Ei kannata, lowepron stealth mallisto on huomattavasti parempi. Ainahan voi tietysti ostaa armeijan leipälaukun ja siitä väsätä laukun.
Mitä väriä haluaisit? Minkä kokoiselle kalustolle? Crumplereissa on huomioitava se, että ne kuvaukset mitä sinne laukkuun mahtuu eivät pidä yhtään paikkaansa... kamaa mahtuu ehkä sen 60-70% siitä luvatusta määrästä. Suosittelen tsekkaamaan ebaystä noita crumplereita...jos et ole jo tsekannut. Englannista tulee kama todella nopeaa perille ja löysinpä juuri hakemani oikein tumman sinisen ison laukun käytettynä jenkeistä. EDIT: Niin, jenkkilässä ja euroopassa on Crumplerilla erit mallit noissa laukuissa. Siksikin kandee tsekata jenkkilän ebaytä.
En tiedä Lowepro:n ja Billinghamin laukkujen välisistä eroista (aiemmin kuulemani perusteella Billingham olisi parempi valita), mutta omiin tarpeisiin Lowepro:n stealth reporter 400 AW oli varsin onneton. Perustelenpa: - Epäilyttävän ohuet pehmusteet. Kun pyörii laukku olalla pääsääntöisesti nousuhumalaisen yleisön seassa jossain tapahtumassa, missä tunnelma on muutenkin tiivis, sitä kaipaisi asiallisia pehmusteita - Laukkua on vaikea pakata järkevästi tietyille varusteille. Akkukahvallinen kamera ja siihen liitetty 50 mm:n objektiivi (käännetyllä vastavalosuojalla) vaatii suurin piirtein neliön muotoisen tilan. Lierön muotoisiin objektiivitaskuihin (laukun sisäpuolella) ei mahdu valovoimaista objektiivia vastavalosuojineen, ja ne jäivät minulla turhiksi, enkä saanut viittä objektiivia + akkukahvallista runkoa jossa yksi objektiivi kiinni laukkuun ottamatta lieriöitä pois ja lisäämällä yhden väliseinän kamerarepusta. - Tavaraa ei voi pakata päällekäin pehmustetusti ellei keksi itse jotain irtopehmusteita (jotka olisivat epäkäteviä) - Laukku ei pysy muodossa kun sitä kantaa olalla ja siellä on kohtuullinen määrä tavaraa. hankalaa kun pitää reidellä tukea alta ja sitten palauttaa kädellä muoto, että voi vaihtaa objektiivia - ei kunnollisia sivutaskuja Ratkaisuksi minulle muodostui Tamrac Pro 12, ja vaikka suositusten pyytäjää se ei sytytäkään, mainitsen kuitenkin muutaman hyvän puolen siitä. Itse asiassa kaikki Lowepro:n heikkoutta ei ole tuossa laukussa. Erityisen ilahduttavaa on, että se pysyy melko hyvin muodossa (Loweprota paljon paremmin), että se on suunniteltu myös pystykuvauskahvallisille kameroille, ja että siihen mahtuu huomattavasti enemmän tavaraa (akkukahvallinen kamera menee päätyyn ja siinä kiinni oleva objektiivi on vaakatasossa lyhyempien objektiivien päällä pehmusteiden tukemana). Mikä tahansa objektiivi voi olla kiinni kamerassa kun sen pistää laukkuun (tosin sen mahdollistaa se, että omistan ainoastaan yhden teleobjektiivin), mikä on todella miellyttävää. Tamracin ainoa huono puoli (hintaansa nähden) on omiin tarpeisiini nähden se, että se ei täysin vakuuta sillä, että tavara varmasti pysyisi kuivana aivan rankimmassa sateessa (sen vetoketjut eivät ole samalla tavalla sadesuojattuja kuin saman valmistajan Explorer-repuissa). Aion viedä sen jossain vaiheessa (tyhjänä) suihkuun. Edellinen tarina tietysti kerrottu henkilökohtaisten vaatimusten ja tarpeiden perusteella. Varmaan kannattaa kertoa vähän mihin käyttöön ja millaiselle laitteistolle laukkua hakee niin on helpompi suositella. Myös tämä linkki saattaa helpottaa laukun valitsemista omalle laitteistolle: Camera Bags Reviews Homepage - Cambags
Suurinpiirtein samoihin tarpeisiin kuin mainitsit, suosittelen Lowepro Stealth Reporter 400 AW:ta . Niin ne mielipiteet ja mieltymykset eroaa.
