Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

E-M1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 26 Elokuu 2013.

  1. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
    Vs: E-M1

    Nuo vertailut on melko turhia, mikäli noilla em. välineillä kuvaus epäonnistuu syy ei ole kamerassa...
     
  2. niilok

    niilok

    44
    0
    0
    Vs: E-M1

    Canonin kehitys onki jääny about sille tasolle mitä se silloin oli.
     
  3. Vs: E-M1

    Täh?
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: E-M1

    Tätä mä olen joskus ihmetellyt näissä keskusteluissa, että mitä sillä suurella dynamiikalla tekee, kun kennon herkkyys ei riitä hämäräkuvien ottamiseen? Jos tumma pää on kontrastitonta suhinaa ja pihinää pimeässä kuvatessa, niin tuoko se lohtua, että huippuvalot eivät pala puhki?
     
  5. PortaDiFerro

    PortaDiFerro Member

    55
    0
    6
    Vs: E-M1

    Onkos kukaan vielä saanut kameraa? Itsellä on tilauksessa kitti 12-40 linssillä, ja ensimmäisiä on lupailtu tässä kuun vaihteessa, mutta ainakaan vielä ei ole tullut tänne päin mitään ilmoitusta. En tainnut keritä ensimmäiseen toimituserään.
     
  6. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: E-M1

    Ja ylipäätään mitä kontrasteja siellä pimeässä sitten pitäisi olla? Ja kuinka paljon loppujen lopuksi on tarpeen muutenkaan kuvata pimeässä.
    OK - virkavalta ja yksityisetsivät saattavat joutua turvautumaan tähän. Samoin jos dokumentoi jotain teatteriproduktioita tms. ja luontokuvaajat ovat sitten oma lukunsa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pimeän pitää olla pimeää ja mustan mustaa myös valokuvissa. Antaa varjojen pysyä varjoina. Ei kaikkea ole tehty nähtäväksi eikä ole tarpeenkaan nähdä. Suosittelen lukemistoksi Junichiro Tanizakin teosta Varjojen ylistys.
    "Don´t mess with shadows", sanoi Batman... tai jos ei sanonut niin voisi hyvinkin sanoa;)
     
  7. Vs: E-M1

    Häh?
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: E-M1

    Häh? Kuka tässä kalustonvaihtorumbassa mitään kerkee kuvaamaan - suoraan paketista vaan myyntipalstalle, kun taas on tulossa dxo:lta sellainen kenno, jossa on 20 aukon dynamiikka ja näyttää paaljon paremmalta, kun vetää sieltä Lightroomista sen dynamiikan takaisin viiteen aukkoon...
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: E-M1

    Canonisti taas vauhdissa.  ;D  Dynamiikka on out.

     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: E-M1

    No ei välttämättä ole out, mutta hamassa menneisyydessä, kun tuli mitattua kaikki pistemittarilla tai palkin läpi mittaavalla sondilla, tuli harvoin sellaisia äärimmäisiä dynamiikkoja esiin, joihin yksi valotus olisi ollut lääkkeenä. Jos haluat esim. interiöörikuvassa valottaa interiöörin lisäksi maisemaikkunasta näkyvän autenttisen merenrantanäkymän, niin tuskin kokeilet mitä Sonyn kenno räkii, vaan teet suosiolla monivalotuksia ja yhdistelet fotarissa. Useimmissa keskusteluissa jengillä on mennyt sekaisin skannerien tumman pään herkkyys/dynamiikka ja kennojen dynamiikka suhteessa herkkyyteen, puhumattakaan cmossin linearisuudesta yms. Tuo Villaristin linkki on ihan hyvä, vaikka en tiedä osuiko maaliin minun kohdallani, joka en vaihda enää nykyisellään mitään tarpeettoman rahanmenon vuoksi. Todennäköisesti oli osoitettu minulle jonkin vanhan vainoharhaisen kaunan vuoksi, mutta joka tapauksessa miten suurta osaa dynamiikka näyttelee sen ekan kuvaajan kuvissa? Olisiko lopputulos ratkaisevasti parempi, jos olisi kuljettu kamerakaupon kautta ja ladottu viistonnia tiskiin? Tuo helvetinmoinen dynamiikka on vähän sama kuin objektiivin suurin valovoimaisuus. Sillä perustellaan omaa kulutushuumaa. Kuvissa se rahanmeno ei välttämättä tosiaankaan näy.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: E-M1

