Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Infrapunaa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Verig, 16 Toukokuu 2011.

1. Verig

Verig

68
    0
    0
    Minkäslaisia kokemuksia löytyy tällä hetkellä myynnissä olevista infrapunafilkoista tai lähes-infrapuna?

Muutamien hipaisevien kokeilujen jälkeen ajattelin viimein ottaa kunnon tyypit Efke IR 820 Aurasta, eli tietääkseni ainoasta tällä hetkellä saatavilla olevasta, josta puuttuu antihalatio-kerros. Postailen kunnon tuloksia kesän mittaan kunhan taas kerkiää.

Jos sattuu kiinnostamaan niin myyn kuvaustöiden ohella jonkin verran filkkaa. Valikoima on aika rajallinen, koska se perustuu siihen mitä itse käytän/kokeilen ja tilaan köntässä, mutta Efkeä löytyy nyt jonkin aikaa, samoin kuin TechPan-korviketta ATP1.1:stä, jos hidas matsku sytyttää.

http://pk-studio.fi/filmikauppa.php

-Vierimaa

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Infrapunaa

Myynnissä olevista vain rollein 400 ir on kokeilematta. Efken IR 820 aura on kivaa jos ei satu saamaan huonoa emulsioerää. Tosin IR-suotimen kanssa herkkyys on luokkaa ISO 3 eikä valopihaefekti ole läheskään HIE:n veroinen.
    Myöskään IR-efekti ei tule näkyviin punasuotimella vaan näkyvä valo pitää estää kokonaan.

Ilfordin SFX tuo Woodin efektin helposti näkyviin punaisen suotimen kanssa, vaikkei kovin pitkälle IR-alueelle venykkään.

Rollein 400 IR... Se on jäänyt kokeilematta. Ilmeisesti hyvä IR-filmi, mutta jälki ei ehkä ole sitä mitä itse IR-kuvalta kaipaan (siis edes jotakin HIE-tyylistä).
    Tiedä sitten jos saisi vähän raetta korostettua sopivalla kehitteellä ja ennen kuvaamista pesisi valopihasuojan pois kokonaan.

3. Verig

Verig

68
    0
    0

Esipesu menee jo niin askarteluksi että kerro ihmeessä jos onnistuu kivasti. :)

Eiköhän Rolleitakin tule otettua myöhemmin kesällä. Saa nähdä irtoaako rapeaa raetta.

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Varmasti esipesulla on hankalaa päästä tasaiseen tulokseen, mutta kyllä kokeilen. Nimittäin jos saisi kunnon valopiha-efektiä aikaiseksi nini vautsi.

Mulla sattuukin sopivasti olemaan joku rulla vanhaaa Efke 820c:tä (ei aura-versiota), jospa kokeilisi niillä.
    Eipä tuossa, pitkä pesu täysin pimeässä ja kuivatus täysin pimeässä. Kuivatus on ongelma, koska pimeästä huoneesta olisi hyvä päästä pois ilman että se kuivumassa oleva filmi valotttuu =)

Ehkä uhraan ensin pari laaka-arkkia..

5. Vs: Infrapunaa

Näköjään joku erehtynyt sähläämään ton ATP 1.1 filkan kanssa. Paljon helpommalla pääsee kun acrosta kehittelee esim HC-110 kanssa ja hiukka ali vetää. harmaita hiuksia on tuo päälimmäisin kokemus ATP:stä !!

6. Vs: Infrapunaa

Kun spriillä kuivaat niin menee aika äkkiä. Kestävää tuo PET pohja.
    Mulla on tuota 400 IR:ää 120 puolalla joku parikytä rullaa, ajattelin polttaa Rolleissa kun ei varmaan vierasta tota lintupönttöä ja 750nm suodinkin on Roltsika bajonetillä, näkee jopa skarpata...

7. Verig

Verig

68
    0
    0

Mikäs siinä harmaita hiuksia aiheutti?

8. Vs: Infrapunaa

Kunhan kokeilet niin huomaat. Toimii oikeastaan noilla Spur:in sikakalliila kehitteillä jotenkuten. Raetta ei tosin kyllä näy. veikkaan että menee vaatimustasoltaan 95% tän porukan taitojen  toisellepuolelle. lanseerattu lähinnä linssien ylivertaisuuden esittelyyn.
    Zeissillä oli Photokinassa 2x4 metrin kuva, kuvattuna Biogon -M 35mm 2,8 linssillä ja ATP 1,1 filkalla

9. Verig

Verig

68
    0
    0

Rulla on kamerassa ja mielenkiinnolla odottelen mitä tulee. Ei sinun kommenttisi nyt ihan yllätyksenä tullut, ronkelia kamaa ylipäänsä nämä hitaat erikoisuudet.
    Zeissiakin löytyy mutta nyt saa Zuiko näyttää kyntensä ensin.

10. Vs: Infrapunaa

Kerroppa tulokset, kunhan olet kehittänyt. Sitten voin, tuloksesta riippuen vähän neuvoa. Jos löydät haulla, olen tänne Kameralaukkuun kyllä laittanut niitä ja esimerkkikuvia.
    Juu, tsekkasin: Rodinal 1:400 laimennuksella tulee käyttökelpoista, puolen minuutin fiksaus, pitempi alkaa jo syödä sävyjä. Tislattu vesi on MUST sekä kehitteessä että fiksisä, muuten mineraalipartikkelit tekee emulsioon reikiä... Eikun onnea vaan. Mulla on muutama satsi noita SPUR kehitteitä jäljellä,ehdota hintaa... ( 4kpl 50ml putelia Ovh  € 65,-  ei kovin moni ollut kiinnostunut)

11. Verig

Verig

68
    0
    0

Mulla on vedelle ihan pätevä filsu, saa nähdä ajaako tislatun asian.
    Ajattelin Rodinal 1+300, siitä kun näyttää maailmalla olevan ihan onnistuneita kokeiluita. En sitten tiedä 300/400 erosta, joka tapauksessa hemmetin vähän kehitettä.

Kokeilen ensin ja katsotaan sitten alkaako SPUR kiinnostaa. Aika suolainen hinta tosiaan.

12. Vs: Infrapunaa

Kaikesta voi neuvotella, ovat jääkaapissa maanneet pari vuotta...
    Printtaa Maco:n sivuilta  Speksit, tajuat missä mennään...