polttoväleillä. Jos se on ykkösjuttuja sinulle ja FF-kaluston jo omaat, kannattanee siinä pysyä.
     
  5. paulas

    paulas Member

    78
    0
    6
    Vs: E-M1

    Sain tänään vihdoin OM-D E-M1-kitin. Tilauksesta ja rekisteröinneistä on pari kuukautta, joten olen vähän ulalla noiden kylkiäisten tilaamisen suhteen. Rekisteröidyin silloin molempiin sekä sovittimen että kahvan tarjouksiin ja sitten vielä rekisteröin E-5:n. Nyt sitten rekisteröin vielä OM-D  E-M1:n.
    Riittääköhän, jos lähettää yhden ostokuitin yhteen osoitteeseen, siihen "Battery grip. jne" vai onko sovitteelle oma osoitteensa? Pitääkö vielä tulostaa jotain liparetta? Sovite on minullekin se tärkeämpi.
    Osaisiko joku ystävällien sielu valistaa minua?

    Edit. Tutkiskelin hieman s.postejani. Löysin sieltä rekisteröintilomakkeet ja otin kopion sellaisesta, jossa oli sekä kahva että adapteri. Luullaksen vain tämän lomakkeen ja ostokuitin lähettäminen riittää. Olin sitten varmuuden vuoksi rekisteröitynyt pelkän kahvatarjoukseenkin, johon oli oma lipareensa. Aika sekavaa systeemiä.
     
  6. paulas

    paulas Member

    78
    0
    6
    Vs: E-M1

    Vaihteeksi seikkailua valikoissa, jotka ovat suunnilleen tuttuja aikaisemmista Olympuksista. Nyt tuli kuitenkin pulma eteen. AF toimi alkuun ihan normaalisti, mutta jostain syystä MF jämähti päälle, enkä saa sitä pois, en erikoisohjauspaneelista, enkä AF-säätimen ja säätöpyörän yhdistelmällä, vaikka näillä pitäisi saada. Valikot ovat ikään kuin "mykkiä" tarkennustavan osalta. Olenkohan saanut päälle jonkin merkillisen asetuksen jostain menujen syövereistä, jota en saa pois? Asetusten nollauskaan ei auttanut.

    Kokeilin toisella objektiivilla, jonka vaihdoin 12-40:n tilalle, ongelmaa ei ollut, mutta taas uudelleen 12-40:lla vain MF. Objektiivissa vikaa? Väärä asetus?
     
  7. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: E-M1

    Minulla ei kumpaakaan ole, mutta onko tuossa objektiivissa samanlainen tarkennussysteemi kuin 12/2 ja 17/1.8:ssa, eli kun tarkennusrengasta vetää taakse, siirtyy se manuaalille. Tämä ainakin noissa mainituissa ohittaa kaikki säädöt, eli obiskan mekaaninen tarkennustavan vaihto
     
  8. paulas

    paulas Member

    78
    0
    6
    Vs: E-M1

    Niinpäs olikin. Kiitos paljon!
     
  9. Ynos

    Ynos Member

    88
    0
    6
    Vs: E-M1

    Noin minäkin tein ja postitin asiakirjat jo 12.10.  Mitään ei ole vielä kuulunut.  Onko kukaan saanut joko adapteria yksinään tai sekä adapteria että akkukahvaa yhdessä?

    Kysyin mahdollista toimitusaikaa pari viikkoa sitten digimessuilla Olympuksen osastolla ja sain heti seuraavana maanantaina sähköpostia Tsekeistä Olylta (suomalainen vastaaja), että toimitetaan 2-4 viikon kuluessa siitä kun asiakirjat on vastaanotettu Saksassa. Tämä tieto ei sellaisenaan kovin paljon lämmitä.

    Tällä viikolla laitoin paperit uudestaan seurattavana postilähetyksenä saatteen ja muutaman kysymyksen kera.  Saksan postin mukaan lähetys on luovutettu vastaanottajalle, joten katsotaan vielä vähän aikaa mitä tapahtuu.
     
