Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

E-M1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 26 Elokuu 2013.

    Vs: E-M1

    Jotenkin ihmetyttää nuo kommentit että EVF olisi muka parempi kuin optinen etsin. Ehkä sitten Fujin X100S:ssä tuo EVF on aivan *******n  paska, koska kyllä mä ainakin mieluiten käytän optista etsintä. Valosassa optinen etsin on kyllä vielä niin paljon edellä evf:ää, että ei tarvitse miettiäkään kumpaa käyttäisin. Pimeässä tulee taas käyteltyä evf:ää vaikka laadullisesti onkin huonompi. Sillä kuitenkin näkee sentään jotain toisin kun optisella etsimellä pimeässäkin. Kuitenkin saa kyllä EVF:t kehittyä todella huikeasti, että päihittävät tai pääsevät edes lähelle optista etsintä valoisassa.
     
  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    Et ole vielä katsonut/käyttänyt E-M1:n etsintä, ethän?
     
  2. Vs: E-M1

    En, mutta näyttäisi resoluutio olevan samaa luokkaa kun Fujilla. Tarkkuudessa ei siis ainakaan voi mitään huikeaa eroa olla. Tietenkin jokaisen oma näkökyky vaikuttaa siihen, miten tuo evf koetaan. Ikävä kyllä minulla on sen verran hyvä näkö, että en voi mitenkään uskoa tuon olevan parempi kuin optisen etsimen.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: E-M1

    Alttihan antoi aikaa kehittää EVF:ää vielä nelisenkymmentä vuotta, eiköhän jo siinä ajassa optiset unohdu ;)
    Leikki sikseen, tuo etsimen valoisuuden säätyminen lienee uutta verrattuna Fujin etsimeen, eli oltaisiinko yksi pykälä lähempänä hetkeä jolloin optinen etsin alkaa kuvaustietojen puutteineen jo harmittamaan.
    Odotan tosin innolla ostamaani Pentaxin LX runkoa, siinä lienee aika hyvä optinen etsin, eli ei ne tietysti menetä arvoaa vaikka joku uusi teknologia menisikin ohi ;)
     
  4. twic

    twic

    38
    0
    0
    Vs: E-M1

    Minulla on Fuji X100 enkä oikein ymmärrä hehkutusta sen hybridietsimestä. Käytän lähes aina pelkästään EVF:ää siinä, koska optisella tai hybridillä kuvatessa tuntuu, että kuvan rajaaminen on jotain sinne päin räiskimistä. Haluan esim. jonkun kävelevän tyypin kuvan reunaa ja lopputulos on, että jalka näkyy, mutta ei muuta vaikka rajauksen mukaa olisi sisällä koko tyyppi. Tarkoitus ei ole sanoa pahaa optisesta etsimestä yleisesti, mutta mikä tuossa X100:n etsimessä on niin hienoa niin monen mielestä, kun itse en sen hienoutta ihan sisäistä... toimiiko se jonkun etäisyyden sisällä hyvin vai mikä se juttu oikein on...
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: E-M1

    Mua harmittaa sama parallaksaalivirhe optisessa etsimessä. evf:llä mulla tulee kuitenkin pää kipeäksi, olen yrittänyt opetella arvioimaan itse fujin optisen etsimen parallaksaalivirheen.
    T Jukka
     
  6. Vs: E-M1

    Varmaan pitkälle samalta kuin nykyäänkin, ehkä osa hiukan haalenneina, ehkä ei. Mutta liekö tuolla nyt niin merkitystäkään, koska noinkohan tämän päivän laitteet enää edes käytössä 40 vuoden päästä. Liekö nämä silloin jo korvattu joillain nappikameroilla ja sähköisillä optiikoilla.

    Samoten neljän vuosikymmenen takaisissa TV- ja videokameroissa, samoin kuin kuluttajamallin videokameroissa 80-luvulta eteenpäin on ollut alusta lähti 'sähköiset etsimet', mutta niiden jääminen pois käytöstä jo selvästi aikaisemmin ei varmaan johtunut niiden etsimien prakaamisesta. Muu tekniikka vaan vanheni nopeammin kuin etsimet. Voi olla, että tämän päivän vehkeistäkin 'vanhenee' ennemmin joku muu osa kuin se sähköinen etsin.

