Onkos jollain ekirjojen lukulaitteista kokemusta. Nettivertailuja ja speksejä kahlanneena kaipaisi asiasta ihan kokemusperäistä tietoakin. Että jos joku on itselleen tuollaisen kirjojen lukemiseen hommannut niin mitkä on ajatukset ja onko ollut ostoon tyytyväinen?
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Vuoden verran olen käyttänyt Sonyn PRS-650:tä. Lukija on toiminut luotettavasti ja kuvanlaatu on erinomainen. Ainoastaan huonolaatuisten (suttuisten) skannattujen dokumenttien lukeminen on ollut vaikeaa. Näyttö voisi olla hiukan isompi mutta se vaikuttaisi akkujen kestoon, painoon ja kokoon. Sonyn mukana tuleva ohjelma ei ole kovin häävi, itse käytän ilmaisohjelmaa nimeltä Calibre.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Lueskelen iPdailla toisinaan työjuttujen pdf:ä. Ihan kätevä ja silmille hyvä verrattuna tietsikan näyttöön. Sikälikin, että voi maata vaikka sohvalla. Kindleä tuossa kuulin kollegan kehuneen. Tiedä sitten mihin siitä on... iPadin puolesta puhuu monipuolinen viihdekäyttö. Ulkoisen usb-kovalevyn käytön saisivat tosin tehdä suoraviivaisemmaksi.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Naisystävä osti halvennuksesta Bookeen -halpiksen, oliskos Opus nimeltään. Akku on muuten hyvä mutta ei kestä, eikä pidä virtaa. Värkki siis syö n. 784,78% luvattua enemmän, ja ne tuhannet sivut jäävät haaveeksi. Tuohon kun teippaa kiinni kunnon akun niin ihan kiva peli. Tulin tyhmänä hommanneeksi vain vähän suuremman akun, joka mahtuu vehkeeseen sisälle. Ai niin, ensin toki takuuna vaihdettiin koko värkki toiseen, mutta sama vika, ja nyt uudella akulla sama vaiva.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Minulla on Kindle (se uusin karvalakkimalli) ja iPad. Kyllä se Kindlen näyttö on silmille levollisempi hyvässä valossa. Mutta vaikka olen hankkinut noihin joitakin kirjojakin, niin enpä ole saanut yhtään luettua. Paperikirjan käyttöliittymä kun on niin paljon parempi.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) juuri tuo komppis kiinnostaa.. onko asia niin kuin väittävät että verrattuna kindleen ipad on pitemmän päälle raskas ja LSDnäyttö silmille kenkku?
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Se iPadin näyttö on sinänsä surffilautana ihan miellyttävä ja tuleehan sitä luettua läppärin monitoriltakin tuntikausia ilman isompia ongelmia. Mutta vähän vaikea kuvata, jollakin tavalla se Kindlen näyttö on vain rauhallisempi ja levollisempi silmille. Mutta tuossa mallissahan ei ole siis lainkaan valoa ja kun se taustavärikin on kohtalaisen harmaa, niin lukemista varten saa olla vähintään yhtä hyvä valo kuin paperikirjalle. Sitä iPadin raskautta en ole osannut niin ajatella. Onhan noissa kyllä eroa vähän kuin pehmeäkantisella pokkarilla ja kovakantisella paksummalla romaanilla. Kumpaakin jaksaa pitää, toista vähän paremmin. Mutta olisiko sitä iPadia mahdollisuutta kokeilla ennen ostoa? Minulle on nimittäin ollut se laite vähän pettymys vaikka moni tykkää kovastikin. Ehkä jossakin kaupparatsun hotellihuonekäytössä hyvä, mutta esim. näin sohvalla (missä nytkin olen) on kyllä läppäri minusta 6-0 parempi. Ensifiilikset tuon laitteen hankittuani olivat kuin käyttäisin tavallista tietokonetta vasemmalla kädellä lapanen kädessä.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Ei kai sitä valoa ole missään paperia mallintavissa E Ink -näytöllä varustetuissa Kindleissä.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) En tiedä, ehkä ei. Mutta ainakin joissakin suojakoteloissa/-kansioissa on.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Olipa laite sitten mikä tahansa, niin tähän suuntaan mennään ainakin minun työelämässäni. Sähköpostin mukana syytää pdf:ää ja kirjojen pdf julkaisut yleistyvät jatkuvasti. Ja lehdethän ovat jo pitkään olleet enimmäkseen elektronisia. Kuka sitä aina jaksaa olla printtailemassa ja printtejä organsoimassa! Eri asia on sitten iltalukemiset. Kuvittelisin että tuossa käytössä paperinen kirja pitää pintansa vielä pitkään, ellei ikuisesti.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Se pdf on vaan harvinaisen huono formaatti tähän tarkoitukseen, jollei sitten lukijan ruutu ole sitten osapuilleen A4:n kokoinen. Kun sen pdf:n tarkoitus on nimenomaan sisäänrakennetusti se että se printataan paperille. Pitäis olla semmonen lukija joka taittuu keskeltä niinkun kirja. Mahtuis tommonen isompi ruutu kulkemaan mukana.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Pdf-tiedostoon voidaan upottaa mm. ääntä ja videota, siinä voi olla hyperlinkkejä ja täytettäviä lomakkeita. Pdf:ssä ei ole mitään "sisäänrakennettua" tarkoitusta olla printattava media. Myöskään pdf:n sivukokoa ei ole rajoitettu A4:ään (tai letter-kokoon). Viime aikoina on alkanut näkyä myös pdf-tiedostoja, jotka on optimoitu pienempään kokoon, esim. A5, juurikin tablet-käyttöä varten.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) noita pdf-2-epub-konvertterreja näkyy, nörttinä ja laiskana lukijana en tiedostomuutosta kovin suureksi vaivaksi mieltäisi jos sellainen vaan toimii. onko joku koittanut?
