Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmin kehitys ja suojavarusteet

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana suma, 10 Kesäkuu 2015.

1. suma

suma

4
    0
    1
    Oon jonkun verran kehitellyt filmejä kotona keittiössä. Oiskohan noissa hommissa kuitenkin joku hengityssuoja paikallaan? Hanskoja oon käyttänyt.

2. effae

effae

6
    0
    0
    Vs: Filmin kehitys ja suojavarusteet

Mitä kehittelet (mv vai väri) ja millä kemioilla? Itse käytän maskia aina kun sekoitan pulverikehitteitä, normilitkuja käsitellessä turvaudun pelkkiin hanskoihin..

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Laita hanskoihin puuvilla/silkikäsineet sisään. Pese usein, ei sen takia, että hanskoissa olisi kemikaalimyrkkyjä, vaan bakteereja, jotka saattavat aiheuttaa ihottumaa. Hengityssuojaa ei tarvitse kuin pulverilitkuja sekoittaessa. Turhaa olet huolissasi. Noitten litkujen kanssa (mv) lutrasin noin 30 vuotta, ja silti olen vielä hengissä.

Kapa

4. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

Tavallisissa aloittelevan harrastajan käyttöön tulevissa valokuvakemikaaleissa ei ole mitään sellaista, mikä vaatisi hengityssuojainten käyttöä. Kemikaalit ovat liuenneena veteen eivätkä käytännössä haihdu sieltä kaasuina tai höyryinä.

Ainoa, mitä tarvitaan (kaikessa työskentelyssä kemikaalien kanssa) on ihokontaktin ja roiskeiden välttäminen. Hanskat ja mahdolliset suojalasit ovat riittävät suojautumiskeinot. Kun työskentelet keittiössä, on tietenkin tarpeen suojata myös työympäristö roiskeilta, ettei kemikaaleja joudu sitä kautta välillisesti esim ruoka-aineisiin tai -astioihin.

Hengityssuojaimet ja/tai hyvä ilmanvaihto ovat tarpeen vain joidenkin sävytysmenetelmien tai vanhojen menetelmien yhteydessä.

Varovaisuus on hyväksi, mutta en oikein ymmärrä mistä on tullut nykyinen yliherkkä suhtautuminen kemikaaleihin. "Kemikaali" ja "myrkky" eivät sentään ole synonyymejä.

Olli

5. BenKaila

BenKaila Well-Known Member

796
    372
    63

• Vuodesta 1967 lähtien altistusta valokuvauskemikaaleille seurauksena astma, joten suosittelen "yliherkkää"
        asennetta hengityselinten suojaukseen, varsinkin mikäli itse sekoittaa esim. filmikehitteen jauhosta.

6. Vs: Filmin kehitys ja suojavarusteet

Vuosikausia naama kehitys/keskeyte/kiintealtaiden päällä keikkuneena, sanoisin, että ainakin pimiössä ilmanvaihto on hyvinkin tärkeä asia. Erityisesti jos pimiössä istuu kauan. Eri asia varmmankin silloin kun tekee printtejä korkeintaan kerran kuukaudessa.

MV-negakehitteissä muistan että Emofin oli melkomoinen litku (en tiedä, mitä kaikkea se silloin sisälsi). Joka tapauksessa sitä oli ihan syytäkin käyttää hanskat kädessä eikä ainakaan tiputtaa keittiön melamiinityöpöydälle ;) Mutta tykkäsin siitä kyllä kovasti.

7. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Kiinnite jää mulla helposti haisemaan käteen jos loiskuaa, onneksi vähemmän nykyään. Liian täynnä oleva kehityspurkki sekoittaessa aiheuttaa helposti ylituloa varsinkin jos on huonot tiivisteet purkissa. Itse huuhtasen käsiä aina välillä jos tuntuu että niissä on kemioita. Nykyään tarkistaa paremmin että kannet on kiinni ja ettei loiskuta kaataessa. Kissanlaatikon tyhjennys on ainoa jossa käytän hengityssuojainta. Mutta paljon jos kehittää kiireessä tyyliin "rapatessa roiskuu" niin ei kai puuvillahanska+kumihanskayhdistelmä pahaakaan tee. 

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Minulla oli sormet täynnä kipeitä haavoja. Kumihanskat vain pahentivat, puuvilla välissä tosin hieman helpotti. Vedostaessa en noita käyttänyt. Digiin siirryttyäni ovat sormet pysyneet kunnossa.

Kapa

9. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Mulla on hormiin menevä kanavapuhallin, jolla hengitysilma pysyy siedettävänä pienessä kehityskopissa. Kumihanskat taas niin ikäviä, että ei tule käytetyksi. Varmaan opettelisin käyttämään, jos kehittäminen olisi päivittäistä.

Entä ranteet ja hartiat digivedostuksessa? Mulla ne kivut lakkasi, kun lopetin hiiren käytön joku vuosi sitten (3D-mallinnus tässä poikkeuksena, mutta eipä sitä tule nykyisin juuri tehtyä).

10. suma

suma

4
    0
    1

MV oon kehittäny viimeks Afga R09 -kehitteellä. Hommasin nyt Ilford Ilfotec DD-X -kehiteen. En oo sillä vielä lätränny.

Värillisiä kehittelen harvemmin. Oon käyttänyt Colortecin C-41 Kittiä.