    Ne jotka oikeasti kuvasivat ja kuvaavat, käyttivät/käyttävät niitä etsimiä mitä kulloinkin oli tarjolla, ja pyrkivät optimoimaan kulloisenkin tekniikan tarjoamat hyödyt, ja tulemaan toimeen haittojen kanssa. Monestihan se etsin on vain pieni osa kokonaisuutta. Eri etsintyyppien paremmuudesta kinasivat ja kinaavat yleensä ne joutilaammat.

    On myös totta, että ne F2:t ja muutkin 40 vuotta vanhat mekaaniset järkkäritungot etsimineen pelaavat mainiosti edelleen, ja niillä voi edelleen kuvata kelillä kuin kelillä, vaikkei valotusmittarin patteria edes enää saisi. Mutta silti nekin ovat jääneet pitkälti museolaitteiksi, eikä siinäkään ole syynä etsimen heikkous, vaan muun tekniikan muuttuminen sen etsimen ympärillä.

    Tämän hetken trendi näyttäisi olevan se, että kamerat muuttuvat kokonaan digitaalisiksi, ja optinen etsin tulee jäämään pikkuhiljaa pois järkkäreistäkin. Tosin ehkä sellaisia tulee saamaan erillisinä lisukkeina jatkossakin, muttei enää sisäänrakennettuna, kun koko peilikoneisto jätetään natiiveista digijärkkäreistä pois, ennemmin tai myöhemmin.

    Tämän tarinan pointti on siis siinä, että minusta on aika turha ja vähän hölmöäkin kinata loputtomiin siitä, minkälainen etsin on "se ainoa oikea". Tai edes murehtia sitä, miltä kameran etsinkuva näyttää 40 vuoden päästä. Sen näkee sitten, ja sitä odotellessa itse kukin voi valita sen itselleen mieluisella etsimellä varustetun kameran. Joko kuvaamista tai jotain muuta tarvetta varten. Minusta on vaan hyvä, että sitä valinnanvaraa on nyt etsintyypeissäkin, ainakin toistaiseksi. Itse olen valinnut asiaan molempi parempi -ratkaisun. Kukin tyylillään, ja aikansa kutakin.

    PS. Aika jännä homma, että nämä Olympuksen lippulaivamallien ketjut nousevat lähes poikkeuksetta 10+ sivun luokkaan. Mikähän siinäkin oikeasti taustalla, tiedä häntä. :)
     
  7. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: E-M1

    Ovelasti=hienosti hoidettu markkinointistrategia.

    Kapa
     
  8. Vs: E-M1

    +1
    Jo OM-D:n etsin on aivan riittävä kaikkeen ajateltavissa olevaan kuvaukseen, miksei sitten tämä uusi parempi riittäisi? Eihän nämä etsinten väliset erot näy kuvissa, vai miten te niitä kuvianne väännätte? Esimerkiksi revontulikuvauksessa OM-D:n etsimen (takatelkan) elektroninen vaaka on aivan loistava, ennen en saanut pimeässä millään horisonttia suoraksi ja nyt se on helppoa kuin heinänteko.
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: E-M1

    Mä käytän tuota elektronista vaakaa fujin optisessa etsimessä, se on kyllä erinomainen lisä etsinkuvaan.
    Olen todennut, että järki menee, jos alkaa tietokoneen ruudulla tuijotteleen, että onko suorassa.
    Parempi vain luottaa tuohon kameran etsinkuvan antamaan tietoon.
    T Jukka
     
  10. Vs: E-M1


    X100s hybridi etsin yhdistää onnistuneeesti molempien huonot puolet :) Oikea etsin on huono tuon summmittaiseen rajauksen vuoksi, eikä tarkennuksesta nää sen kautta mitään. Elektroninen on taas vaan huono. Ei sen kautta kyllä ruotsinlaivaa nopeampaa liikettä kuvata. Mahtava juttu, jos olyn etsin on tätä reilusti parempi.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: E-M1

    Näin se vähän valitettavasti on.
    Onneksi tuon parallaksaalivirheen oppii ennakoimaan, kun katsoo, mihin tarkennuspiste keskellä siirtyy.
    T Jukka
     
  12. Vs: E-M1

    Tarkoitin myös sitä, ettei tällaisesta putkietsimestä edes nää onko tarkennus metrin vai 100 metrin päässä.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: E-M1

    Joo, mutta kun painaa optisen kanssa disp, niin tulee se etäisyysmittari sinne alaosaan. Mulla on siis s malli
     
  14. Vs: E-M1

    Niin tekee, mutta ilman apuja ei nää. Jo tämän seikan vuoksi haluaisin käyttää elektronista.
     