Näyttäisi myös kalusto mikä sinne pitäisi pakata mukaan olevan vähän erilainen, blogistasi lunttailin. Varmaan tuon sinun kuorman alla alukku vielä saattaa pysyä auki, minulla kun pistää pään yli vastakkaiselle olkapäälle ja on neljä tai viisi objketiivia siellä, niin on kyllä ihan supussa ja lytyssä. Minulla on tapahtumakeikoille tarvetta saada viisi objektiivia (peruszoomit ja 2 valovoimaista primeä), salama, kuvapankki ja akkukahvallinen runko (eikä kahvallisen vararungon mahtuminen Tamraciin edellisten lisäksi ole sekään pahitteeksi, nyt sekin kulkee mukana. Ja runkojen alle mahtuu vielä Tamronin 90mm:n makro ja 2x tc, vaikka niitä en konserttikeikoilla tarvitse).
No ota Lowepron SR 650AW.... mulla nimittäin on tuo samainen pro12 laukku ja se mikä siinä otti pattiin, oli kun siihen ei oikein kolhiintumattomasti mahtunut mun setti. 70-200:en kun pitää kiinni rungossa niin se runko ja/tai kamera kolhi alla olevia optiikoita. Lisäksi se ei oikein mahdu fiksusti kuvausvalmiina siihen laukkuun. Unohtamatta, että siihen ei mene läppäriä, mikä on ihan käyttökelpoinen kapistus esim. festarien soittotauolla. 650AW:ssä on vielä tuo läppä vetoketjullisella halkiolla, eli kama pysyy suhteellisen suojassa siellä ja silti on nopeahko vaihtaa optiikka siitä viilloksesta. Makuja on monenlaisia, mulla tuo Pro12 on RZ:an laukkuna (aikas täynnä) ja Lowepro Stealth Reporter 650AW hoitelee digikaluston virkaa. Sitten jos oikein köykäsesti lähtee liikkeelle (2 optiikkaa ja runko, pari vara-akkua ja kuvapankki +salama) niin Slingshot Pro9 menee hienosti siinä hommassa.
Sinulla on vissiin pidemmät lyhyet objektiivit Minulla tuo 70-200 (f2.8 IS) menee oikein mallikkaasti siinä päällä. Sen vastavalosuojalle joutui vähän tekemään väliseinien säätöä, mutta sattuu juuri natsaamaan tuohon väliin. Ei kolhi alla olevia putkia (voi olla, että jos sulla on noi laajemman pään zuumit canonin ällää niin ne lienevät pidempiä kuin tamronin vastaavat). Mutta niin, ei ole varmasti yksikään laukku kaikille kalustoille ja kaikkiin tarpeisiin soveltuva.
Selvä. Täytynee kuitenkin vielä odotella hetki Billingham -leirin vastausta. Leipälaukku ei taida olla paras mahdollinen lähtökohta. Jos tyytyisin vain ostamaan muutaman metrin kangasta... Oliivin vihreä taitaa olla lähellä väriä, jota Crumplerilla aikoinaan oli. Kalustoksi laukkuun olisi tulossa seuraavaa: Asahi Pentax ES SMC Takumar 1:3,5 28mm SMC Takumar 1:1,8 55mm SMC Takumar 1:2,5 135mm Sekä mahdollisesti vielä SMC Takumar 1:4 300mm. Ei siis toisaalta mikään suuri setti. Tuon 135 millisen kun ruuvaa runkoon vastavalosuojineen, niin yhdistelmällä on mittaa noin 20 senttiä. Crumplerien mahtuvuus kuvaukset tuntuvat perustuvan pitkälti siihen, että runko sullotaan kassiin ilman objektiiviä ja objektiivit viereen pystyyn. Omalla kohdalla moinen ei kyllä toimi. Ideana olisi mitoittaa laukku niin, että tuo 135 millinen vvs:n kanssa mahtuisi laukkuun sellaisenaan. Loput optiikat sitten sekaan. Uusissa Crumplereissa ei oikein soveltuvaa mallia ole, täytynee hieman tutkia ebaytä.
Näyttäisi siltä, että päädyn ostamaan Domken olkalaukun, joko mallin F2 tai F6. InterFoto nähtävästi tuo Domkea maahan, mutta hyvin nihkeästi. Ei siis haluamaani mallia, ei edes tilaamalla. AC-Foto ei näytä myyvän. Onko näitä helposti saatavilla jostainpäin eurooppaa? Jenkeistä ainakin saisi, mm. P&H myy. Onko kukaan tilannut tuolta mitään? Toimiiko homma hyvin?
Eipä siinä minun laukussa paljon kuvattavaa ole. Tavallinen kameralaukku armeijan leipälaukussa, eli tavallaan vain topattu leipälaukku, johon saa haluötessaan niillä tarrasysteemeillä väliseiniä. Mulla on yleensä kaksi runkoa kannossa, joten laukussa ei ole muuta kuin filmiä ja joitain objektiiveja, sekä lompakko jota pitää suojella varkailta, ettei kukaan pölli mun kuitteja.
