Moi, Oletin, että olisin E-6 asiaa joskus tännekin elvistellyt – etenkin kun omaa kehityskokemista on niinkin runsaasti, kuin noin 4+ 12 rullaa ja nyttemmin 12 lisää. Mutta, jos asiaan en ole vielä tarttunut, rohkaistaan nyt sitten kaikkia uudelleen. Ensiksi kuitenkin superkiitokset palstan Henrylle, L and Scape. Taisi olla keväällä 2022, kun osallistuin Henryn maagiselle workshopille Töölössä. RA-4 printit eivät vieläkään ole ajankohtaista, mutta viikonlopun huikeat E-6 kokeilut jäivät mieleen. Ja jo syksyllä 2022 kehittelin upeisiin väreihin koko kesäloman diat. Workshopissa ja sen jälkeen käytin Tetenalin ”helpompaa” 3-kylvyn settiä. Toimi hyvin, mutta sitten saatavuus stoppasi ja on sitä edelleenkin. Aika paljon meni stereodiaa ja viewmasteria sen ainoan(?) kaupallisen kautta, mutta sitten löysin Bellinin E-6 kitin. Lyhyesti. Jos et käytä rotaatiota – toimii varmaan siinäkin – ja kehität noin litralla kerralla ja inversiolla... Bellini E-6.. Se on siinä! Aivan loistava setti. Hyvin pakattu, hyvät ohjeet aloitukseksi ja toimii. Kehittelin ekalla setillä läjän filmejä ja kaikki olivat ”loogista” – jep, ei virheetöntä, koska osa 3D filmeistä oli vuodelta 2004 ja taisi mun Calcu-Light myös vähän luistaa. Mutta yleisesti, todella hienoa jälkeä. Ja…. verrattuna 3-kylpyyn, tämä ”aito” E-6 ei ollut sen hankalampaa tai hitaampaa. Oikeastaan helpompaa, siinä 3-kylvyssä on niitä huuhteluita, Bellinissä ei. Anyway, näillä mennään ja 6x6 dia on best! Terv. Kari PS. Jos nyt joku on kiinnostunut, tilaan ensi viikolla itselle pari settiä Belgiasta. Postikuluja jakamalla pääsee mukaan. PS2. Jep, jos avaa Bronica SQ:n kasetin väärin, filmi valottuu...
Bellinin setissä kerrotaan, että riittää kahdelletoista filmille kerrallaan. Onko tietoisuutta, miten ne kemiat säilytetään kun ei tule tuollaisia kuvakokoelmia kehitettynä kerrallaan? Vai pitääkö vain odotella sen kahdentoista filmirullan settiä kerrallaan, että samanapäivän sitten kehittäisin ne kaikki? Mites jos on 18 rullansetti jonossa. Paljonko värimaailma haalentuu siitä viimeisemmästä kehitysrullasta? nimim. kaksi kuvattua rullaa tässä kätösessä, ja kolmen Bellinin setin olen tilannut ja saanut sieltä Berliinistä. Vain yhden niistä otin mukaan tänne ulkomaanmatkalle. Ensi viikolla menen ostamaan lisää diafilmiä paikalliselta toimittajalta. 6x6 liian pieni tähän minun mukana olevaan kameraan. Jatkan valokuvauksen opettelemista.
