Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Will Travel - 3D-printtaa-kamera laakafilmille 4x5/5x7

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Nelari, 11 Kesäkuu 2020.

1. Nelari

Nelari Member

85
    13
    8
    Sattumalta löysin mielenkiintoisen selostuksen otsikon mukaisesta "kamerarungosta": Will Travel Friendly Cameras - Morten's Film and darkroom stuff

3D-tulostamalla saisi aikaan rungon, johon sitten liittäisi objektiivin, filmikasetin ja muut tarpeelliset härpäkkeet. Erikoinen pointti on se, että juttuun kuuluu tarkennusrengas, eli kyseessä ei siis ole fix-focus (niinkuin ensin luulin).

Tai mitä minä tässä rupean turhaan selittelemään. Jospa kaikki muut tämän jutun jo tietävätkin? No, tietäisikö kukaan, mitä voisi maksaa vehkeen 3D-tulostus? En itse osaa arvioida tätä kustannusta. Tarvittavat tiedostot ovat ladattavissa ilmaiseksi.

2. Heiskis

Heiskis Active Member

546
    69
    28
  3. Nelari

Nelari Member

85
    13
    8
    En ole (ainakaan nyt juuri) ostamassa mitään valmista. Will Travelista kiinnostuin sen tee-se-itse-idean takia, kun muistin, että pääkaupunkiseudun kirjastoissa voi tehdä 3D-tulosteita lähes ilmaiseksi. Mutta sitten osoittautui, että Will Travelin tulostus kestää yli vuorokauden. Ja sellaista ei kirjastossa voi tehdä.

Näitähän näyttää riittävän. Tässä on yksi lisää:
    Snapshot Handheld Multi-Format System

Mikähän firma muuten on tämä Mercury Camera? En näe mitään tietoa sijainnista tms. Malefic sentään kertoo olevansa italialainen. (Ai niin: Will Travelin Morten on norjalainen. Siis jos joku ei tiennyt.)

4. Nelari

Nelari Member

85
    13
    8
    Satutko tietämään tästä Maleficista enemmän? Nettisivut ovat kyllä siistit ja kamerat mielenkiintoisia, mutta en löydä mistään mitään puolueetonta arviointia, käyttötestiä tms.

5. Heiskis

Heiskis Active Member

546
    69
    28
    Maleficista tai mercurysta ei minulla ole kokemuksia. Maleficista olen löytänyt vain pari nettikeskustelua - jossa tuntuu että arvioidaan kameraa ilman käyttökokemusta.

3D tulostetuosta kameran osista kyllä on kokemuksia vuosien varrelta (shapeways). Kestävyyden osalta ovat olleet hyviä - dimensiossa on ollut vähän heittoja - eli itse on pitänyt hioa muutama millin osa sieltä sun täältä.

Siksi varminta lienee sellainen 3d tulostettu kamera, johon käy valmis-rullafilmiperä

Tuntuma on kuitenkin, että laatu on parantunut vuosi vuodelta...