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Onnittelen. Asetelma on sitten sinä vs. maailma. Ei silti, en minäkään peedeeäffiä rakasta....
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) No minä rakastan pdffää! Eikös pdf ole valmiiksi ladottu tiedosto? Sitä mä tarkotan että se on valmiiksi pureskeltu. Ei samaa pdffää voi lukea kätsysti kännykästä läppärille & A4:lle printattuna. Pitää olla eri pdf! Berkule.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Juuei olekaan, päinvastoin, sen ensimmäinen tarkoitus oli olla lukittu formaatti, jossa fontti, asettelu ja taitto on juuri kuten suunniteltu, aivan kuin olisi paperilla, mutta onkin näytöllä. Jos olisi sanottu että pdf:n tarkoitus on nimenomaan olla tulostettu näytölle, se olisi huomattavasti oikeampi. Olenkin tässä vartonut, että tulisi pdf-formaatti valokuville. Lukittu, jotta valoisuutta ja värejä ei pääsisi enää muokkaamaan. Alkup pdf on toki laajentunut moneksi, sen suurin teollinen käyttöhän on toimia paonon menevien kamojen taittoformaattina, vaikka aluksi se olikin vain painon vedosformaatti.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) Mulla on Kindle2 ja iPad2 ja kokeilin juuri lukea pari kirjaa myös Samsungin uusimmalla tabletilla. Kindleä ei ole paljon tullut käytettyä iPadin hankinnan jälkeen. Tai tarkemmin sanoen sitä laitetta ei ole tullut käytettyä, mutta Kindle-softaa iPadissä kyllä. Kindlen näyttö on erittäin miellyttävä, jos vaan on valoa ainakin yhtä paljon kuin paperia lukiessa. Mulla ei silmät väsy myöskään iPadin näytöstä, vaikka luen sillä päivittäin keskimäärin tunnin. Luen vielä pimeässä perhesovun säilyttämiseksi ja sopivan himmeäksi säädetty näyttö on pimeässäkin miellyttävä. Optikko oli jostain syystä sitä mieltä, että tarvitsisin lukulasit, mutta en mä niitä lukemiseen tarvitse - taustavalo helpottaa tässä. Kummassakaan laitteessa sopivuus käteen/paino/tms on ihan ok mulle. iPadin magneettikansi joskus vähän lerpattaa ikävästi, kun ei jaksa ottaa sitä pois... Samsung tuntui ensin laajakuvanäyttönä pystyyn käännettynä hölmön muotoiselta, mutta totuttelun jälkeen lyhyiden rivien lukeminen oli oikein mukavaa. (Hifistelyä: Samsungissa virtaliitin on pitkällä sivulla ja mulle se osuu lukiessa juuri peukalon alle ja hiertää). Käytän tosiaan Kindlen softaa iPadissä, iBooksin lisäksi. Amazonilla on kuitenkin hyvä valikoima kirjoja ja niitä voi lukea sekä Kindlellä että iPadillä. iBooksissa on aina välillä hassu bugi, joka aiheuttaa luettavan kohdan siirtymisen joillakin sivuilla laitetta kääntäessä - saattaa olla jo korjaanutunukin, en ole ihan varma.
Vs: E-lukijat (kindle, nook, ipad..) nyt pikkuisen tyhmä kysymys. tarvitaan siis softa kirjanlukemiseen? epub-tiedosto taitaa olla yleisin formaatti? eikö softa olekkaan integroitu kiinteästi noihin lukijoihin?