Moikka filmikaverit, Nyt kun olen osin päättänyt jälleen kokeilla MV kuvausta 6x6 formaatilla, tosin ensin digitointia, mutta myöhemmin myös kuvaamista, niin on pakko kysyä mikä on tämän päivän tarjonta. Mitä herkkyyksiä ja merkkejä löytyy yleisimmin, ja kuka niitä kehittää Suomessa? Onhan minulla vielä kehitysvälineet tallella, mutta en ihan helposti halua opetella uudestaan jo 30v sitten lopettamani touhut Myönnän reilusti, että innostus ei ole enää samalla tasolla, eli helpoin tapa on kehityttää jollain - no, ainakin taas aluksi Kertokaa missä mennään, ongelmani on syrjäinen sijoitus, eli Hanko on 80-130km kaikista "sivilisaatioista", joten se otettakoon humioon. Kiitos avustanne, Markku
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Kerran kehitysvälineet itselläsi, niin tee itse ja skannaa. Ei ole ainakaan vaikeata ja liemetki melkein ilmaisia. Jos osaat nettiä käyttää, niin ulkomailtahan noita filkkoja saa edullisesti könttäsatsein.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Luulisin, että käytännössä löydät täältä tyypin kuka sulle kehittää pienellä vaivanpalkalla, kunhat et rupea kymmeniä rullia tuottamaan. Telefoto taitaa olla Suomessa ainoa paikka, jossa on edes hieman valinnan varaa. Hinnat nyt on sitten mitä on... On toki mahdollista, että joissain ihan pienemmissäkin kivijalkaliikkeissäkin silloin tällöin rulla-pari jotain 120-filmiä, ainakin tuossa Porvoon pikkuliikkeessä oli viimeksi kaksi rullaa FP4+:aa.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Olisko yksinkertaisin tapa ostaa värinegaa/XP2-Portra BW:tä ja kehityttää paikallisella pikalabbiksella. Sitten ostaa kunnon MV-fimiä kun itse kehittelee. <SIZE size="1"]En vieläkään ymmärrä kuvamista keskikoolla skannaamista varten</SIZE>
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Mitä on digitointi 6x6 formaatilla? Minunkin mielestäni nimenomaan helpoin tapa on kehittää itse mustavalkoiset. Koska kuitenkin olet tarkka laadusta... (Mutta jos koet helpompana postittelun, muistathan ehdotukseni kehityspalvelustani taannoin. Sen laatua en epäile. Siinä oli vähimmäismäärä toisin kuin JLN ajatteli ja kohtuullinen korvaus työstä.)
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Oisko tuo rivien välistä luettavissa niin, että Helkama55 haluaa ensin skannailla keskaria ja sittemmin vedostaa.?
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Kiitos kaverit mielipiteistänne! Vielä jäi avoimeksi, mistä noita MV filmejä ostetaan, ja monen kehitysmahiksen osoitteen voisi ehkä pistää tiedoksi. Olette ilmeisen yllättyneitä siitä, että olen niin tumpula asian suhteen, mutta niin vaan on, eli ihan liian paljon on aikaa kulunut viimeisten filkkakehitysteni ja nykyisen hetken välillä. En ole asialla selvittääkseni mitä te tiedätte, vaan oikeasti kysymässä neuvoa käytännössä kuin noviisi aloittelija. Nöyrimmästi, Markku Ps. mirrored'in tarjouksen olen kirjannut, kiitos siitä!
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Filmiä! (Ostaisit vaan litkut samalla.) http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47792.0.html http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,70178.0.html http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47895.0.html
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Jos asuu Hangossa niin eikä filmit voi tilata vaikka Maco directiltä Saksasta? Itseasiassa juuri tänään tilasin Fujia, Reala ja PRO400. Normi mv-filmiä saa varmaan Hangostakin, koska sitä on Jyväskylässä parissakin liikkeessä. Ja sitten tietty kaikenmoista Telefotolla. Kehitin aluksi värifilmit, myös 120 koko, tunnin kuvassa, mutta itse saa parempaa jälkeä ja on halvempaa. Ei se nyt niin hankalaa ole, edes C-41. Skannaaminen (hyvin) on itseasiassa paljon vaikeampaa.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Tuota kauppaa tuli kokeiltua hyvin kokemuksin kun äkkiä vähän 120 filmiä tarvitsin. 6 euroa oli postit kolmelle viiden 120 paketille. (No joo, tämähän tuli esille linkissä jo edellä.) Muutama päivä ja postilaatikkoon tipahti tuoretta kamaa. Muuten sitten Macodirect - Fotoimpex akselilta.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Itse asun yli 500 km:n päässä "kaikista sivilisaatioista" ja Macodirektiltä olen tilannut. Toimitukset pelaa hyvin sieltä. Värifilmit olen kehityttänyt Kuva-Paijulassa hyvin tuloksin.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Kuvapaijula Turussa tosiaan myy ja kehittää filmiä. Itse en ole filmille kuvannut pitkään aikaan, enkä kinoa isommalle juuri ikinä. Keskikoon kamerasta minäkin olen haaveillut, ja ajatellut samoin kuin Markku, että maksan kyllä kehityksestä jollekulle. No tuo Paijula on minulla työmatkan varrella, joten heidän prosessinsa on selvästi paras, minulle
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Itse kehittäminen ainakin koskien mv filkkaa lienee "varmin" tapa, aikoinaan koin ammattikehittämöjen säästävän liikaa litkuissa, ja juuri ennen tuoreistamista tai litkujen vaihtoa laatu oli ajoittain surkeaa. Mutta tuo helppous on myös yksi kriteeri, tosin jos kehittämö pilaa filkan, niin sen arvo on miinusmerkkinen. Kuinka yleistä on 120 filkan kehitystouhu tänä päivänä, eriteltynä mv, dia ja väri, onko kellään hajua asiasta?
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Yksi perustavanlaatuinen syy ammattilabbisten kehitysongelmiin on se fakta, että mustavalkofilmi soveltuu konekehitykseen erittäin huonosti. Syitä on lukuisia; erot karkaisussa, kehitysajoissa, kehitystavoissa, reagoinnissa eri muuttujien muutoksiin jne. muutamia mainitakseni.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Kun (joskus harvoin) kuvaan 120 M/V -filkalle, en anna sitä kenellekään muulle kehitettäväksi. Vaikka pitäis ostaa uudet tuoreet litkut. Filmit ja kemiat ostan Telefotosta Filmit – Telefoto
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Joo, kyllä se on parempi tehdä itse, on se kuitenkin melkoisen helppoa kun C41 on sitä myös. Jos tarvitsee isomman määrän filmiä ja kemiaa, niin ulkomailta tilatessa tulee halvemmaksi, mutta jos sellaiset pari tai 5 filmiä tarvitsee eikä muuta, niin silloin kannattaa kotimaasta ostaa.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Turun Kuva-Paijulasta saa mv-negojen kehityksen suht järkevään hintaan. Laatu on ollut priimaa joka kerta ja homma hoituu kätevästi postitse. Suosittelen. Satunnaiseen tarpeeseen kätevämpää kuin alkaa itse lotraamaan liejujen kanssa.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Miksei? Jos kuvaisin filmille, 120-puolainen olisi taatusti pienin, mitä harkitsisisn.
Vs: 120 filmiä, mitä, mistä ja kuka kehittää? Ymmärsin että markku55 on "päättänyt". Minun sanastossani se ei merkitse "satunnaisuutta", mutta turhaa tässä on vääntää semantiikasta. M/V-filkan kehittäminen ihan itse kannattaa, ainakin laadullisesti.