Jokos on tähän asti edetty, muutama vuosi sitten, ennen nettikaupan varsinaista päänkohotusta, noita Domkeja oli kyllä hyvä valikoima mm. Fredan Fotoykkösessä. Saattoi maksaa karvan enemmän kuin AC-Fotossa, mutta niitä pääsi sovittamaan. Liike lopetettiin kun hinnoista tuli kaupan tärkein kriteeri ;-) Juu, sitä saa mitä tilaa ;-D
Näin näyttäisi valitettavasti olevan. InterFoto tuo maahan vain Domken J -sarjan laukkuja, kolmessa eri koossa, eivätkä suostu tilaamaan muita malleja. Niitä kun kuulemma täytyisi ottaa kontillinen ja toimituksetkin tulevat vain kerran pari vuodessa. Päädyin sitten lopulta Billinghamiin, niitä kun saa helposti täältä Suomesta, TeleFotosta. Hinta on melkoinen, mutta esim. Domken tilaaminen jenkeistä kaikkine koukeroineen ei houkuttele pätkääkään. Loppuviikosta pitäisi paketin olla perillä, joten viikonloppuna päässee testaamaan mistä Billingham on tehty.
Vedenpitävästä kankaasta, nahasta, käsin kiillotetusta messingistä ja laskuvarjovaatimuksien mukaan tehdystä polyesteripunoksesta...
Billingham on käytössä todella hyvä, mitä tulee materiaaliin. Mutta niin Loweprolla kuin Tamracillakin on pientä settiä varten nerokkaita laukkuja, joissa kantohihnan vinon kiinnityksen ansiosta laukku on selässä kuin reppu ja kun se pyöräyttää eteen, on laitteiden käsittely selvästi helpompaa kuin perinteisellä olkalaukulla tai repulla. Kumpa Billinghamkin tekisi sellaisia. Saisi oivallisesti kehitetyn idean toteutettuna kunnon materiaaleista - vai pitäisikö teettää ?
Kunhan vain eivät tee niistä samanlaisia kuin Tamrac/LowePro, vaan säilyttävät oman tyylinsä. Mietin kyllä laukun tekemistä ja teettämistäkin. Itse tekeminen muodostoi liian hankalaksi, laukun kyllä saisi tehtyä, mutta hyvää siitä ei tulisi. Ei ainakaan ensimmäisestä versiosta. Teettämällä saisi oletettavasti hyvän ja juuri sellaisen kun haluaa, jos vain löytää pätevän valmistajan. Taitaa vain hinta olla jotain aivan muuta kuin valmislaukuissa.
Vs: Domke, Billingham ym. kameralaukut. Eikös F2 ole juurikin se klassinen ja alkuperäinen Domke? Jos näin, niin ei taida löytyä Suomesta lainkaan. Tuovat maahan vain sitä uudempaa sarjaa, ja maahantuoja suhtautui hyvin nihkeästi tilaamaan...
Vs: Domke, Billingham ym. kameralaukut. Suomeen tuodaan sitten J-2sta kylläkin, joka on käsittääkseni täysin (?) sama kuin F2, mutta ei canvasta, vaan Ballistic Nylonia, joka on kyllä perkeleen kestävä matsku. On hyvä kun vähän "liukkaampi" kuin canvas. Omasta omistuksesta löytyy siis ~10 vuotta vanha J-2, F6 samasta nailonista tehtynä ja eilen (!) Jenkeistä saapunut canvaksinen F5XB. Ebay palveli taas hyvin, siellä on muutama myyjä joka myy uutta tavaraa. Toi kakkonen on koko kalustolle kovin hyvä, jos ei tykkää semmosesta laatikkomaisesta laukusta, kuten Loweprot ja muut on. Noihan on vähän semmosia lötköjä, että mukautuu lanteeseen just hyvästi. Monet on kuule rokki- ja lehtikeikat kuvattu aikoinaan siitä. Tuntuu että on vähemmän "tiellä" kun ei se laukku sojottele niin paljoa ulkona. Ainoa kova asia on J2sessä pohjalla oleva levy, jonka senkin voi ottaa pois jos huvittaa. F-6seen mahtuu kivasti Yashica-D ja Leica M6+3kakkulaa ja muut roippeet. F5XB taas syö just ens kesän etelänreissun tarpeet, eli M6sen ja lasit ja kompaktin ja roipetta vähän. Joo, mie tykkään Domkeista. Noi on hemmetin kestäviä näköjään, kuluvat osat on metallia, hihnat on jarruilla varustettuja alapuolelta jne. Voin suositella. Edit: Joo kyllä mullekin Billinghami kelpais, on ollut joka kerran vaan yli budjetin noi. Edit2: Taitaa tossa J-sarjassa olla erona se että noi päätytaskut on isommat. J-2seen menee Leica M6+35mm f:2nen sinne taskuun aika sopivasti. Irrotettavat pehmusteet niissäkin, jos lisätilaa tarvitsee.