  15. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: E-M1

    "naapurifoorumilla" on sitten toisten merkkien "markkinointistrategiat", kun muiden merkkien ketjut lähes poikkeuksetta nousevat useamman sadan sivun mittaisiksi. Olympuksesta puhuvia siellä ei sitten enää olekkaan, joku hassu vahingossa erehtyy välillä siellä merkin mainitsemaan ja saa sen tuta samantien niskassaan. (näyttää nytkin olevan yksi yksinäinen yrittäjä, vaan tuskin kauan jaksaa.)
     
  16. Vs: E-M1

    Kenen strategia? Mitä kaupallista hyötyä tällaisesta olisi, ja kenelle?

    Vaikkei puffaus täällä nyt juuri mitään maksaisikaan, en oikein usko, että ainakaan Olympuksen virallinen taho olisi mitenkään tämmöisten takana. Tämmöisten "markkinointiketjujen" kokonaishyötykin muljahtaa herkästi negatiivisen puolelle, kun jokaisessa yli kolmen sivun ketjussa varmaan 60% sisällöstä on eriasteista "kameralaukkuilua" ja muuta oheismelua. Ei kait noita kukaan oikeasti jaksa ja viitsi kahlata läpi alusta loppuun, ainakaan jos etsii tietoa itse kameroista. Luulen, että taustalla on jotain muuta. Kenties foorumin vakkareihin on vaan kasautunut sattumalta useampikin mFT-jengiläinen, ja Potkan kaltainen tunnettu Olympus-nimi vetää perässään pientä hovia ja muuta wannabe-porukkaa. Tiedä häntä.

    Itse tuossa ihmettelin ääneen lähinnä sitä, että juuri Olympuksen kaltainen pieni merkki ja vielä mFT-kamera jaksaa herättää kerta toisensa jälkeen noinkin paljon intohimoja foorumin vakkariporukan keskuudessa. Ei ne itse kameramallit nyt niin ihmeellisiä sentäs ole, hyvässä kuin pahassakaan.

    Tosin hälläpäs nyt niin väliä. Paljon tylsempäähän se olis, jos foorumin serveri täyttyisi pelkästään jostain iänikuisista Canikon-hymistelyistä.
     
  17. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: E-M1

    Täällä on varmasti paljon vanhoja filmikuvaajia jotka käyttivät aikanaan Olympuksen OM1 - OM4-kameroita, ainakin minulle on jäänyt jonkinlainen lukkarinrakkaus merkkiä kohtaan, on hienoa, kun sieltä on tullut taas hienoja kameroita markkinoille, syitä voi tietysti olla muitakin?
     
  18. Vs: E-M1

    +1
     
  19. Vs: E-M1

    Tuo on totta, vieläkin muistaa helposti OM-1:n heinon mekaanisen laukaisutuntuman ja ison mutta huonokontrastisen etsinkuvan. Olympus on aina ollut innovatiivinen valmistaja. Taitaa m4/3 ohittaa komeasti Pen-mallien aikoinaan saaman suosion. Reseptihän on paljolti sama: laadukas kamera muita pienemmässä formaatissa. Niin filmikoon kuin kamerankin suhteen.

    Ikä heikentää näköä kaiken aikaa, sähköinen etsin tulee ilman muuta ajan kanssa syrjäyttämään optisen. Kaikki muu tekniikka ympärillä kehittyy ja lisäinfo etsimessä on entistä tarpeellisempaa. Optisessa sen näyttäminen on haasteellisempaa. Sähköisen etsimen kuva toimii täysin pimeässäkin.

    Eniten oikeastaan kaipaa selkeää äärettömään tarkentamisen mahdollisuutta. Liki kaikki nykyoptiikat tarkentuvat äärettömän "yli". valmistajille on paljon helpompaa toimia näin. Sähköinen etsin saattaa helpottaa tätäkin tulevaisuudessa (ellei jo nyt).

    --