Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

E-M1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 26 Elokuu 2013.

    Vs: E-M1

    +1

    Tuo lukkarinrakkaus on jännä piirre ihmisen pikku pääkopassa. Onkohan se osa vanhaksi tulemista? Vaikka välissä on ollut miljoona erilaista kameraa niin Olympuksella (OM-1 ja XA) opin aikanaan valokuvaamaan. Se oli mukana siinä miksi alun perin kiinnostuin E-P1:n tullessa optisine etsimineen ja 17-millisellä pannukakulla = "uusi XA".

    Kuten Nappe jo kertoikin, Kapan mainitsema Olympuksen "Ovelasti=hienosti hoidettu markkinointistrategia" ontuu, kun eivät ole tajunneet, että naapurifoorumilla on paljon suurempi trafiikki...
    Nämä Kapan jutut samoin kuin eofoton teksti, jolla hän loukkaa ja halveksii muita foorumilaisia ovat aika säälittäviä. Eofoto aivan ilmeisesti kuitenkin tietää miten se oikea bisnes maahantuojan ja fotokaupan välillä tehdään. Mutta sitten ovat nämä muut, jotka kuvittelevat omituisia. Ei internettiä voi hallita ja vaara oveluuden kääntymisestä omaan nilkkaan on aivan liian suuri. Kyllä näistä foorumien jorinoista tietenkin alalla keskustellaan. Kirjoitin blogissakin miten Olympuksen vanhakantainen lehdistötiedottaminen uuden mallin yhteydessä johti jälleen kerran täysin hallitsemattomaan PR-tilanteeseen. Nettitodellisuutta ei voi hallita.
     
  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    Muistan elävästi kuinka kateellinen olin duunikaverille joka osti OM1:n silloin kun se tuli markkinoilla joskus 70-luvun puolivälissä, runko oli siro mutta teknisen näköinen ja positiivisesti poikeava muusta tarjonnasta, käsittämättömän iso etsin suhteessa olemattomaan prismakoteloon, laseistakin jotenkin muka näki, että laatukamaa. Meikäläinen kuvasi "vain" Pentaxin K2:lla ja Yashica Matilla ;)
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: E-M1

    Minä kun luulin, että tässä ketjussa puhutaan kamerasta (ja siihen liittyvistä asioista), eikä mennä henkilökohtaiseen loanheittämiseen. En olisi uskonut ihmisestä, jonka työtä olen aina arvostanut suuresti.

    Kapa
     
  3. Vs: E-M1

    Esitätkö nyt pikkulasta, joka heittää kivellä ja sitten sanoo, että tuo se aloitti? Tsot tsot, tuhma poika. ;-)

    Anna jo olla, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Minulla on muuten edelleen aito kapa seinällä, siinä eskolan ja pirilän välissä.
     
  4. Vs: E-M1

    No voe hellanduudelis, tulipa odottamattoman pikkumainen kommentti ppotkalta. Sääli pois ihan vapaasti, jos se helpottaa oloasi.
    Kapan jutut taas ovat Kapan juttuja, eivät omiani, niihin en ota kantaa.

    Mutta koska olen ainakin tähän asti pitänyt sinua ihan perusfiksuna eikä turhan tosikkona tyyppinä, tulee tuosta kommentistasi väkisin mieleen, että oletkohan nyt varmasti ymmärtänyt lukemasi, vai olisko mielensäpahoitus- ja sarkasminsietoruuvit jääneet molemmat hiukan liian kireälle? Tai noh, hällä väli. Minulle(kin) on aivan sama, mitä täällä foorumeilla kirjoitellaan, milloin milläkin nikillä. Ei näitä juttuja kannattaisi ottaa turhan vakavasti.

    Mutta kiitos ppotka että tavallaan vahvistit varsinaisen pointtini omalla reaktiollasi. Olympus näyttää tosiaan olevan yksi niistä pienemmistä merkeistä, joka herättää jostain syystä vahvoja tunteita ja kärjekkäitä reaktioita nettikeskusteluissa, niin omistajissa kuin muissakin.
    MOT. ;)

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Tiedän juu, ja noista nettikeskusteluista sun muistahan olin ja olen pitkälle samaa mieltä. Minähän utelin Kapaltakin perusteluja heitolleen, mutta sellaisia ei vaan tullut. Mutta se siitä. Oma pointtini tuossa heitossa oli toisaalla, ja se liittyy mm. tuohon sinun reaktioosi ja kuvittelemaasi foorumilaisten halveksuntaan.

