Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Mitäs kaikkea sitä tarvitsee jos tuollaista alkaisi väsäämään ja mistä löytyisi tarvittavat mitat jne?
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Toi kondensorilinssi on vähän turha, nykyään kannattais hommata ledi valopaneli (tai energiansäästölamppu, niitä saa jopa sellasia pyöreitä mutkalle taitettuja) ja laittaa väliin valkoista tms. pleksiä jolla tasottaa valo. Ideahan on vaan tehdä tasainen valo. Tasavalolähteisissä koneissa ei ole kondensorilinssejä...
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? kaksi n 5mm paksua maitolasia päällekkäin tehokkaan ledipanelin kanssa antaa tasaisen voimakkaan valon. Tällainen rakenne ei edes kuumene ja ei vaadi korkeutta niinkuin lamppu/linssi/maitolasiviritykset. Led paneli siksi että noiden energiaputkien syttymisaika on hidas eikä toimi tässä käytössä.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Nuo mitat aika pitkälti riippuu siitä, et mitä osia saa haalittua. Mä teen niin, että ostan tarvittavat osat ja sen jälkeen alkaa mittailu ja lyijykynä sauhuta. Mut valonlähde, kondensorilinssi tai sit maitolasia + ledejä, negankiinnitys, palje, linssilauta tai jokin muu kiinnitys objektiiville. Ne on kai tärkeimmät, sitten vaan puusta loput; kiinnityssysteemit. Tällä tavalla itse olen lähtenyt lähestymään tätä projektia. Jos pystyn, niin yritän käyttää hyödyksi (palkeeksi ja negatiivin kiinnitys) yhtä 9x12 kameran raatoa, joka mulla on.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Sanokaas muuten, et sopiiko tuollainen halkaisijaltaan 150mm kondensorilinssi eri formaateille (kino, 4x4, 6x6, 6x9 ja 9x12)? Vai pitääkö pienemmille formaateille olla eri linssi jos/kun objekti vaihtuu?
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Käsittääksen halkaisija vaikuttaa vain maksimiin. Linssin tehtävähän on ensin koota ja sitten hajoittaa valo.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Esimerkiks Fujimoton jossain suurennuskoneessa oli boksi, joka toisin päin käännettynä oli kondensori, ja toisin päin käännettynä diffuusori valonlähde. Taisin käyttää diffuusoriversiota pääsääntöisesti. Ja hyvää jälkeä tuli. Myöhemmin hankin kondesorilähteellä olevan suurennuskoneen, ja kumma juttu, mutta ei siinäkään pahemmin ollut valittamista. Ai niin muuten löysin kaappien pohjalta tavallisen ja antinewton (ainakin kuoripaperin mukaan) lasin Durstin 4x5 suurennuskoneen pitimiin... Jos joku haluaa, niin en mä niillä mitään tee
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Hei, mä olen etsinyt noita jo jonkin aikaa. Voi ottaa tai ostaa ne sinulta, kummin vain Laitan PV:tä
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Kondensori- eli kokoojalinssi nimensä mukaisesti kokoaa valoa, ei hajoita sitä. Sen lisäksi, että linssin halkaisijan tulee olla riittävä, myös sen polttovälin täytyy olla yhteensopiva suurennusobjektiivin polttovälin kanssa, jotta valaistus olisi mahdollisimman tasainen. Toivottavasti nimimerkki hm lukee tätä ketjua ja selittää asian paremmin.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Jos värkkää sellaisen Durst-tyyppisen rakenteen mattalasilla, ei sillä kondensorin koolla ja polttovälillä ole niin tarkkaa. Kunpahan saa etäisyyttä säätämällä suunnilleen tasaisen valaistuksen mattalasille. Esim. vanhan piirtoheittimen fresnell voi toimia kondensorina, tai siis siitä sahattu pala. - ja, voihan tehdä väripään mallisenkin. Mattalasin päälle styroxboksi ja pari halogeenilamppua sivuille. Välttyy kondensorin etsimiseltä, ja valo on melko helposti tasaista.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Tuolla on jotain työvaloja. Kelpaiskohan tuo halvin tai tuo toinen? LED-TYÖVALOT HALVALLA MAAHANTUOJALTA - VALOSTORE.FI
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Tuohon hintaan kolvaan mieluumin itse ja haen osat partcosta tai bebekiltä. Partcon Verkkokauppa Bebek Electronic - verkkokauppa Tai katson ensin kunhan paketti saapuu, että mitä sieltä löytyy ja sen mukaan sitten mennään tietty.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Noita led tasovaloja saa alle 30e posteineen kiinasta... tosin en tiedä riittääkö tollanen 260 ledinen paneli, vai pitäiskö olla jotain tehokkaampia ledejä. Itel on 160ledinen ja se on ollut ihan kätsä, mut ei sen valoteho hirveän massiivinen ole.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Muistaakseni mun DeVeressä oli 250 W halogeenilamppu. Jotain 4000 lumenia. Aika paljon vähemmän noista ledeistä näyttää irtoavan valoa, kannattanee satsata hiukan voimallisempiin malleihin. Valotusajat kasvavat muuten äkkiä minuuteiksi.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Sanokaas viisaammat, että riittäisikö jompikumpi noista linsseistä kondensoriksi? http://www.ebay.com/itm/380240743829?ss ... 1438.l2649"]http://www.ebay.com/itm/380240743829?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 http://www.ebay.com/itm/130968809563?ss ... 1438.l2649"]http://www.ebay.com/itm/130968809563?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Jos katot noita kylmävalopäitä niin hiffaat että ei sitä valoa tarvitse rajattomasti, jo noissa kondensori koneissa itellä esim. ollut 100w opaali hehkulankavalo.. (Beseler 45)
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Miksi sä haluat rakentaa sen kondenserilasilla? Tasavalopää ois halvempi ja helpompi tehdä Kato tollasta: http://www.ebay.com/itm/260-LED-Video-Light-Lamp-Panel-18W-2100LM-Dimmable-for-Canon-Nikon-UK-/400513477953 30e ja ilmaiset postit, kooltaan aika sopiva 4x5 suurennoskoneeseen.. ainoa mitä sit pitäis miettiä ois miten valon tasottaa. Noi on myös kevyitä. Kondenserilla tulee koneelle painoa joka meinaa että joutuu myös rakentamaan paljon tukevamman ja raskaamman koneen.
Vs: DIY 9x12 suurennuskone? Kylmävalopään valon tuotto on kokonaan eri tyyppinen, siinähän putki on käytännössä kiinni negassa. Kondensorisysteemin samoin, joskin 100 w on 4x5 tuumaiselle kyllä vähän. Puhuin väripäästä ja sekoitusboksista. Kuten totesit, sellainen on erittäin paljon helpompi tehdä. (Vakintunut nimitys tosin on hajavalo eikä tasavalo