  10. Vs: E-M1

    Tänään lähti oma settini, runko, adapteri ja akkukahva tännepäin jokohan alkuviikosta pääsee testailemaan :)
     
  11. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
  12. Vs: E-M1

    Koska kuvaajat eivät kuulemma pääse vaikuttamaan ollenkaan työtapaansa ja -välineisiinsä, odottaisi enemminkin, että saavat käteensä iphonen.
     
  13. Vs: E-M1

    Eli nytkö em1 on jo niin hyvä, että tuota voidaan käyttää ilman ongelmia kaikissa tilanteissa? Af toimii ongelmitta hämärässäkin? Voin vaan kuvitella, miten kiitollinen se linnanjuhlien kuvaaja on kun saulin kompastuminen jääkin kuvaamatta sahaavan af:n vuoksi. Samoin en jaksa uskoa, että ammattiaan arvostava kuvaaja ei haluaisi käyttää d4:n kykyä erotella yhden tanssijan hapanta ilmettä muiden vieraiden seasta.

    En ikinä usko, että d4/1dx tasoiset kamerat tulevat häviämään ammattilaisilta.
    Todennäköisempää on, että ammattilaisten määrä vähenee entisestään. Lehdet käyttävät entistä enemmän ilmaisia lukijoiden kuvia, sekä ostavat näitä kännykuvia muutamalla eurolla erillaisista web palveluista.
     
  14. Vs: E-M1

    Iso plus yks.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    Vai tarkoititko, ettet usko, että d4/1dx tasoiset kamerat tulevat ikinä häviämään ammattilaisilta?
    Jos ne joskus kuitenkin häviäisi, niin etkö sittenkään usko, niin kuin mielestäni tuossa väität?
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: E-M1

    Ettet tarkoita sama kuin Kenneth Lehtisellä?    Aikamoinen arsenaali.

    Metkaa että blogissa on vieraileva kirjoittaja.  Metkaa oli myös että luulin lukevani Potkaa ja sitten yllätyin että Sulantokin tällaistä kirjoittaa.  Kolmas yllätys oli sitten vielä.
     
  17. Vs: E-M1

    Totus on, ettei ammattilaiset edes koskaan kuole, he vain alkavat tuoksua merkilliselle...
     
  18. Ynos

    Ynos Member

    88
    0
    6
    Vs: E-M1

    Noitten kampanjatuotteiden (HLD-7akkukahva ja MMF-3 adapter) toimitus takkuilee pahan kerran. Itse olen lähettänyt vaaditut dokumentit jo 12.10, mutta tuotteita ei ole kuulunut. Soitin tänään Olympuksen tukipuhelimeen, josta kerrottiin, että ovat juuri lähettämässä Saksaan listaa niistä, jotka ovat ovat tuotteita vailla ja ovat tämän vuoksi olleet yhteydessä Olympukseen.

    Saamani käsityksen mukaan saksalaisfirma ei ole oikein hallinnut asiaansa.

    Saas kattoon mitä tapahtuu.
     
  19. Vs: E-M1

    Se vähä jota olen E-M1:tä kokeillut sen jälkeen kun sen sain olen iloisesti yllättynyt.
    Tässä videopätkä jossa totta toinen puoli jopa reilusti enemmän.

     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: E-M1

    :)  Katselin sen mykkäfilminä.  En minä oikein nähnyt pointtia että kaveri kantoi jalustaa ja niin isoa reppua metsässä, kun tytölläkään ei ollut.  Vaan eihän tätä tosissaan pitänyt ottaa.

    Ja näytti objektiivinvaihtokin vähän hankalalta.  :D  Mulla oli D3 ja nyt on melkein yhtä iso D800 akkukahvalla, vaan kamerapa kulkee kaulassa, kädessä tai olalla liikkuessa.  Ja toinen objektiivi on usein takintaskussa, joskus kaksikin, takatulppa paikoillaan, edessä pelkästään VVS käyttöasennossaan. Eipä niitä maahan tarvitse laskea.  Vaan objektiivit ovat pieniä kiinteitä.  Suuremmilla varsinkin on hyvä ottaa laukku olalle objektiiveja varten. Eikä niitäkään tarvitse maahan laskea... vai onko ne jo yli 10 cm paksuja?