Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

DIY digireproamisalusta ja mahdollisesti suurennuskone

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana pj.haaja, 13 Huhtikuu 2014.

  1. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Tässä tällainen onkin modernina pystyvideona

     
  2. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Mä digitoin 2012 itselleni tällaisella setupilla n. 13000 diaa suoraan lippaista 6Mpx kokoon ja tein niistä itselleni diahakemiston.
    buenosdias.jpg
    Kamerana oli silloin EOS 500D+50/2.8 macro+13mm loitto.
    Projektori Rollei ilman optiikkaa ja kuvaus suoraan kuvaportista.
    EOS oli yhdistetty PC.iin USB:lla ja PC:ssa softana EOS Utility.
    Tässä vaiheessa en siis putsannut dioja eikä tarkoituksena ollut saada maksilaatua vaan digihakemisto, josta sitten ne maksimilaadulla digitoitavat kuvat valitaan. Mulla on myös se pieni ongelma, että n. 60% kuvista on pystykuvia, jolloin koko kennon alueelle ei mahdu sekä pysty- että vaakakuvat samoilla asetuksilla. Joten kuviin tuli mustat reunat (so what).
    Nimesin myös lippaat niiden järjestyksen mukaan koteo-kampa-kuvanro. Kuvanumerointi mmeni automaattisesti, mutta kampaa vaihtaessa piti tiedostonimirakennetta hieman muokata ja asettaan laskuri yhteen. Kun kuvan nimi kertoo suoraan mistä dia löytyy, niin dian haku täyslaatuisTA kuvaamista varten on pieceofcake. Kameran ja dian kaukosäätimiä sitten vuorotellen naputtaen 50:n dian lipas digitoitui parissa minuutissa.

    Kun kuvat ovat lippaassa nurinperin, niin ne saa käännettyä Flip Vertical-toiminnolla oikeinpäin. Mä tein sen batchinä koko hakemistolle ja menin kahville siksi aikaa kun tuo vanha pikkuläppäri puski hommia.

    Varsinainen laatudigitointi sitten edellyttää kehyksen avaamista ja sen putsaamista sekä myös hellävaraista dian putsausta. Ja sitten samalla makrolla Nikonin ES-1 diakopiolaitteella varsinainen digitointi maksimilaadulla.

    *edit*
    ControlMyNikon/ControlMyCanon-softilla pystyy tuon kameran laukomisen automatisoimaan, mutta se vaihda kuvaa projektorilla. Toki siihenkin on rakennettevissa automatiikkaa, mutta ainakaan ajan säästämiseksi se ei kannata.
     
    Viimeksi muokattu: 24 Helmikuu 2020
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Ei, mutta suurennoskojeen väripäällä on reprottu tuhansia dioja käyttäen kääntörengasta 50mm gaussilaista väärinpäin. Ei siinä periaatteessa mitään estettä pitäisi olla. Suodatushan tuossa tulee sitten kameran kautta ja pitää katsoa, ettei vinjetoi eli himmentämään täytyy päästä.
    P.S. No, en huomannut, että kundeilla oli jo valmiit vehkeet alempana... :D
    P.S.2. niin ja sitten pitää melko nopeasti kuvata, kun kuvaportin lämpö popsauttaa dian kuprulle helposti, eikä valonlähde muutenkaan tee hyvää väritekijöille.