    Näyttää tosiaan siltä, että Olympuksen voi kameramerkkinä lisätä mm. parin pienemmän auto- ja mp-merkin, Applen tietotekniikan ymv. joukkoon, johon kuuluminen saa porukassa aikaan voimakkaita reaktioita puolin ja toisin. Jo pelkkä merkin tuotteen omistaminen saa porukassa aikaan mitä erikoisimpia reaktioita. Mikä puolestaan taas johtaa toisinaan siihen, että jopa kyseisen tuotteiden omistajat muuttuvat pikkuhiljaa yliherkiksi kaikille aiheeseen liittyville kommentoinneille, ja hyppäävät kärkkäästi puolustuskannalle, vaikkei todellista tarvetta olisikaan. Kuten ilmeisesti tässäkin kävi.

    Eikä siinäkäkään nyt ole mitään sen kummempaa, sellaista sattuu. Tiedän kyllä miltä se atrappi- tai underdog-brändin tuotteen omistaminen toisinaan tuntuu netissä. Tosin liiallinen herkkänahkaisuus ei ole nettifoorumeilla hyväksi.

    Mitä tulee Olympuksen kameroihin ja itse brändiin, minullakin on siihen ihan peruspositiivinen konnotaatio, tosin se "lukkarinrakkaus" suuntautuu vahvemmin muualle. Olen kuvannut sekä FT- että mFT-kalustolla, joskus leekannut jopa OM-kalustolla, ja esim. E-P2 oli minusta varsin näppärä ja miellyttävä pikkukamera. Oikeastaan tykkäsin siitä, parista selvästä puutteestaan huolimatta. Onneksi kitin mukana tuli sentäs VF-2.
    En tällä hetkellä kuvaa Olympus-kalustolla, mutta syy siihen ei ole se, että Olympukset olisivat minusta jotenkin paskoja. Ei suinkaan, mutta minulla oli omat syyni siirtyä (palata) toisenmerkkiseen (-siin) kalustoon. Toivon edelleen menestystä jatkossa myös Olympukselle, kaikista viimeaikaisista talousmurheista huolimatta.

    Jatkakaa.
    /OT
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: E-M1

    Ei minulla mitään elämää suurempia perusteluja löydy, kunhan suutani louksutan.

    Tämä kuolemanvakava keskustelu vain näiden merkkien tiimoilla hieman hymyilyttää ja varsinkin se, ettei osata ymmärtää, milloin mennään hyväntahtoisen pikkuvinoilun puolelle. Vaan täytyypä olla tästedes hiljaa, ettei loukata tosikkoja. Itse olen enemmän liikkunut noissa taidepiireissä, joissa olen tottunut kovaankin ja ei aina totuudenmukaisiin huulen lentoihin. Silti ystävinä taas tapaamme.

    Ymmärrän hyvin, että joillekin merkkiuskollisuus on tosiasia, ja sitä pitää tuoda esille kirjoituksillaan. Siihen kun sitten lisätään maahantuojan antamat ilmaiskokeilut, matkat merkin kuvauspippaloihin ja henkilökohtaiset keskustelut valmistajan ylemmän portaan kanssa, niin pienoinen epäilys alkaa yksinkertaisen ihmisen mieltä kaivertaa kirjoitusten objektiivisuudesta.

    Sitä en kiellä, etteikö Potkan blogikirjoitukset, vaikkakin ovat minulle hieman vieraalla kielellä kirjoitettuja, olisi antavia ja sopivalla tavalla kriittisiäkin. Se sädekehä, mikä hänellä on harrastelijapiireissä ei varmaankaan ole maahantuojille jäänyt huomaamatta, olkoon sitten kysymys tulostuspaperista tai valokuvauslaitteista. Totta kai ne ovat osa markkinointia.

    Siihen en halua puuttua, onko tämä piilomainontaa vai ei (eikä sillä ole väliä), vaan pelkästään siihen, että kun tälläisestäkin avaa suunsa, niin saa heti henkilöön menevän solvausryöpyn. En ole herra Potkan henkilöön puuttunut, vaan ainoastaan heittänyt keskusteluun omia vajavaisia, ehkä harkitsemattomiakin tulkintojani. En ymmärrä, miksei asioista voi keskustella ilman suurta itseensä ottamista. Väärässä oleminen ei ole synti, siihen voi vastata asiallisesti korjaamalla ne virheet, jotka on ihminen mahdollisesti tehnyt.

    Minulla ei ole mitään Olympusta vastaan, varmaan hienoja vehkeitä. Itse nyt kuvaan muilla merkeillä, mutta se siitä.

    Minulla on leuka rinnassa, kun nöyryyttä tarvitaan, irti rinnasta silloin, kun siihen on syynsä. Tuntemattomien on turha tulla niistä tulla määräilemään, varsinkaan kehoittamaan pettymyksiin. Mikälainen on ihminen, joka odottaa toiselle pettymyksiä?

    Kapa
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    Hyvin sanottu Kapa.
     
