Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

DSLR puhdistusoperaatiota

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jaahv, 16 Helmikuu 2009.

    Elikkäs minkälaiset härpäkkeet pitäs hankkia mitkä ottaa reissuun mukaan? suosituksia hyviksi havaituista asioista ja tuotteista ym ym?
    Miten nää erilaiset "lastat", vai mitä ne nyt on, toimii? Hiekka on myös ajoittain ongelma niin eikö tuollainen naarmuta kennoa?
    Ei ole paljoa tuota tullut harjoiteltua, niin pitää kysyä..
    Edit# ei mitään paineilma juttuja.
     
  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: DSLR puhdistusoperaatiota

    Minulla on se neste/lasta systeemi. Käyttö on helppoa, kun homman oppii, eikä sitä puhdistusta nyt niin kamalan usein tarvitse tehdä. Ehkäpä 3-6kk välein vaikka objektiivia paljon vaihdankin. En pidä puhdistusvälineitä matkoilla mukana.

    Jos hiekkaa on kameran sisässä, niin kannattaa kolistella se ensin ulos :)
     
  2. Vs: DSLR puhdistusoperaatiota

    Digitarvikkeen sivuilla on aika hyvät ohjeet niistä litkuista. Eri juttu sitten niidenkin kuskaaminen mukana (1 luokan paloaine) Pieni imuri matkaan jos hiekkaa on?
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: DSLR puhdistusoperaatiota

    Minä olen viime kesänä puhdistanut viimeksi ja kohta puolin pitänee taasen tehdä sama juttu. Mulla on sellainen lasta ja neste. Aika helppo operaatio ja homma toimi. Rauhallisuutta ja aikaa vaan kannattaa varata ettei tartte hätiköidä. Hiekasta en osaa sanoa yhtään mitään.  Pysyykö hiekan jyvät kenolla, kun onhan se sen verran liukas, joten oisko kyse kuitenkin pölyhiukkasista?
     
  4. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: DSLR puhdistusoperaatiota

    On litkut ja lastat. Mutta reissuun ja miksei muutenkin käytettäväksi Lenspen Sensor Klear. Yksinkertainen ja hyvä.

    Ensin puhallella ilmapumpulla irtopaska pois ja sit tolla sensor klear:lla kevyesti kenno puhtaaksi.

    http://www.lenspen.com/403/377/
     
  5. Vs: DSLR puhdistusoperaatiota

    Mä ostin digitarvikkeesta kanssa sen lastan ja muut tarpeet samalla kun ostin ekan digijärkkärin pari vuotta sitten, enkä ole kertaakaan käyttänyt niitä. Kaikki häiritsevät kököt on aina saanut pois ihan käsipumpulla. Objektiiveja tulee vaihdeltua aika paljon, mutta teen sen aina niin että kamera osoittaa alaspäin. Kertaakaan ei ole kenno päässyt niin paskaiseksi kuin se oli suoraan myyntipakkauksesta otettaessa...

    Edit: Kenno on puhdistettu kahdesti ammattilaisen toimesta Digiexpo messuilla. Nikonillahan on aina siellä se ilmainen palvelu. Tekijänä taitaa olla joku JAS-Tekniikasta.
     
  6. Vs: DSLR puhdistusoperaatiota

    Kyllä minä ainakin pidän kennonpuhdistuvälineet eli sen Eclipsen litkun, pyyhkeet ja lastan, aina mukana reissussa. Meillä täällä kotosuomessa on ilma melko puhdasta, mutta näin ei ole maailmalla.

    Japanin reissu oli pahin. Kenno piti putsata kahdesti kahden viikon reissun aikana. Jostain kennolle meni aina sellaisia pieniä mustia rasvaisia töhkäpilkkuja. Ilmeisesti sitä leijuu siellä ilmassa enemmänkin.
    Ja oli todella hankalaa saada ne pois. Ensimmäisellä yrityksellä se töhkä vain levisi liuottimen avustuksella entisestään. Kolmannella tai neljännellä yrityksellä oli kenno vasta puhdas.

    Eli en taatusti lähde reissuun ilman puhdistusvälineitä ja tsekkaan kennon joka ilta. Pentaxissa se on helppoa kun se osaa tehdä  puhtaustarkistuksen ihan käskemällä.... ;-)