Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

DVD-varakopioinnin ropleemat

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana pleppanen, 4 Marraskuu 2006.

1. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Tervehdys,
    yritin tuossa ottaa kuukauden vaihteen merkiksi DVD:lle varakopioita tiedostoista Nero 6:lla ja LG 4166B-asemalla. Neljä levyä jo päätyi "failed"-tilaan melkolailla polton alussa.

Ovatko nämä laitteet ja levyt tosiaan näin epäkuranttia kamaa? Levyinä kokeilin Maxellin ja Verbatim AZO-R - sarjan levyjä.

Muutaman kerran olen vasta polttanut aiemmin DVD:lle. Joskus aiemminkin poltto on epäonnistunut. Pärkkele.

2. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Vs: DVD-varakopioinnin ropleemat

Onko 4 epäonnistumista 100:sta.... vai siis neljä levyä, jotka ei vaan onnistuneet. Harmittavaa tollanen...

Jokatap. aikas hyvin on onnistunut poltot levyille, ja käytössä nero6 ja LG 4163b. Eli ei sutta tule. Monesti tarkistan levyt CDCheck ( CDCheck - CD checking and recovery software ) ohjelmalla... se ilmoittaa aikas hyvin ongelmista levyillä. Vaikka kaikki näyttäisikin olevan hyvin.

3. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Eikun 4 kappaletta neljästä.
    :~(

Nyt otin Neron sivuilta viimeisimmän ohjelmaversion. Katotaas...

4. Anonymous

Anonymous Guest

Laita Nerosta verifiointi päälle.

5. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Juu, se on ollut päällä hela tiden.
    Ei muuten auttanut viideskään polttoyritys vaikka nyt on alla tuorein softa. Kai se on pakko vaihtaa CD:n käyttöön. Luotettavaa laatua - LG.

Edit: ai niin: ennen viidettä yritystä tein simulaation ja se kyllä onnistui. Mutta kun levylle pitäisi kirjoittaa, niin ei skulaa ei.

6. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Itsekseni tässä höpäjän:
    asema sinällään näyttäisi olevan kunnossa kun poltti nätisti CD-levylle (Samsung).

Tämän kokemuksen opettamana voisin sanoa, että DVD:lle varakopioiden polttaminen ei ole oikea tapa varmentaa dataa varakopioiksi. Näyttää olevan epämääräistä, lähelle henkimaailman juttuihin menevää, juttua. Ainakin mulle.

Puolentoista tunnin sekoilun päätteeksi jätän varmuuskopioinnin taas kuukaudeksi.

Puuh!

7. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

amen

Noh, jokin onkelma siellä väijyy, koskapa omalla kohdalla ei ns. varmuuskopioita tulis edes mieleen poltella cd-rommille... Jokin siinä softassa nyt tökkii. Kait valitsit polttomediaksi dvd:n, tyhmä kysymys, mut pakko kysyy. Jos e niin vois aiheuttaa kys. ongelmat. (pudotusvalikko siin vasemmassa yläreunassa).

8. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Juu, ja se on kyllä kummallista, että "simulation":in ajamalla kaikki meni oikein hyvin (DVD-puolella), mutta kun yritin DVD-levylle polttaa ihan livenä, niin ei mennyt läpi.

Toisaalta taas polttopuoli näyttäisi olevan kunnossa, kun suostuu polttamaan nätisti CD:lle.

Mystistä.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Edit 00.26: Seitsemäs tai kahdeksas DVD-levy suostui ottamaan datan sisuksiinsa. Näyttää siltä, että Verbatimin levyt ovat laadultaan juuri sitä, mitä 40 centin hinta antaa olettaa.
    Tosin Maxelleista maksoin liikkeessä 2 euroa/kpl (juu, liikaa), ja saman tasoista kamaa nekin ovat. 

9. JPu

JPu Well-Known Member

5 458
    203
    63

Eihän tuossa tavallaan ole mitään mystistä, nuo levyt eivät vaan sovellu tuolle polttimelle syystä tai toisesta..
    Varsinkin jotkut -R DVD levyt tökkivät LG:llä.. (huhua toki vaan, mutta voi olla tottakin). Joidenkin levyjen soveltumattomuus kuulemma perustuu levyn sulavan massan värieroihin, ne kun vaihtelee eri valmistajilla.

Eli testaa erilaisia levyjä ja levytyyppiä, esim +DVD ja TDK/Maxell tms..

Itselläni on onnistunut 79 levystä 79 (Nero6 ja LG poltin), mutta yksi levy on ollut muissa asemissa lukukelvoton. Joitakin CD-levyjä on tullut vastaan, joissa onnsitumisprosentti on ollut alhainen. Luovuin levyistä kaverille, jonka poltin ei pilannut yhtään levyä ja saaja oli tyytyväinen.

10. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Olet oikeassa, ehkä kannattaa ostaa +R-levyjä kokeeksi. Ei ne ainakaan voi olla huonompia kuin nämä Verbatimin ja Maxellin -R-levyt.
    Toisaalta ulkoinen kovalevy (LaCie 250 Gb) maksaa tällä hetkellä 99,00 euroa...

Ei maar, nyt ei vielä luovuteta näiden DVD-levyjen kanssa. Se olisi perääntymistä.
    Heh heh.

11. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mulla oli 50 kpl pakkaus Verkkokaupan myymiä "Commodore" DVD-aihioita. NEC:n polttimella tuli sutta ja sekundaa. Annoin ne yhdelle kaverille, jolla ne on toimineet OK. Verbatimin kanssa olen nyt tullut toimeen. CDCheck:llä olen ajanut tarkistussummat kovalevyltä ennen polttoa, ja tarkistussummatiedoston olen polttanut DVD:lle mukaan. Työpaikan koneella olen tarkistanut että CDCheck on saanut samat tarkistussummat.

12. Vs: DVD-varakopioinnin ropleemat

Kas kun viitsittekin nähdä noin paljon vaivaa. Minulla on Memorexin +R:iä ja Lgllä on kaikki toimineet ok. Varmuuskopioinnin teen kyllä kiintolevyille.

13. villevee

villevee Member

154
    0
    16

Minulla on kaksi LG:n DVD-polttista. Linuxissa on sisäinen ja Mäkissä ulkoinen, joka maksoi vain 70 euroa. DVD-R-levyjä olen polttanut noin sata enkä muista, että yksikään olisi mennyt polttovaiheessa pilalle. Levyinä yleensä olen käyttänyt vain halvimpia, viimeksi tilasin toiseksi halvimpia. Ja levykauppahan oli Disco Bianco - CD-Rohlinge, DVD-Rohlinge, Blu-Ray Rohlinge und vieles mehr! Poltan niin paljon levyjä, että en viitsi yli 20 senttiä maksaa kappaleelta.

Poltto-ohjelmana on Linuxissa cdrecord, joskus myös cdrecord-ProDVD ja joskus growisofs. Mäkissä poltan vieläkin Levytyökalulla (Disk Tools tms.), kun cdrecordin käytössä on ongelmia.

Kyllähän te tiedätte, etten minä mitään wareta.  Levyille poltan vain omia valokuviani.

14. Vs: DVD-varakopioinnin ropleemat

Hämärä muistikuva: CD ja DVD käyttävät eri aallonpituutta, ja laserit (ja suuri osa muutakin mekaniikkaa?) on niille polttimissa erikseen.

15. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Kyllähän nuo jotkin asemat ovat melkoisen kranttuja levyjen suhteen, joten kannattaa kokeilla myös muita levyjä. Varakopioissa en kyllä luottaisi levyille poltettuihin kopioihin.

Juu, aallonpituus on eri tallennustiheyden erosta johtuen ja ainakin aikaisemmin komboasemissa oli erilliset lukupäät cd- ja dvd-levyille. En ole hetkeen seurannut tekniikkaa, joten enpä ole tietoinen siitä, joko ovat saaneet ympättyä aallonpituuden vaihdon yhteen optiseen yksikköön.

16. RB

RB Well-Known Member

9 395
    1 259
    113

Sanokaas nyt, kumpiko on keskimäärin säilyvämpi, DVD vai CD?

Alkaa taas olemaan kovalevyt täynnä, tarttis tyhyjätä vähän. Tähän asti oon poltellu CD:ille, mutta nyt olis DVD jolla sais tilaa nopeammin.

17. Vs: DVD-varakopioinnin ropleemat

Pöh, osta ulkoinen kiintolevy, helppoa ja halpaa kuin ketsuppi.

18. RB

RB Well-Known Member

9 395
    1 259
    113

on mulla semmonenkin...mutta jotenkin tahtoisin laittaa tehdyt kuvat ja raakakuvat, joista ei todennäköisesti kovinkaan paljon enää tarvitse kuvia tehdä, arkistoon ja varastoon....

19. Vs: DVD-varakopioinnin ropleemat

Minä arkistoin ja varastoin juuri niitä kiintolevyille: halvempaa, helpompaa, nopeampaa ja halvempaa. Kirjahyllyynkin mahtuu enemmän kiintolevyjä kuin dvd:tä ;-)

20. JPu

JPu Well-Known Member

5 458
    203
    63

Samat sanat, vasta kolme on hyllyssä 250 GT:n levyjä, tosin vasta kaksi on täynnä ;D

Polttelen kyllä varmuuden maksimoinniksi kaiken myös DVD:lle, en luota yhteen tallennusmediaan..