  7. Vs: E-M1

    OK, tuo on ihan riittävä perustelu ainakin minulle, ja jotain tuollaista kuvittelin taustalla olevankin. Tuo auttoi pistämään kyseisen kommentin oikeaan kontekstiin, ja se siitä.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Joo, onhan se noinkin, mutta keskustelijoiden keskenään yhteensopivilla "aallonpituuksilla" on usein ratkaiseva merkitys. Kuten varmaan tiedät, täällä netissä meillä on käytössä vain tämä tekstin syöttöön perustuva kommunikaatio, ratkaisevan tärkeän nonverbaalisen kommunikoinnin jäädessä kokonaan pois, joten hyväntahtoisen ja pahanilkisen vinoilun raja voi olla joskus tulkinnanvarainen.
    Varsinkin jos/kun 'rivien välistä' näyttäisi pilkistävän jotain muutakin, esim. jotenkin tähän tyyliin:

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Tässä kohtaa meneekin jo vähän höpsis. Ensinnäkin, "objektiivista" laitetestiä, kolumnia saati nettipostausta ei ole olemassakaan. Kaikki ne ovat subjektiivisia, kirjoitti ne kuka tahansa, koska ne kirjoittajat ovat ihmisiä. Minusta hiukan tekopyhää edes yrittää väittää jotain muuta.

    Toisekseen ei Potkalle kannata olla kateellinen sen koommin kuvitelluista kuin todellisistakaan sponssauksista, suhteista kauppoihin, maahantuojiin, tehtaisiin ja sensemmoiseen. Sinä pystyt itse pääsemään täsmälleen samaan asemaan kuin missä Potka on tänä päivänä.
    Hommassa on vaan se ikävä piirre, että se vaatii työtä. Pikäjänteistä ja pyyteetöntä pakerrusta itselle läheisten asioiden parissa. Oma tekemisen palo on olennaisen tärkeää.

    Moni kansainvälisestikin tunnettu ja nykyisin jopa sponsoroitu bloggaaja on aloittanut ihan vaan kirjoittamalla ja kuvaamalla, omalla kustannuksellaan, ilman minkäänlaisia suhteita yhteenkään alan yritykseen tai päättäjiin niissä. Siitä se lähtee, pikkuhiljaa.

    Sinä voit kyllä tehdä ihan samat asiat kuin Potkakin. Siitä vaan oma parempi blogi pystyyn, ja omaa verkostoa rakentamaan. Entinen tai nykyinen työpaikka alalla ei ole homman onnistumisen edellytys.

    Lopuksi kehottaisin tutkimaan myös sitä vieraskielistäkin maailmaa, saattaisi avartaa asennetta kummasti. Nämä kotimaiset piirit ovat melko pienet, ja kotimaiset taidepiirit ilmeisesti vielä pienemmät ja angstisemmat. Joku Potkakin on "sädekehineen" siellä isossa maailmassa vain yksi pieni täplä lukemattomien samanlaisten bloggaajien ja testaajien joukossa.
    Siihen porukkaan mahtuu kovin kirjava joukko monella eri tavalla toimivia bloggaajia/testaajia. Osa tekee hommalla rahaa, osa ei. Suurin osa heistä kirjoittelee myös netin foorumeilla ja sosiaalisessa mediassa ihan vaan omana itsenään, ja miksipä ei kirjoittelisi. Itse en näe asiassa minkään sortin ongelmaa.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Mutta katsoit tarpeelliseksi vihjailla siihen suuntaan kumminkin. Jepjep.

    Kyllä ne valmistajat ja heidän edustajansa osaavat esiintyä netissä myös omilla nimillään ja ihan avoimesti. Varmaan naureskelisivat moiselle piilomainonta -syytökselle. Jotkut jopa satsaavat suoraviivaiseen mainontaan, kuten tälläkin foorumilla (ilmeisesti) on nähtävissä.
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: E-M1

    En ole kateellinen Potkalle, en aikaisemmin, en nyt, enkä tulevaisuudessakaan. Omilla ansioillaan on mies kannuksensa hankkinut.

    Tämä päättyy kohdaltani tähän. Muut voitte jatkaa.

    Kapa
     
  9. Vs: E-M1

    Nyt sitten odotellaan romaanin mittaista liirumlaarumia eofotolta :)
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: E-M1

    Jaa tunnin välein?    :-X
     
  11. Vs: E-M1

    Juu-u, mitään järjellistä sanottavaa itse asiaan ei ole, mutta räksyttää pitää.

