Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Diojen skannaaminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana milou, 23 Maaliskuu 2008.

1. milou

milou

2
    0
    0
    Pääsiäispyhien kunniaksi olen aloittelemassa diojen skannaamista ja tutustumassa uuteen skanneriin (canoscan 8800F). Skannauspuuhat ja kuvankäsittely yleensäkin ovat minulle vielä aika mystistä puuhaa. Mitä diojen skannaamisessa pitäisi osata ottaa huomioon? Tavoitteena on skannailla tärkeimpiä dioja "talteen" dvd:lle ja mahdollisesti teettää joitakin paperivedoksia, näillä näkymin pääas. 10x15 tai pykälää/paria isompia. Mikä on järkevin skannaustarkkuus (dpi) tuohon tarkoituksen niin ettei tiedostoista tule tolkuttoman isoja, mutta riittäviä kumminkin?

Mitä perussäätöjä skannatuille diolle kannattaisi ainakin kokeilla photoshopissa? Kannattaako skannausohjelman omia toimintoja (esim. epäterävä maski, rakeisuuden korjaus) käyttää, vai tehdä tarvittavat muokkaukset kuvankäsittelyohjelmalla erikseen?

Lopuksi vielä tyhmä kokokysymys: pitääkö minun huomioida jotakin kuvan kokoon liittyen? Photoshopissa kuvien koko (canvas/document size) on 23x35mm (ei edes 24x36). Eli jos teetätän kuvia paperille, niin tuleeko niistä pikkiriikkisiä ilman että muutan kokoa photarissa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Diojen skannaaminen

Itselläni on Canoscan 8400F ja vaikka sillä saisi skannattua 3200 dpi, on osoittautunut, että 1600 dpi valinnalla tulee jopa parempaa laatua. Veikkaan että tuossa 8800F:ssäkään ei kannata mitään älyttömiä resoluutioita valita, koska ne luultavasti ovat "interpoloituja", tai ainakaan laitteen optiikka ei paljon tuota about 2000 dpi:tä parempaan pysty. Arvaisin että kannattaisi valita joku resoluutio siitä läheltä kahtatuhatta.

Mun Scangear (se canonin skannaussofta) oli kyllä aivan kamala käyttää, sillä oli vaikea saada kuvista järkevän näkösiä. Helppo sillä tietysti jonkinlaista on aikaansaada. Kuulemma näissä uudemmissa skannereissa on softa kylläkin päivitetty.

Suosittelen skannaamaan kuvat "löysiksi" ja viimeistelemään kuvankäsittelyohjelmassa, ainakin jos ei ole kyseessä joku älytön määrä perheen vanhoja diakuvia, jotka pitää teollisesti saada digitoitua ;-).

Suosittelen myös ottamaan kaikki mahdolliset "taikatemput" pois päältä skannerista, samoin esimerkiksi juuri Unsharp mask. Se kannattaa tehdä kuvankäsittelyohjelmassa, jossa tulosta voi säätää itse.

Photoshopissa kannattaa kokeilla Levels-työkalua ja siirrellä esim. sen keskipalkkia, jos diat näyttävät liian tummilta.

Kuvan kokoa tuskin tarvitsee stressata, tuo millin ero varmaankin johtuu skannerin tai skannaussoftan tekemästä pienestä rajauksesta alkuperäiseen diakuvaan nähden. Sen dianhan koko tuo näyttäisi olevan, ei skannatun kuvan(vaiko). Kyllä niistä skanneista saa ihan kohtuullisen kokoisiakin vedoksia, tosin tasoskannerit eivät ole ihan paras vaihtoehto kinofilmin skannaamiseen ja voi olla, että älyttömän laadukkaita kuvia ei kovin isoina saa.

Itse olen kuitenkin teettänyt joskus 20x30 kokoisia kuvia tuolla 8400F:llä skannatuista kinofilmiruuduista ja kyllä "niitä katselee", vaikka eivät kyllä mitenkään laadullaan loista. Kuvankäsittelytaidotkin olivat kyllä silloin mitä olivat, olisi pitänyt terävöittää vielä enempi (se kannattaa opetella kunnolla sitten kun alkaa paperikuvia teettämään).

3. kb

kb

2 235
    0
    0

Ei tuu pikkiriikkisiä. Noi millimetrimäärät tulee silleen, että foton mukana on dpi-tieto mukana metatietona (eli fototiedostossa on lukuna se mitä DPI mukamas on), ja tärkeää teetätyksen kannalta lienee vain riittävä pikselimäärä. Toisin sanoen tyypillisesti tulostuspalvelut eivät lue DPI-lukua tai tee sen perusteella mitään päätelmiä, vaan tulostuspalvelun ohjelmalla kerrot että minkä kokoisen kuvan haluat, ja jos pikseleitä on riittävästi, tulee hyvä kuva.

Jotain asiasta tuolla: http://www.pikseli.fi/digifaq/2_reso.html

4. wysec

wysec

8
    0
    0
  5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Varsin hyvää laatua odotettavissa siis.. Koitin itsekin katsella, milläköhän nuo digitoidaan. On kyllä kätevää!