Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Dörtsi bosessa

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Est, 20 Huhtikuu 2009.

1. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Terveisin,
    Eero

Edit: Kumman suttunen lopputulos on täällä, harmittaa :(

2. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Dörtsi bosessa

Kiva postikorttimainen kuva.

En ole syntyperäinen helsinkiläinen, mutta joitakin sanoja on runsaan 20v:n aikana jäänyt paikallisesta murteesta mieleen. Olen antanut itseni ymmärtää, että "Dörtsi" tarkoittaisi ovea. "Bosessa" tarkoittanee kiinni. Kuvassa näyttäisi kuitenkin olevan ikkunaluukut. Oliko niitä tarkoittava termi "Fönäri" tai sen johdannainen? Jos, niin silloin kuvan nimen pitäisi olla -jos ikkunaa tarkoittavan murresanan osaan taivuttaa oikein- "Fönärit bosessa"?

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä en ymmärrä mitään noista sanoista, mutta kuva on karu,
    hemmetin karu, positiivisella tavalla.
    T Jukka
    EDIT: Vielä mulle epätavalliseen tapaan tulee mieleen kaunis nainen, jonka elämä on sujunut ja pyörinyt kauneuden ympärillä. Kaikille hän on valehdellut, ettei ulkonäkö merkitse hänelle mitään, vain sisäinen kauneus.
    Kun hän on vanhentunut, ovat ystävät jättäneet, ja ainoa huvi on pelata yksinään bingoa.
    Jo ränsistyneet luukut on vielä parilla laudalla lukittu lopullisesti kiinni.
    Jäljelle jää vain vuosikymmenien yksinäisyys, kunnes Alzheimer on ottanut vallan, lähin sukulainen, joka hänkin oikeasti hyvin kaukainen, soittaa sosiaaliviranomaisille, jotka toimittavat ankeaan vanhainkotiin jatkamaan yksinäisyyttä vielä joksikin aikaa.
    Pesänjaossa haaskalinnut palaavat yhtäkkiä elämään, mahdollisesi joku lapsi, josta kukaan ei ole tiennyt mitään, tulee ja vie koko perinnön.Äitään 40 vuoteen näkemättä.
    T Jukka

4. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Dörtsi tarkoittaa -mun mielestäni- ylipäänsä luukkua, vois olla nimessä fönarikin.
    Mun mielestäni kuitenkin nuo on enemmän luukut kuin tavanomaiset fönsterit, akkunalasit jne.

Kiitos näkemyksistänne ja vaivannäöstänne laittaa ne julki.

- Eero

Edit: Useimmiten kait puhutaan "dörtseistä" tarkoittaen ovia, siinä mielessä olet oikeassa kyllä "Juhaa".

- Emmä ole kielitieteilijä, kuvan nimi vain oli mielessä - heti.
    - Eero

5. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Hienoa läppää vaatimattomasta läppäkuvastani, kiitos. - E

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

En minäkään kielitieteestä mitään tiedä, mutta olen yrittänyt vuosien aikana opiskella kotikuntani kieltä. Sanavarastoa on kertynyt jonkin verran, mutta puhua sitä en osaa, enkä edes aikonut yrittää. On kuitenkin mukavampaa osata sana sieltä täältä niin jotenkin pysyy keskusteluissa kärryillä.
    Halusin vain tarkistaa, oliko tiedoissani aukko sanan merkityksistä. Kiitos opastuksesta.
    Kuvan nykyinen nimi on kuvalle sopiva.

7. antsku

antsku

8
    0
    0

Fönsteri bosessa, snygi foto!

8. Vs: Dörtsi bosessa

Dörtsi bosessa on niitä monimielisimpiä ilmauksia mitä voi olla. vähän sama kuin pelti kiini.siitä voi vaika aloitta että muija ei anna, sanoo tänään on dörtsi bosessa, mee "kerholle", silloin tietää että ei kandee mennä jutskaa sossun ämmän tai kallonkutistajan tai avioterapeutin kanssa. suoraa päätä vaan advokaatille hieroo papruja kondikseen...

9. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

:D

Niin ja yleisesti tai ainakin usein on tuollaisten töllien (Missä ompi akkunaklasitkin, fönsterit tai fönarit jne... umpeen tiltatut) ovetkin kiinni.
    Kiinni koko murju, koko helahoito aivan köikkinensä... tää on Taivahan Tosi !
    Kaikki on niin moniselitteistä - tai niin voi ainakin itsellensä yrittää väittää, jos jossain -asiassa- mokaa :D

Itselleni tuo on ylipäätänsä siis suljettu, koko paketti - kuin kuollut.
    Ja sehän on sentimentaalinen aihe, näin herkälle.
    Snif...

- Eero

10. Vs: Dörtsi bosessa

Ootsä eero fiilistelijä. Mäkin olin pääsiäisen aika herkällä päällä kun toi jalka vihoitteli ennenkuin toi kaveri vähän heitti hiilinkiä.

Eli tää on kyllä mulle ITTELLE kirjoitettu, ei kenellekkään muulle erityisesti, mutta tällaisa me vanhat kaput ollaan, joskus...

Jazzarin joka soolojaan tuuttailee tai fotarin joka tuota
    todellisuutta yrittää taivuttaa mieleisekseen, on joskus
    tuskallista todeta, että kun saa jostakin kicksejä, kun on
    "kaiken nähnyt , kaiken kuullut" ja silti haluaisi etsiä
    jotakin näkökulmaa, josta rehellisesti sanoisi pitävänsä.
    Silloin törmää seinään jota "vastaanottokyvyksi" kutsutaan.
    Se seinän tunnistaminen, ja siitä läpimeneminen on se
    ratkaisun avain jolla ajassa liikkuessaan voi olla pitävällä
    pohjalla, ei niin että lipsuu askel ja päsähtää persuksilleen,
    tai murjoo itsensä väkisin läpi ja lasinsirpaleet vaan helisee
    ympäriinsä ja pikku haavoja sitten viiltelee.

että tämmöstä huhtikuussa 2009...

11. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Esitän suurimman mahdollisen kiitokseni, Sinulle, Itsellesi. - Eero