    Ei riipu. Tonemäppäykset ovat hirveän näköisiä. Siltikään Sonyn kennosi ei riitä kuvaamaani tapaukseen. Ei ainakaan siten, että saisit nostettua ulkomaiseman sopivalle tasolle. Toisaalta kokeile esim. zone-valottaa sillä digikamerallasi tai ihan melkein millä vain digillä ja hämmästy miten merkityksetön se dynamiikka on ihan missä vain digikameroissa, kunhan oikeat sävyt aukeavat. Varsinkin lattavalokuvaajille. Katselin juuri vuonna 2002 digipokkarilla otettuja kuvia ja hienoja olivat, kun oikeissa kohdissa oli kontrastia.
     
  13. Vs: E-M1

    Täh?
     
  14. Haapis

    Haapis

    7
    0
    0
    Vs: E-M1

    Minä sain kameran jo kolmisen viikkoa sitten (10.10 taisi olla). Tosin tilasin vain rungon ja nyt vähän harmittaa, että en ottanut myös tuota linssiä. No pitänee hommata se joskus ensi vuonna. En ole kauheasti ehtinyt kuvailemaan, mutta ainakin nuo ft linssit 50/2 ja 50-200  sekä 14-54 toimivat huomattavasti paremmin kuin M5 rungon kanssa.

     
  15. paulas

    paulas Member

    78
    0
    6
    Vs: E-M1

    Ilmeisesti pelkät rungot tulevat aiemmin kuin kitit. Vielä odottelen kittiä, vaikka tilaus tehty jo heti syyskuussa, kun se oli mahdollista. Odottavan aika on pitkä. Vähän harmittaa, jos nuo sovitteet ym. kylkiäiset loppuvat kesken Suomesta tilanneille.
     
  16. Vs: E-M1

    Kävin tuota käpistelemässä hieman Digiexpossa äsken, ja ei kyllä ole mun kamera tuo Olympus. Mikään niistä rungoista ei istunu mun leipälapioihin oikeastaan mitenkään. Fujilla mennään jatkossakin :)
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    Mulla on hieman toisenlainen probleema, kaksi Kiev 60 runkoa ja tulossa Pentacon Six, nyt pitäis valita mikä on se oikea kombinaatio, mutta niin tai näin, kaikki on jumalattoman isoja, eli vedä siitä sitten kompromisseja ;)
     
  18. Vs: E-M1

    Se kompromissi on nimeltään Fuji :p
     
  19. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: E-M1

    Vedä ne, kiitos, jossain muualla kuin yhteen digikameraan liittyvässä ketjussa.
     
  20. Vs: E-M1

    Lähinnä ongelma on se, että tuossa olisi pitänyt olla pystykuvauskahva kiinni, että olisi ollut tarpeeksi korkea kunnon otteen saamiseen. Mutta jotenkin tuntuu että messuilla pitäis olla osastoilla porukkaa jotka tietää esittelemistään tuotteista jotain. Olympuksen osastolla ei kyllä ihan ammatitaitoisimpia esittelijöitä eilen illalla ollu. Ehkä ei siitä sen enempää. Ainakaan eivät kameraa osanneet minulle myydä. Tosin kävin hypistelemässä Sonyäkin, mutta esittelijät eivät edes vaivautuneet katsomaan minuun päin, saati sitten edes sanomaan sanaakaan. Eli pääsin helposti messuilta pois, ja kameran hankinta siirtyy hamaan tulevaisuuteen.