    Ihan vaan vinkkinä, että foorumin asetuksissa on semmoinen filtteri, jonka taakse voit pistää kaikki yli kaksi riviä kerrallaan kirjoittavat laarumistit. Sen jälkeen ei näy yksikään romaani viestiketjuissasi, ja voit olla kotoisan turvallisesti vain kaltaistesi seurassa.
    Suosittelen lämpimästi. Aloita vaikka tästä nikistä. Kiitän jo etukäteen.
     
  12. Paveaani

    Paveaani Member

    82
    0
    6
    Vs: E-M1

    Miksiköhän E-m1 ulkoisen salaman ohjaus on toteutettu salamakenkään liitettävällä minisalamalla (ainakin tämän lähteen mukaan: http://cameralabs.com/reviews/Olympus_OMD_EM1/ ), eikä suoraan kameran rungosta? Viekö salamaohjaus paljon tilaa, vai mistä on kyse?
     
  13. twic

    twic

    38
    0
    0
    Vs: E-M1

    Varmaan samasta syystä kuin kaikki muutkin olympuksen m43-rungot: design.

    .... kaipa se on parempi ainakin siinä mielessä, että ei tuu objektiivin varjoa yhtä helposti, kun sijoitetaan vähän korkeammalle...
     
  14. Vs: E-M1

    E-M1:ssä ei ole sisäänrakennettua salamaa. Ilmeisesti nuo OM-D mallit käyttänevät edelleen sitä samaa Olympuksen optista samamanohjausta, joka on ollut käytössä jo E-sarjan (FT-)kameroissakin. Siinä sitä erillistä samamaa, esim. FL-36:sta ohjataan koodatulla salamapurskeella. Eli homma vaatii edelleen sen oikean salaman, minimissään esim. E-P3:n sisäänrakennetun tuikun, tai jonkun isomman salaman käyttöä.
    Tietääkseni Olympus ei ole tuota salamasysteemiään vielä isommasti päivittänyt, muta korjatkoon/täydentäköön OM-D -omistajat, jos tarvetta on.
     
  15. Vs: E-M1

    Kovasti tykkäsin E-M1 näppituntumasta kameraa räplätessä. Paremmin istui omaan kouraani kuin E-M5, mutta rumempi tuo uusi on. Pidin myös HDR-ominaisuudesta ja mahdollisuudesta ohjata kameraa älykännyllä. Oikein kivalta vaikutti, ja E-M5 kaveriksi tai korvaajaksi ehkä tullee.
     
  16. Vs: E-M1

    Täh?
     
  17. Paveaani

    Paveaani Member

    82
    0
    6
    Vs: E-M1

    Ok twic ja eofoto. E-P5:ssähän olisi se ponnahtava salama (kokonaisuus ohjannee ulkoista salamaa), josta kuten sanoitte saattaa tulla se objektiivin varjo. Mulla tulee telezoomin (40-150R) ja ja FL-36r-salaman kanssa jonkin näköinen varjo kuvan alaosaan, pana-pannarilla taas en muista nähneeni varjoa.  Runkona siis vieläkin vanha kunnon E-P1.
    Mutta tosiaan, itse ottaisin mielelläni langattoman salaman ohjauksen kamerarunkoon, ettei irtosalamaa olisi pakko kiinnittää salamakenkään. Sitten salamakenkään ja muualle huoneeseen/maastoon salamoja maun ja tilanteen mukaan.

    Villaristilla onnistunutta otosta. Piiitkä valotusaika ja polttoväli sekä suuri ISO-luku noteerattu.
     
  18. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: E-M1

    No nyt tuli jonkunlaista vertailukohtaa vanhoihin perussarjan E-sarjalaisiin:
    Kaks aukkoa alle, ISO12800 ja jälki on tuota. On tultu aika julman pitkä matka ensimäisen sukupolven 10Mpix nMOS kennosta joka mulla on E-420:ssä: ISO1600:lla on alivalotusvaraa maksimissaan puoli aukkoa, jonka jälkeen kuva on näytöltä katsottavaksi liian heikkotasoinen. Printtiin voi saada pelastettua 1-1.5 aukkoa alle valotetun, kunhan ei A5:ttä suurempaa vedosta halua. Vähän tietysti riippuu mitä kuvassa on mutta periaatteessa näin.

    Karkea arvio on siis että E-x10 runkojen kennoon nähden dynamiikkaa olisi noin 4.5 - 5 aukkoa enemmän. Ja tämä ei huomioi vielä vakaajan mahdollistamaa hitaampaa suljinaikaa. (itse olen pitänyt 50-200 zuikon kanssa perussääntönä että paikallaan olevaan kohteeseen tarvitaan 1/kinovastaavapolttoväli ja pannattavaan / seurattavaan vähän vähemmän. telekonvertterin kanssa zoomi auki 1/400s kannattaa vielä yrittää pannausta, vaikka kinovastaavuusmillejä on se 566mm.)