Koska mun filmit Bellinin kanssa oli osin antiikkisia, mun kokemuksista ei voi oikein päätellä mitään kemioiden kestävyydestä. Mutta varmasti tuo 12 menee, minkä tällä kertaa kehitin. Jatkossa varmaan tiedän lisää omasta prosessista kemioiden kestävyyden suhteen. Tetenalilla meni ohjeiden mukaan 12 120-rullaa kevyesti. Tuolloin kaikki filmit olivat tuoreita ja joka toisessa rullassa erilaisia harmaakortteja ja väritargetteja silmämääräiseen tutkimiseen. No problem. Aikaa toki säädin, vähän tiheämmin, mitä manuaali kertoi. Molemmilla kerroilla käytin kemiat viikonlopun aikana eli keräilin filkkoja valmiiksi. Näin yritän tehdä jatkossakin. En tiedä, kuinka paljon säilyvyyteen vaikuttaa "puhtaus" eli kuinka paljon kemioita siirtyy vaiheesta toiseen. Tämä siis täydellä purkilla, käsikehityksessä. Bellinin kitissä välihuuhteluita on rajallisesta, mutta kai se purkki pitää saada melko tyhjäksi, ilman että tulee epätasaisuuksia. Ensimmäiset kokemukset Bellinin mustavalkodiojen kemioista tuntuvat korostavan, että välihuuhtelut ovat tärkeitä ja sähläillä ei saa... mutta se on sitten toisen tarinan paikka PS. Eli eihän tossa ollut mitään vastausta kysymykseen... Yritin viimeksi ostaa Tetenalin Protectania purkkeihin ja säilytystesteihin, mutta sitä ei silloin saanut. Varmasti noi kemiat säilyy jonkin aikaa, mutta lienee parasta testata omaa prosessia ja säilytystä jollain "testifilmillä", kunnes homma on selvä.
Suurimmat ongelmat liittyvät yleensä kehitteen hapettumiseen, valkaisuaineen hapettumattomuuteen ja pH:n nousuun.
Entisaikaan kemioita säilytettiin lasipulloissa. Niihin lisättiin lasikuulia aina niin paljon, että nestepinta oli suun tasalla, eikä ilmaa jäänyt pulloon. Voisi toimia nykyäänkin. Pitkäikäisiähän ne liuokset eivät ole.
Niitähän on sellaisia muovisia ”haitaripulloja”, joissa pulloa painetaan kasaan niin paljon, että nestepinta on aivan siinä pullon suulla, ja sitten korkki kiinni, eikä tyhjää ilmatilaa jää.
Nyt etsiskelin sitten valmistajan ohjeet, koska en vielä avannut sitä ensimmäistä pakettia. https://www.digitaltruth.com/products/bellini_tech/Bellini-E6-instructions.pdf Siellä kerrotaan kehitysajasta, että se jaetaan kahtia: ensimmäisestä kuudesta kuvarullasta kertovat sen ajat. Seuraavasta kuudesta kuvarullasta kertovat, että kehitysaikoja lisätään puolella minuutilla. Kaikissa muissa ajat pysyvät samoina sekä ensimmäisellä ja toisella puoliskolla siitä 12:sta filmirullasta. Ilmeisesti ohjeessa kerrotaan käsin tehtävästä kehityksestä - löytyisiköhän mistään ohjetta, miten kääntäisin ne ajat sitten JOBO-yhteensopiviksi. Tarkoitan, että kone pystyisi työskentelmään itsenäisesti ilman, että ihmisoperaattori käynnistää ja pysäyttää koneen viideksi sekunniksi puolen minuutin välein. Ohjeet kertovat, että siitä Bellini E6/1 setistä muodostuu kuudesta yhden litran liuoksia: 1. Ensikehitysliuos 1L (engl. First Developer) 2. Kääntökylpyliuos 1L (engl. Reversal Bath) 3. Värikehitysliuos 1L (engl. Color Developer) 4. Esivalkaisuliuos 1L (engl. Pre-Bleach) 5. Valkaisuliuos 1L (engl. Bleach) 6. Kiinniteliuos 1L (engl. Fixer) sitten seitsemännestä askeleesta, Bellinin kitistä muodostuu kymmenen litran liuosta: 7. Stabilisaattoriliuos 10L (engl. Stabilizer). Itse ohje sisältää kahdeksan numeroitua askelta, ja muutamia pesuaskeleet numeroimattomia. Askel 00. Esilämmitys (engl. pre heat) 38.0° --- 3 minuuttia. Sanotaan: "dry heat, avoid pre-heating with water". En ymmärrä mitä tämä tarkoitaa. Onko italian taitoista henkilöä täällä, kuka voisi selittää, mitä sieltä kerrotaan lauseesta "A secco, evitare il pre-riscaldamento con acqua" tarkoitetaan. Arvaan, että kehitystankki upotetaan esilämmitysvesihauteeseen siten, että kehitystankin sisällä on ilmahaude ja se filmi. Askel 01. Ensikehitys. 38.0° +- 0.3° --- 6/7 minuuttia ensimmäiset 6 filmirullaa, ja 6:30 / 7:30 minuuttia seuraavat 6 filmirullaa. Ensimmäiset 15 sekuntia jatkuvaa agitaatiota, minkä jälkeen 5 sekuntia puolen minuutin välein. En ymmärrä, että mitä tarkoitetaan tuolla 6/7 minuutilla. Askel (x) mikä ei ole askel. Pesu. 38.0° --- 2 minuuttia. Askel 02. Värikääntö. 38.0° --- 2 minuuttia. Sanotaan: "Continuous mix for first 15 seconds only". En ymmärrä, mitä tarkoitetaan "mix"illä. Lause sekoitti minut, ei sitä seosta. Tuolta italankielestä, missä kerrotaan, "Agitare solo per i primi 15 secondi", arvailen, että kerrotaan, että ensimmäiset 15 sekuntia agitaatiota, minkä jälkeen liuos lepäämään. Askel 03. Värikehitys. 38.0° +- 1.0° --- 6 minuuttia ensimmäiset 6 filmirullaa, ja 6:30 minuuttia seuraavat 6 filmirullaa. Ensimmäiset 15 sekuntia jatkuvaa agitaatiota, minkä jälkeen 5 sekuntia puolen minuutin välein. Askel 04. Esivalkaisu. 38.0° --- 2 minuuttia. Ensimmäiset 15 sekuntia agitaatiota, minkä jälkeen liuos lepäämään. Askel 05. Valkaisu. 38.0° --- 6 minuuttia. Ensimmäiset 15 sekuntia jatkuvaa agitaatiota, minkä jälkeen 5 sekuntia puolen minuutin välein. Askel 06. Kiinnitys. 33.0 - 38.0° --- 4 minuuttia. Ensimmäiset 15 sekuntia jatkuvaa agitaatiota, minkä jälkeen 5 sekuntia puolen minuutin välein. Askel (y) mikä ei ole askel. Pesu. 33.0 - 38.0° --- 2 minuuttia. Ensimmäiset 15 sekuntia jatkuvaa agitaatiota, minkä jälkeen 5 sekuntia puolen minuutin välein. Askel (z) mikä ei ole askel. Pesu. 33.0 - 38.0° --- 2 minuuttia. Ensimmäiset 15 sekuntia jatkuvaa agitaatiota, minkä jälkeen 5 sekuntia puolen minuutin välein. Askel (xyz) mikä ei ole askel. Pesu. 20.0° --- 2 minuuttia. Ensimmäiset 15 sekuntia jatkuvaa agitaatiota, minkä jälkeen 5 sekuntia puolen minuutin välein. Askel 07. Stabilaattori. (huoneenlämmössä) 30 sekuntia. Sanotaan: "Continuous mix for first 15 seconds only". En ymmärrä, mitä tarkoitetaan "mix"illä. Lause sekoitti minut, ei sitä seosta. Tuolta italankielestä, missä kerrotaan, "Agitare solo per i primi 15 secondi", arvailen, että kerrotaan, että ensimmäiset 15 sekuntia agitaatiota, minkä jälkeen liuos lepäämään. Toisella sivulla ohjeesta kerrotaan: "Use 1-2 litres of stabilizer at room temperature". En ymmärrä, mitä tarkoittaa. Miksi tuotteesta tulee 10 litraa stabilaattoriliuosta. Mihin käytetään 1-2 litraa sitten. Arvailen, että se kymmenen litraa on linkittynyt