Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tarkennus-asteikko fieldiin (miksei palkkiinkin)

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana J.Vuokko, 19 Helmikuu 2009.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Kinoa ja keskaria käyttäessä on monesti tottunut siihen, että vain katsoo missä on lähin tarkaksi haluttu detalji, sitten katoo etäisyys-asteikolta mitä siinä lukee. Sen jälkeen tarkentaa kaukaisimpaan teräväksi haluamaansa kohtaan ja katsoo etäisyyden.

Sitten vain käyttää syväterävyys-asteikkoa tarkennus-asteikon vieressä ja säätää aukon + etäisyyden sopivaksi.

Itse kun käytän yleensä pienemmissä kameroissa hyperfokaalia, niin katson lähimmän etäisyyden ja käännän siitä saadun lukeman niin pienen aukon kohdalle, että ääretön tulee tarkaksi. Jos ei tule, sitten mietin kompromisseja...

Palkilla/fieldillä samaan pääsee DoF-Knob ja/tai DoF-Card -ratkaisuilla. Noista kortti on nopea ja helppo tehdä ja toimii kameran kuin kameran kanssa.

Sitten tulee ongelma: Mitäs tehdä kun tarkennus ei onnistu kunnolla tähyslasilta syystä tai toisesta. On pimeää, ottaa käsivarakuvaa tai muuta?
    Sitä DoF-Card ei ratkaise.

Itse olen niin usein kaivannut asteikkoa jolla voi vain heittää tarkennuksen tietylle etäisyydelle - vaikka pimeässä sellaiselle, jolle on etukäteen laskenut hyperfokaalin.

Tuumasta toimeen.

Mittasin Fieldin (Hasemi Technikal) vetämät perälaudan etureunasta etulaudan swing-jalkoihin eri linsseille ja eri tarkennusetäisyyksille. Näiden pohjalta piirsin etäisyys-viivaimet.

Toimivat kuin junan vessa, oloissa kuin oloissa. Paperit leikkasin sopiviksi viivaimiksi, liimasin ohuelle pahville (taisi olla pirkka-leivinpaperi -paketin pahvia) ja sen jälkeen vielä muovikelmu-laminointi jottei ensisateessa mene..

Ja jos hämärässä kuvaa tai ei muuten vain halua käyttää DoF-Card/Knob -ratkaisua eikä jaksa laskea itse noita etäisyyksiä niin apuna voi käyttää DOFMaster-ohjelmalla tehtyä kiekkoa tai kiekkoja.

Viihtyisää tarkentelua  ;)

Ainiin, itse käytän hajontaympyrän (CoC) kokona 4x5-koossa 0,04mm joka mahdollistaa tarkan 5x -suurennoksen (20x25 tuumaa!) eikä kuitenkaan vaadi linssiltä kuin 25lpmm -piirron. Tämä menee jo vähän sivuun, mutta sivumennen... Tein silmille ihan erotuskykytestin ja huomasin että tuo yleinen 300dpi on ihan ok arvo "tarkaksi". Nuori (alle 20v) voi erottaa paljon tarkempaakin, mutta meikäläinen 35 vuotias vanhus ei näköjään erota 20cm päästä kunnolla enää 400dpi:stä erillisiä detaljeja (musta-valkoinen testiviivasto). 240dpi taas näen kaiken erillisenä -> keskiverto-ihmiselle ehkä se 300dpi on hyvä kun kaikkialla sanotaan että se on hyvä ;)

Monet asteikot perustuvat 0,1mm hajontaympyrään jolloin 8x10 -vedos (18x24cm) on skarppi. Toiminee tuokin jos ei katso läheltä.

2. Vs: Tarkennus-asteikko fieldiin (miksei palkkiinkin)

Tossa vois olla kätevä, kun tekis tuonne toiselle puolelle korjaustaulukon palkeenvetämälle.

3. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Tarkennus-asteikko fieldiin (miksei palkkiinkin)

Olen miettinyt samaa, samoin ihan mm+cm 'viivoitinasteikkoa' lisänä. Myös valmiit terävyysaluemerkit kinari/keskarityyliin olisivat kivat, mutta isoissa kameroissa merkit olisivat niin lähekkäin ettei taida olla käytännöllistä.

Kunhan ensi viikolla kotiudun nousevan auringon maasta niin teen pari evo-prototyyppiä :)

4. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Tarkennus-asteikko fieldiin (miksei palkkiinkin)

Tähän voisi lisätä, että olen lisännyt noihin kaikenlaista hyödyllistä lisäinformaatiota, mukaanlukien valotuskorjauksen.