tuohon jälkimmäiseen lauseeseen. Tätä lausetta jatketaan: "and wash the film 3 or 4 times changing the bath after each wash". En tätäkään ymmärrä. Italiaksi kerrotaan: "Utilizzare 1-2 litri di stabilizzatore a temperatura ambiente ed eseguire 3/4 lavaggi alla fine del processo, avendo cura di utilizzare ad ogni passaggio sempre stabilizzatore fresco". Google translatella kerrotaan tästä alkukielisestä lauseesta, että: "Suorita 3/4 pesua prosessin lopussa ja varmista, että käytät aina tuoretta stabilointiainetta jokaisessa vaiheessa". .. lyhyt ohje, mikä aiheutti lisää kysymyksiä sen sijaan, että vastaisi niihin. - JOBO-yhteensopivaohje? - Alkuperäiset kysymykset, lisättynä, ohjeet siihen jälkimmäiseen kuuden filmirullan kehitykseen. Ensimmäiset 6 rullaa oli ensimmäisessä kehitys-satsissa, missä käytettiin 4x2 litraa stabilaattoria. Mistä sitten löytyy seuraavat 4x2 litraa tuorettaa stabilaattoria. - 6/7 minuuttia? ... ehkäpä pitää nyt käyttää aikaa siihen, että alan katselemaan Bellini E6 kehitysvideota YouTubesta (15 minuuttia).
Jobolle tyypillistä on voimakas agitointi, mikä työntää uutta kehitettä jatkuvasti filmille eli kuluttaa sitä ja myöskin pilkkoo tai vaahdottaa kehitteitä, jolloin ne hapettuvat. Hapettuneen kehitteen tuntee yleensä tummasta väristä (marjapuuro) ja hapettumistuote on tervamaista tahdasta, jos sitä on muodostunut. Veikkaisin, että Jobolla voi lyhentää kehitysaikaa moottorilla agitoitaessa. Voit käyttää niitä samoja stabilaattorilitkuja, jos huuhtaset siinä välillä ja sitten stabiloit.
Tuolta löytyy toinen "datasheet": BelliniFoto's Six Bath E6 Processing Kit for Colour Reversal Films ~ 1lt - Nik & Trick Photo Services Siinä selitetään myös vähän eroja eli mm. Fuji vaatisi enemmän aikaa. Itse käytin Provialle ensiksi 7 minuuttia filmeille "1-4", Kodakille 6 minuuttia. Rotaatioon en osaa sanoa nyt mitään, mutta kaikki on kuitenkin kiinni omasta prosessista, lämpömittarista, varmaan fiiliksestä ja vedenlaadustakin. Itse sekoitin kemiat akkuveteen. Esilämmitys mielestäni on tosiaan purkin lämmitys ilman vettä. Aika usein käytetään esilämmitystä vedellä, sitä en siis tehnyt. Jobon TBE-2 vesihauteessa "tyhjä" purkki vaati painon päälle Itse tein litran stabilaattoria ohjeen mukaan eli 10ml+990ml vettä. Oma purkki tälle ja pudotin yksi kerrallaan satsiin aina max. neljä filmiä, jottei spiraalit turhaan saa "saippuaa". Jotain pintajännityksen poistajaa tuossa varmaan on, mutta ehkä jotakin muutakin. Jos jotain muuta, siinä tapauksessa käytin ehkä liian laimeaa seosta, mutta sellaista se on. Rohkeasti vaan hommiin. Ja tietenkin testifilmeillä ensiksi. Rotaatio lienee se suurin kysymys tässä. Sellaiseen voisi Jobon E6-setti olla luontevampi. Mulle Bellini sopi nimenomaan, koska en enää halua Jobon prosessoria...
Meni pieleen toi mun vastaa lainaten. Haluan sanoa, että kerää itsellesi kaikki kehitettävät filmit jääkaappiin tai pakkaseen ja kehitä sitten kaikki kerralla. Vasta sekoitettu kemia ei säily kauaa ja jos sitä on vähän käytetty, niin säilyvyys on vielä heikompaa. Pari viikkoa on mun neuvo.